• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom-användare, använder du....

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Live-tjänster?
Är i valet och kvalet om jag skall satsa på en ny TomTom-GPS med Live-tjänst möjlighet eller ej.
Tjänsten kostar runt 500kr per år att förlänga efter den första perioden som ingår i köpet.

Har du några erfarenheter av Live-tjänsten, bra eller dåliga?
 
F

F.d. 25182

Guest
Sv: TomTom-användare, använder du....

Jeg har brukt "Live tjenesten" et par år. Fungerer meget bra for å søke opp det du ønsker å finne.
Jeg har imidlertid siste året ikke benyttet meg av dette, da en smarttelefon/nettbrett finner fram til de samme tingene ved bruk av søketjenesten på nett.
Og på disse har jeg abonnement fra før.

"Live tjenesten" kommer vel mer under kategorien "kjekt å ha.":wink:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom-användare, använder du....

Förutom söktjänsten så ingår enligt reklamtexten "ständigt uppdaterad" information om trafikläget, köer, stopp etc.
Fungerar detta i praktiken?
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: TomTom-användare, använder du....

Hej. Jag har sedan ett år tillbaka en Tomtom med den tjänst du beskriver. Tycker inte den är bra, visar ofta problem som inte finns, upptäckte också att om den inte uppdateras så håller den på och söker i den lilla rutan till höger och det är irriterande. Var hos Giganten och frågade om det gick att ta bort detta för att slippa se den snurrande sökrörelsen men det kunde dom inte fixa. Tur i oturen så slocknade hela gpsen och jag lämnade in den för reperation, när jag sedan fick tillbaka den så funkade livetjänsten också, troligtvis uppdaterad, så jag får väl ha den till tjänsten slutar. Livetjänsten är inget för mej, skulle inte tycka att den är viktig att ha.
/sören
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: TomTom-användare, använder du....

Köpte min tredje Tomtom GPS (825) i augusti i år och den fungerar ju väldigt bra. Valde aktivt bort den nya campingmodellen eftersom jag inte tycker att jag behöver varnas för för låga broar eller trånga passager. Jag har aldrig blivit stående pga detta på 6 år med GPS. Vad jag retat mig på under dessa åren är att den markerar ut vägar med vägarbeten som inte existerar. Förmodligen redan avslutade men ej avförda hos Tomtom. Under mitt första år med GPS skickade jag in förändringar till Tomtom på nya bostadsområden och hus i mitt egna Uppsala och det är ännu inte inritade på den nya kartan som kom i december 2012, så vad som uppdateras i dom nya kartorna vet jag inte. Förmodligen är inte förändringar i Sverige så intressant att uppdatera som syd och mellan Europa. Vad gäller trafikproblem och dess uppdateringar fungerar dessa, men jag har lärt mig att försätta in i kön, för dom gånger jag har svängt av och ska köra den alternativa vägen är det lika mycket kö där också så det är bara frågan var man ska fastna i kön. För cirka tre veckor sedan när jag var ute och körde så kom det upp en massa små varningstrianglar när jag körde på 2 D menyn. Det var svårt att se vad det var och jag trodde att den hakat upp sig på något sätt, men när jag stannade och tittade närmare var det varning för snöfall.
Jag använder den gärna för att hitta ställplatser hos Bordatlas, ADAC, HBK, i-Campingcar. Jag har även laddat ner olika affärskedjor i Europa för att lättare hitta mat och gasol under mina Europaresor.

Frågan är ju om man verkligen skall köpa en GPS med livslång uppdatering?? För dom går sönder. Om inte annat så tar batteriena stryk. Och dom är väldigt svåra att byta. Jag köper gärna en ny GPS ca var tredje år när batterierna bara håller den igång cirka 5-10 minuter. Ja vet man kan koppla den till bilen men ibland vill man sitta vid bordet utanför husviben och planera eller använda den när man gå in i en stad, för att hitta "hem" igen

Mvh
larsemil
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom-användare, använder du....

Tack för alla värdefulla synpunkter.
Jag väljer nu mellan TomTom Start 60 och Go Live 825.
Den senare har Live-tjänsterna och har 5"-skärm.
Start 60 har inte Live-tjänsterna men har en 6"-skärm.

