• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom-hjälp

Ragne

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
118
Medlemskap
2024
Har efter div. krångel med att ansluta min TomTom-enhet till TomTom Home
lyckats med konststycket att formatera min TomTom-enhet.
Nu går den alltså inte att använda alls!
Jag har provat med att ladda in sparad säkerhetskopia, men får den inte att fungera.
Är det någon därute som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med en kopia av
innehållet i sin TomTom ONE ?!
Ragne HBK 118
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: TomTom-hjälp

Hej Ragne
Så här gör du för att omprogramera eller starta om din Tom Tom.
OBS. Läs noga igenom före du gör någonting OBS.
Själv har jag en GO 720 T,men jag tror nog att det är ganska likt på övriga modeller.
Om du inte får ordning på din GPS så kontakta Tom Toms Svenska support.


1. Börja med att stänga av alla aktiva antivirusprogram och brandväggar, detta för att home ska funktionera på bästa möjliga vis.

2. Koppla din enhet till pc:n och slå på din enhet.

3. Gör en säkerhetskopia via TomTom HOME programmet ifall ni inte redan har en sådan. Öppna HOME, klicka på den gröna pilen ’Mer’ och kom till sida 2 av 3, välj där ’Säkerhetskopiera och återställ’ och gör en säkerhetskopia på enheten.

4. Radera er nedladdningsmapp, den finner du om du går till 'Mina dokument' och där finner ni en mapp som heter 'TomTom' och i den finns mappen 'HOME', väl här ska du radera den mappen som heter ’Downloads’.

Formatering:

5. Gå till 'Den här datorn', dubbelklicka på den flyttbara disken med tomtom symbolen.
Kopiera två mappar härifrån till skrivbordet: en som heter 'raster' (denna mapp finns dock ej på alla enheter) och en som heter som din karta/kartor (tex. W.Europe eller Scandinavien).
Det är väldigt viktigt att du INTE formaterar före du fått kopierat dem tidigare nämnda mapparna. Detta på grund av att formateringen kommer att radera allt och har du då ingen kopia av kartan t.ex. så måste du dessvärre köpa en ny.

Högerklicka nu på den flyttbara disken och välj 'formatera' och i rutan som visar sig ser du till att välja FAT32 som filsystem sen startar du formateringen.

6. När detta är klart klistrar du tillbaka de mappar som du tidigare kopierade tillbaka till den flyttbara disken med tomtom symbolen.

7. Stäng nu ned HOME genom att högerklicka på den röda ikonen för HOME nere bredvid klockan på er dator och sedan väljer du 'Exit/Avsluta', därefter ska du gå till ’Start’, ’alla program’ och där klicka på TomTom HOME 2 sedan söker du efter uppdateringar.

8. Tänk på att när du ska koppla ifrån enheten så måste du välja att göra en säker borttagning eller slår av enheten, detta då det kan orsaka mjukvaru problem.

Notera att; Då formateringen har genomförts så kommer den flyttbara disken inte längre att heta TomTom och inte vara märkt med en TomTom symbol, utan kommer nu heta ’Internal’ istället.
Även de inställningarna som ni gjort på enheten blir nu nollställda och dessa måste ställas om vid uppstart av enheten.
Eventuella startbilder och liknande extramaterial som inte följde med i kartmaterialet måste läggas in på enheten igen via HOME programmet.
Lycka till.

Mvh. Tant Sture
 
Toppen