• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom 930

B

Byggare Bob

Guest
Blir man trött påTomTom??? Jag blir det! Vi har nu varit ute i Europa under sju veckor och med vår TomTom hamnat på vägar som vi inte trodde fanns. Somliga av vägarna har varit så smala och krokiga att de till och med saknat mittlinje. Nu såhär efteråt vet jag varför. Förmodligen fanns ingen pensel som var så smal, med en normal penselbredd hade troligen hela vägbanan blivit vit. Visst kan man skämta om detta men det är så lagom roligt när man med en 7,5 meters husbil med en bredd påöver 2,3 meter hamnar på dessa vägar. När man desutom 4 till 5 mil från huvudmålet lockas av motorvägen in på dessa kostigar blir man ånnu mer frustrerad. Värst är det i Frankrike men nästan lika illa i Spanien. Observera att detta är trots att navin är inställd på snabbaste vägen. Det borde finnas ytterliager ett alternativ, SMARTASTE VÄGEN. Vad skall amn satsa på för att undvika detta missfoster som TomTom 930 verkar vara??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom 930

Det finns navigatorer som har flera alternativ, bl.a. "optimum" och "scenic" men frånsett detta undrar jag om du har rätt inställningar i övrigt?

Trafik, betalväg, färja, tunnlar, motorväg, grusväg o.s.v.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: TomTom 930

Sitter just nu med min Tomtom 930, det sk missfostret framför mig. Känner inte igen mig i din beskrivning men har heller inte varit utomlands än med 930. Däremot har jag under tre tidigare sommrar åt med en 720. Kan bara säga att jag hela tiden fått den beskrivning av färdvägen jag begärt.
Mitt tips är att du med hjälp av Tomtom home säkerhetskopierar den, pekar dig fram till sidan 8 på ändra inställningar. Peka där på Återställ fabriksinställningarna och följ instuktionen. Sedan börjar du om igen med alla inställningar, så visar den dig rätt igen.

Mvh
larsemil
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TomTom 930

Hade vid något tillfälle ställt in TomTom på "Kortaste vägen", det blev kostigar, rakt över gårdsplaner med förvånade invånare. Det var säkert den kortaste vägen men inte de vi ville åka på.
Använder istället snabbaste vägen förutom undvik (det ena och det andra)
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: TomTom 930

Hej..

Vi använde TomTom 930 i Frankrike sommarn -09, hade likn. erfarenheter, blev hänvisade till både trådsmala gränder och nästan parkvägar. Inställning: "Ej betalvägar"
Visserligen intressant och med fina vyer men ngt segt... Men kanske kan man hitta bättre inställningsmöjligheter. Är heller inte så förtjust i de dyra kartkompletteringarna. Tror det idag finns nyare GPS med gratis uppdatering av kartor. Skulle dock inte bli överraskad om man på 930 kan hitta bättre inställningar än de vi använde oss av.. om man letar d.v.s..
Några tips..?
Tack så länge..
Libom..
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: TomTom 930

Hej
vi har samma upplevelse av att i Frankrike bli lotsade in på små genvägar men det blev slut med det när vi tog bort IQ Routes. Det är väl inte så att det ännu finns möjligheten att välja väg efter bilstorlek? Det skulle väl vara bra om man kunde programmera in höjd och bredd på fordonet och sedan de bästa vägarna valdes. Men där har vi ju att kart materialet måste vara fullt uppdaterat.
mvh
Majsan:)
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: TomTom 930

Hej igen,
nu är vi hema efter nästan 8 veckor i Europa. Våran TomTom var inställd på att acceptera betalvägar, detta efter vi försökte oss på att "sneka" på icke betalvägar men upptäckte att resan skulle ta allt för lång tid. Har återställt 930:an säkert 25 ggr utan att för den skull någon förbättrng inträffat. Det där med IQ-routes och TCM har jag inte lyckats hitta hur man slår ifrån men kanske är det som någon sa att det är detta som kan vara boven. När vi kört efter 930:an i Sverige har den fungerat helt utmärkt men just i Frankrike och Spanien verkar den få spel.
Nu skall jag emellertid försöka hitta en navigator där man kan lägga in "datan" för fordonet som skall framföras.
Trevlig sommar till alla glada husbilare
Fia o Lasse
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.852
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: TomTom 930

TMC tar man enklast bort genom att inte ansluta antennen.

IQ Routes stänger man av med:
Klicka i kartan
Välj
-Ändra inställningar
Bläddra med blå högerpil och välj
- Planeringsinställningar
Välj IQ Routes
Markera avaktivera och Klar
Fortsätt att trycka Klar tills du är ute i meny.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: TomTom 930

:spinny:Tack för hjälpen! IQ är nu avaktiverat.
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: TomTom 930

Hej.
jag har haft en TOMTOM-730 nu i något år och kört fram och tillbaka till Portugal flera gånger. Jag har IQ aktiverat men jag har Planerings-inställningar inställt på "Planera alltid för begränsad hastighet" (90km) och inställning för vägtullar ställd på "Fråga mig när det finns vägar med vägtull på rutten". Det har fungerat bra för mig men jag brukar kolla på kartvyn om vägvalet verkar vettigt.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: TomTom 930

TomTom = Teleatlas
Garmin, Navigon, Nokia Ovimaps = Navtec

Har väl känslan att Navtec's kartor är bättre.

Peter :)
 
Toppen