• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomt batteri under färd

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Efter helgens utflykt till Österlen så behagade bilbatteriet visa nästan noll spänning. Hade kört ca 1 mil efter besök hos Biltema i Kristianstad (allt normalt), då monitorn till backkameran blev blank (utan bild), strax efteråt visade motortempen drygt 100 grader:mad:. Jag slog på full värme, kuperade motorn och stannade vid vägkanten. Då gick tempen upp till 130:confused:......och min puls var nog där också:wideeyed:.
Konstaterade väldigt låg späning i bilbatteriet, men normalt på bobatteri.
Öppnade motorhuven och väntade mig se ånga, vatten och en sprucken slang. Nix! Kylarvattnet höll normal temp:cool:.
In och starta igen - klick - fortfarande tomt batteri. Hur lång tid tar det med Falck???:mad:
Ner med huvet under huven igen. Hmm....polerna sitter fast.....vart går minuskabeln......ner i botten. Så det blir lite allmänt ryckande i tänkbara kablar. In och kolla starat och !!!! allt fungerar som vanligt:).
Fast, skit också. Det blir inte lätt att hitta intermittenta jordfel. Jag menar vilket jordfel:confused:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tomt batteri under färd

Just det, Göte! Det ligger sannolikt nånstans mellan batteri och chassi. Då kan strömmen gå baklänges genom diverse småsaker och jordas på fel plats. Om vädret tillåter så ska jag kolla jorden(!) ikväll.
 
T

tomgus

Guest
Sv: Tomt batteri under färd

Tjänare !
Fiat ?
Vi råkade ut för något liknande i England förra veckan.
Helt plötsligt hade vi ingen ström från bilbatteriet.Lyckades få tag på en bilmekare.Han kände igen felet direkt ! "Fiats elanslutning till + pol är skit " (fast på engelska of course)
Glapp till polskon
Vi har en sprillans ny Kabe med Fiatbil så klart (är det inte dåligt ..så säg )
Han rek att byta ut till anslutning med mutterkontakt.
Kör lugnt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tomt batteri under färd

Batteripolerna är försedda med vanlig klämskruv. Kollade alla jordningar från batteri till startmotorn. Flyttade jorden på startmotorn. Den nya kändes säkrare. Alla punkterna sprayades mot korrosion. Har kört 2 mån och allt är lugnt.
Så händet det igen:mad:
Startade från Rydebäck i går morse. Dött! Samma jordfelsproblem. Lyfte på motorhuven och petade på jordkabeln, som för att känna om nåt var löst. Kändes inget fel. Vred på startnyckeln igen, full spänning och bilen startar:confused:.
Skulle givetvis lungt och sansat och med gott om tid, passat på med att mäta upp spänningen, men det blev nog jordfel i min skalle också:rolleyes:.
Finns det spöken i bilar:D
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tomt batteri under färd

Denna gången ganska mycket trafik på vägen. Slog till helljuset (egentligen onödigt) och all ström försvann, inkl varningsblinkers. Rullade av vägen jämte en postlåda, med vänsterhjulen på "vita strecken". Inget kul läge för motorstopp. Denna gången glömde jag inte mätinstrumentet. Fick fram att det blev 13v från batteriplus till motorblocket. Kollade mot flera platser i motorrummet. Det blev t.ex. 13,3volt högre mot kylaren :confused:. Det blev noll volt mot jorden i ramen. Aha, bulten där ja!!! Ryckte i den grova svarta jordkabeln som passerar bulten, fastsatt med en kabelklämma och som sen fortsätter till startmotorn. Mätte igen mot chassit vid bulten. Yes! 13volt. Nu startade bilen som vanligt.
Bulten syns i mitten av bilden, vit av fett.
Alltså saknas en jordfläta mellan chassi och motor! Det måste dit en sådan! Hem till bilverkstan och ber dom lossa bulten, för nåt är fel där. Vad hittar vi? Jo, denna jordkabel är avskalad just under kabelklämman och ligger dessutom ganska lös i klämman. Detta är en kombinerad startjordkabel och jordfläta!? Nu är den regjord och dessutom fastlödd i klämman.
Hoppas det räcker - åtminstone med motorbortfall:twitcy:
 

Bilagor

  • JordfelRamen.JPG
    JordfelRamen.JPG
    157,3 KB · Visningar: 23

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tomt batteri under färd

Nu ser jag inte på bilden var kabelns andra ände är fäst, men kolla att det är tillräcklig längd på kabeln. Motorn rör sig och kan dra i kabeln när man gasar/motorbromsar och den kan lossna i kabelskon.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tomt batteri under färd

Det är inga problem med längden, men det kan vara så att vibrationer/rörelser har orsakat dålig kontakt mellan kabel och kabelklämman.
 
Toppen