• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom avvecklar

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det går dåligt för GPS-tillverkarna. TomTom meddelade i veckan att man avvecklar sin egen hårdvara för att satsa på integrerade samarbeten framöver.
Appar?

Eftersom alltfler navigeringsappar dyker upp gratis eller till löjligt låga priser börjar de stora drakarna ägna sig åt apptillverkning som "bundlas" till smarta telefoner. Marknaden är enorm då 100-tals miljoner smarta telefoner tillverkas varje år.
 
R

Roffe T

Guest
Sv: TomTom avvecklar

Det går dåligt för GPS-tillverkarna. TomTom meddelade i veckan att man avvecklar sin egen hårdvara för att satsa på integrerade samarbeten framöver.
Appar?

Eftersom alltfler navigeringsappar dyker upp gratis eller till löjligt låga priser börjar de stora drakarna ägna sig åt apptillverkning som "bundlas" till smarta telefoner. Marknaden är enorm då 100-tals miljoner smarta telefoner tillverkas varje år.

Hej Knarrevik.
Enl.detta bör man inte köpa någon ny Tom Tom längre.Jag har enTom Tom Go 730 nu, och tänkte införskaffa den senaste i raden,för att få lite större skärm.Vad skall man köpa nu för att få bästa möjliga service och till ett vettigt pris? TomTom är ju inte en av dom billigaste att ha.Kostnaden för att ha sista kartorna samt fartkamrorna kostar c:a 700:- per år att ha.
Hälsningar Roffe T.
:spinny:
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: TomTom avvecklar

Hej Knarrevik.
Enl.detta bör man inte köpa någon ny Tom Tom längre.Jag har enTom Tom Go 730 nu, och tänkte införskaffa den senaste i raden,för att få lite större skärm.Vad skall man köpa nu för att få bästa möjliga service och till ett vettigt pris? TomTom är ju inte en av dom billigaste att ha.Kostnaden för att ha sista kartorna samt fartkamrorna kostar c:a 700:- per år att ha.
Hälsningar Roffe T.
:spinny:

Om du normalt läser forummet burde du vide det :) Om du inta har det han anbefaler, er det en investering på hardware ca 5500 evt 12000 om du skal have både och, samt software ca 500-2000 plus abonnement 2-400 pr monat.

Om det inta skal väre en "smartphone", gör som min granne, han köbte en Garmin 1340LMT ved mediamarkt ca.1200kr inkl livtstidsuppdatering af kort 4x årlig :) kan også bruge GPI filer med billed og tekster.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: TomTom avvecklar

Det går dåligt för GPS-tillverkarna. TomTom meddelade i veckan att man avvecklar sin egen hårdvara för att satsa på integrerade samarbeten framöver.
Appar?

Eftersom alltfler navigeringsappar dyker upp gratis eller till löjligt låga priser börjar de stora drakarna ägna sig åt apptillverkning som "bundlas" till smarta telefoner. Marknaden är enorm då 100-tals miljoner smarta telefoner tillverkas varje år.

Med risk för att vara lite tjatig. Var har du läst/hört detta.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: TomTom avvecklar

Hej
Nyheten på Prylkoll.se löd "Det går dåligt för GPS-tillverkarna. TomTom meddelade i veckan att man avvecklar sin egen hårdvara för att satsa på integrerade samarbeten framöver."

Jag ser inte att man skall tolka detta som att TomTom avvecklar eller bara ska satsa på appar eller smartphones, det står bara att dom slutar med egenutvecklad hårdvara vilket torde innebära att man låter andra tillverka "skalet" medan TomTom fortsätter utveckla mjukvaran.

Så ingen fara på taket, köp en TomTom om ni vill (det gör i alla fall jag) ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom avvecklar

Jag ser inte att man skall tolka detta som att TomTom avvecklar eller bara ska satsa på appar eller smartphones, det står bara att dom slutar med egenutvecklad hårdvara vilket torde innebära att man låter andra tillverka "skalet" medan TomTom fortsätter utveckla mjukvaran.

Så ingen fara på taket, köp en TomTom om ni vill (det gör i alla fall jag) ;)

Det är bara en tidsfråga innan TomTom och andra slutar helt med fasta navigatorer och istället satsar på de smartare apparna. De kommer att "bundlas" ( inkludering av mjukvara i priset för försäljningen av hårdvara) till smarta telefoner i kvantiteter av 100-tals miljoner.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: TomTom avvecklar

TomTom satsar redan på smarta appar, varav jag använder en av dom, men det är inte det dom säger... bara att dom skall sluta med hårdvara vilket innebär att dom överlåter skalet & knapparna till andra och själva koncenterar sig på det dom är bäst på nämligen navigeringsmjukvaran.