Jag undrar lite över vilken jag skall välja.
Jag vill kunna ta med enheten i innerficka för att, om jag blir osäker, kunna hitta tillbaka till husbilen igen liksom att kunna ställa in den på promenad mot ett intressant mål.
Min nuvarande 710 kan jag också placera på EU-45:an, mycket praktiskt.
Fästet verkar vara permanent med någon sorts platta som tejpas fast och verkar därmed inte särskilt lätt att flytta mellan olika fordon.

Vilken enhet väljer jag?
Hur fungerar fästet?
Har du erfarenhet av Start 60?
 
F

F.d. 25182

Guest
Sv: TomTom-användare, använder du....

Förutom söktjänsten så ingår enligt reklamtexten "ständigt uppdaterad" information om trafikläget, köer, stopp etc.
Fungerar detta i praktiken?

Denne tjenesten er mer forvirrende enn nyttig hvis du spør meg.

Velg gps med så stor skjerm som mulig, det er mitt beste råd.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom-användare, använder du....

Tack frankf.

Någon som använder en Start 60?
Går den lätt att flytta mellan olika festplatser (kunde inte låta bli) fästplatser?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: TomTom-användare, använder du....

Fästet på min 825 och den du tittar på, 60 verkar vara detsamma. Jag köpte en förpackning "skivor för montering på instrumentbrädan" (2) st och placerade den på den lilla "Pappershållaren" som finns i min husbil. Den är visserligen lite välvd men det fungerade för mig i höstas när jag provade under 2 helger. Tyckte att placeringen blev bättre än att ha den på framrutan och den kom något närmare när man vill ställa in den. Eftersom jag inte har någon AC i bilen hoppas jag att det blir bättre på sommaren i Sydeuropa eftersom mina tidigare GPS-er har fått värmeslag och slutat att fungera när dom blivit för varma i solen. (Bara att kyla dom lite så funkar dom igen som vanligt)

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: TomTom-användare, använder du....

Hej. Om man vill hitta tillbaka till bilen är det bättre att använda en app i mobilen som heter Find My Car. Man trycker på den när man lämnar bilen sedan ber man den hitta bilen sedan är det bara att följa ett blått streck. Finns i iPhone.
/ Sören
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: TomTom-användare, använder du....

<LI sizcache="14" sizset="28" added="null">Få FRIA Livstids Kartuppdateringar

Kör alltid med den senaste kartan. Kom fram snabbare med FRIA Livstids Kartuppdateringar Under din produkts livslängd kan du ladda ner 4 eller fler fullständiga uppdateringar av kartan på din enhet varje år. Du får alla uppdateringar för vägnätet, adresser och Intressepunkter.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom-användare, använder du....

Angående app:en Find my car.
Den kräver väl tillgång till Internet för GPS-funktionen vilket kostar en del när man är utanför Sverige.

Fördelen med TomTom är att den tar emot satellit-signalerna direkt och utan särskild kostnad.

Jag har en iPhone men tycker den har för liten skärm för navigering.
En iPad-Mini är alltför lik min iPhone och då känns det som en extra iPhone i maxistorlek. Dessutom kostar dom rätt mycket.
En iPad skulle vara lösningen dock till en avsevärd kostnad och jag har redan några lap-top och en miniPC, känns som "inte en pryl till".

Där står jag nu och är öppen för alla argument för eller emot mitt resonemang.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom-användare, använder du....

Jag har testa 5 olika app:ar i ämnet "Find my car", alla gratis.
Samtliga kräver tillgång till Internet varför de kostar en del att använda utanför hemmaoperatörens nät.
Några var inte bra, en var obegriplig.
Två var riktigt bra och kommer att testas ytterligare.
Aj fånen kräver uppkoppling!
I, fånen, kräver inteuppkoppling!

Köpte igår en TomTom Start 60 med 6"-skärm för 1.890kr inkl livstids kartuppdateringar.
Det är ett lyft från min Go 710-nivå.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom-användare, använder du....

Jag har testa 5 olika app:ar i ämnet "Find my car", alla gratis.
Samtliga kräver tillgång till Internet varför de kostar en del att använda utanför hemmaoperatörens nät.

Istället för appar som kräver uppkoppling kan man lägga in favoriter i sin navigeringsapp.
Kanske inte så vanligt att man lägger in koordinater där man ställde bilen men kräver i alla fall ingen uppkoppling.
 
Toppen