• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomgångsvarvtal

F

F.d. 29929

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,5 TDI cat
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TDI cat 109 hk
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: T 608 Classic
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Motor
När jag släpper gaspedalen ska varvtalet gå ner på normalt tomgångsvarvtal och så blir det som regel. Men ofta blir varvtalet betydligt högre, kanske 2-3 gånger högre än normalt. Jag måste ibland koppla ur och bromsa för att det inte ska gå för fort i kurvorna. Det hjälper inte att sätta tån under gaspedalen och lyfta.

Har någon en idé om vad felet beror på?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det är en motor med CAT så har du troligen en lambdasond och då också en elektromekanisk insprutningspump annars så kan inte bränslet regleras. Mekanisk pumpning som vanligt på mekaniska pumpar, men insprutningstiderna sköts med elektromagneter som på elektrisk väg får signal från gaspedalen, så det kan vara givaren som strular.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Sorry, jag såg nu att det var rätt längsedan du ställde frågan.
 
F

F.d. 29929

Guest
JANKRO skrev:
Hej, om det är en motor med CAT så har du troligen en lambdasond och då också en elektromekanisk insprutningspump annars så kan inte bränslet regleras. Mekanisk pumpning som vanligt på mekaniska pumpar, men insprutningstiderna sköts med elektromagneter som på elektrisk väg får signal från gaspedalen, så det kan vara givaren som strular.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Sorry, jag såg nu att det var rätt längsedan du ställde frågan.

Tack JANKRO för ditt utförliga svar. Det blir tydligen nödvändigt att anlita extern hjälp. Någon wire att smörja, som Magnus föreslog, finns nog inte.

Hälsningar / Pumpjanne
 
Toppen