Om man inte vill gå vägen via en smartphone eller surfplatta så kanske en framtida navigator säljs som en "skärm med knappar" man köper på Elgiganten (eller motsvarande) och sedan laddar in den mjukvara man själv vill (TomTom, Navigon eller ??), så det behöver absolut inte vara negativt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom avvecklar

Om man inte vill gå vägen via en smartphone eller surfplatta så kanske en framtida navigator säljs som en "skärm med knappar" man köper på Elgiganten (eller motsvarande) och sedan laddar in den mjukvara man själv vill (TomTom, Navigon eller ??), så det behöver absolut inte vara negativt.

En framtida navigator kommer att vara röststyrd och kommer att vara uppkopplad till Internet för att lätt kunna hitta till platser även utan adress.
En betaverion finns redan i form av Google Maps Navigation men tyvärr inte med svenska språket.

Jag har under några dagar testat den svenska appen "Wisepilot" (samma som Telia Navigator och Telenor Navigation) som inte bara hittar platser till adresser utan även kan navigera till namn, företag, telefonnummer m.m. i stora dela av världen (29,99 €/24 månader).
Kartorna laddas till telefonminnet och appen kan provas gratis några dagar (Android).

För övrigt är det inte bara appar som utvecklas utan även mobila webapps som är oberoende av märket på telefonen, Bordatlas är ett bra exempel.

Därför tror jag liksom TomTom, Garmin m.fl. att framtiden tillhör navigeringsverktyg i form av appar och webbsidor som ständigt är uppkopplade mot Internet.
Med ständigt krympande marginaler har kvantiteten en stor betydelse.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: TomTom avvecklar

absolut, kan inte annat än hålla med....
.... men jag tycker inte samma sak som TomTom avvecklar (möjligen utvecklar) ;)

personligen tror jag bara det kan bli bättre :D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

Hej, hör vad ni säjer men;
¤ tror inte att jag är ensam om att vilja att alltid ha en fast och enkelt användbar GPS i bilen (fler kör bilen)
¤ det tillhör marknadsspelet att svaga leverantörer slås ut från marknaden, så är det men det ändrar inte behovet av fast GPS i bil
¤ en fast GPS ger en mobila fördeler, bla genom att alltid finnas på rätt plats, vara enkel att använda och "enkelt" kombineras med andra mobila behov backkamera, radio, biltelefon, servicerapportering, mmm (i en framtid)
¤ en fast GPS ger nästa alltid en större mer läsbar display för alla, inte bara för dem med supersyn ....
¤ en fast GPS har enkelt handhavande, extremt bra lästydlighet, inkl många + tjänster
¤ en fast GPS kan vad avser ex handsfree kombineras med OLIKA typer av mobiltelefoner
¤ röststyrda GPS-er finns redan, om det nu skulle vara ett behov
¤ betr ex pris ser jag inga fördelar ..... en GPS har förmodligen länge livslängd än en mobiltelefon som byts allt oftare
¤ med mycket mera .............

Så jag håller inte med er.
/ förlåt en "kronisk men realistisk avvikare"
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom avvecklar

Det verkar som om någon klåfingrig har varit inne och förvanskat mitt inlägg så jag väljer att ta bort det!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: TomTom avvecklar

Funderar skarpt på att sälja min Garmin. Har nu mina navigationsprogram i både iPad och iPhone och det fungerar perfekt.

Det enda jag saknar idag från min Garmin är att kunna lägga in Carnevals filer med bilder. Kanske kommer det en vacker dag, vem vet.

Har märkt att både iPhone och iPad hittar satteliterna mycket fortare än min Garmin, tycker inte det borde vara så.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: TomTom avvecklar

Janne Ekan!

Ja du hur skall man hinna med att få det bästa. Vår kära Ingrid modell Garmin har tagit oss på pricken rätt i både Berlin, Wien och Prag. Fört oss till High Chaparall och Kroatien.

Månne behoven skapas av möjligheterna och inte behoven?

Men det höjer ju BNP!

Roadglider
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: TomTom avvecklar

Tyvärr har ni förbigått en mycket viktig aktör på marknaden och det är fordonstillverkarna, finns redan en del men troligen kommer det som vi idag har som instrumentbräda att helt ersättas av en skärm med all för framförandet nödvändig information inkl. GPS.
Så troligen kan man i framtiden ha telefonen till annat än att styra mot ett visst mål.:)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

HBK har bra erbjudande hos Elgiganden på en riktig GPS-mottagare.
 
T

Teddi

Guest
Sv: TomTom avvecklar

hej,,inom en femårsperiod kommer de att finnas gps som standard i varje ny bil vare sej man vill eller ej!!,teddi farsan heter freddi,,,
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: TomTom avvecklar

Dår lär jag aldrig få en fabriksmonterad, teddi:D
 
T

Teddi

Guest
Sv: TomTom avvecklar

hallå esbjörn,,ska du inte köpa en ny bil?:) ett ställningstagande från e-u,

ihop med räddningstjänst--skattemyndigheter bl,,a. du får min gamle gps när ja köper nytt esbjörn:D
 
Toppen