• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomater och tomater...

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Cocktailtomater från Spanien eller numera Marocko - som håller på att ta över Spaniens ledande ställning som tillverkare av billiga tomater eftersom kostnaderna är lägre där - finns att köpa för 5:90 eller 6:90 i många affärer just nu. För att ytterligare stimulera till köp så är antalet förpackningar per kund begränsat till 5 st. i vissa affärer. :p

Jag köpte en sådan billig plastask med tomater från Marocko och samtidigt en pappask från Holland med ekologiska cocktailtomater för 15:90 för att testa lite. Allt skiljer mellan dessa båda produkter när det gäller smak, lukt och konsistens. Skillnaden är enorm. De holländska tomaterna smakade och luktade jättegott och hade en finfin konsistens. Färgen var naturlig och inte överdrivet röd. Tomaterna från Marocko smakade och luktade, just det, kemikalier! Färgen var fantastisk; undrar hur dom lyckats åstadkomma den!

Testa själva om ni inte tror mig!

Spanska "tomatodlingar" eller förmodligen f.d. spanska "tomatodlingar" eftersom investerarna numera föredrar Marocko på grund av lägre kostnader där.

Costa del Plast.jpg

Vad som händer med all plast när odlingarna överges är inte svårt att förstå. På vissa håll ser det för djävligt ut.

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tomater och tomater...

Du skulle smake coctailtomater fra friland og masser av sol, vi har noen planter rundt huset! Aner ikke hvor de kommer fra, men smaken er fantastisk!
Spesiellt de gule smaker himmelsk, men der hadde vi bare en plante.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tomater och tomater...

Vi köpte tomater när vi var på stranden nedanför Vera av en kille som som kom och sålde från en bil. Dessa tomater var från hans egen odling och dom smakade verkligen tomat. Och dessutom så håller dom sig fräscha och fina minst en vecka om inte mer. Vi betalade 2.50 € för ca tre kilo välsmakande tomater.
 
Toppen