• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tomgångsvartal?

F

F.d. 58882

Guest
Är det någon som vet vad en FIAT Ducato 1991 2,5TD har för tomgångsvarvtal?

mvh
Bennie

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58882

Guest
Jag har nu fått reda på att tomgångsvarvtalet skall vara 725-775 RPM. Jag har låtit en auktoriserad verkstad löda in en signalkabel i generatorn. Jag har kopplat & kontrollerat att det jag gjort är rätt men det fungerar ändå inte, instrumentet är stendött! Antingen är instrumentet kass eller så är signalen kass. Eftersom instrumentet är nytt så vill jag börja med att kolla att jag har signal. Är det någon som vet hur man kollar om det finns signal?
mvh
Bennie

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Tomgångsvartal?

Mät med instrumentet på växelspänning. Du bör ha en växelspäning i storleksordningen 14v. Ett uttag för varvräknare kopplas in direkt på ena lindningen före likriktardioden.
// Göte J
Ps.
Förresten, vad är det för varvräknare? Den är väl avsedd att koppla in på dieselmotorer, på generatorn?
Ds.

Senast ändrad:
F

F.d. 58882

Guest
Sv: Tomgångsvartal?

Hej Göte
Tack för svaret. Ja, den är avsedd för dieselmotor, köpt på Biltema. Jag går ut & mäter på direkten.

Än en gång, tusen tack.

Bennie

Toppen