• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tom tom go 720t

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Hej är det någon som känner till den.Jag va och kollade den idag och blev impad av röststyrningen något sådant har inte garmin just nu men det kommer i mars. Men som sagt nån som kan nått om denna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: tom tom go 720t

Jag har en och är mycket nöjd. Röststyrningen fungerar trots min skånska dialekt.
Har precis fått fäste till både bil och husbil, fungerar klockrent, se här:
TomTom ProClip Mounting System  - Choose Your Country

Nya modeller kommer det ju alltid med mera lull-lull, Mio nu med 3-D karta och Garmin med sina nya finesser.
Med denna takt som uppdateringarna kommer lär man aldrig få en GPS, om man ska vänta på den senaste modellen.

Man kan lugnt köpa en GPS idag TomTom eller Garmin och man blir inte besviken.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: tom tom go 720t

Originalfästet är med sugplatta som fästes i rutan. Detta är väl OK, men man får då koppla in kontakterna (ström + TMC)
varja gång man tar i och ur gps'en. Med hållaren som jag efterbeställt sitter kablarna i hållaren vilket gör det smidigare.
Vidare tycker jag att placeringen blir bättre, inget som skymmer sikten som med sugplattan i framrutan.
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: tom tom go 720t

hej har också tittat på en sån,men har den inte lite dålig kart täckning?
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: tom tom go 720t

Jag har precis skaffat mig en TomTom GO920T och håller nu på att läsa instruktionsboken.
Det ser faktiskt ut som man lyckats tryckt in allt och lite till.
En bra finess som TomTom har är att man kan ställa in den på vilken fordons typ man färdas i, om man kör buss eller lastbil/personbil etc.
Denna finess bör väl komma till användning om man kör en bred husbil, hoppas jag.
Om man ställer in den som en turistbuss bör den ju inte guida in en i små trånga kullerstensbelagda bakgator, vilket man har varit med om ett par gånger till förskräckelse utomlands.

Men det där med röststyrning hyser jag inga större förhoppningar på att den skall fungera.
Har denna funktion i min personbil. Problematiken ligger förmodligen i att jag inte kan spetsa min skånska tunga tillräckligt så den förstår mig. Nära på allt blir fel. Säger jag”Take me home ” så sätter den på CD :en och spelar upp spår tre. För det mesta svarar den mig med ”Sorry ”. ( Den kan faktiskt driva en till vansinne.) Sen förstår jag inte riktigt finessen med röststyrning, man har ju alla funktioner inom räckhåll.

Desto bättre är fjärrkontrollen som medföljer, då kan hustrun programmera GPS från sin plats och söka alternativ platser mens jag koncentrerar mig till fullo på körningen.
Bluetooth-funktionen är heller inte fel att ha, att GPS:en kan fungera som en handsfree med SMS-funktioner etc.
Troligtvis är denna handsfree funktion tveksam i en husbil. Personen man pratar med blir nog väldigt störd av allt skrän och skrammel som medföljer samtalet i en husbil. ( I och för sig kan man skita i det, det är ju hans problem att han inte hör något )

En annan kul grej är det finns en sändare inbyggd i GPS.en. Om man har mp3 musik på sitt SIM kort kan den sända iväg musiken till radioantennen och på så vis får man in musiken i stereo-systemet i husbilen. ( Undrar om den klarar av att skicka jpg-bilder till TV:en också?)

Till sist hoppas jag att just denna GPS:en inte är så förbaskat pratsjuk som mina andra GPS:er har varit, ( väldigt jobbigt att höra på tjatiga fruntimmer.)

Nej,,, förresten denna GPS:en skall jag bli guidad av John Cleese, om man nu kan lita på skämtaren.

[FONT=&quot]Torbjörn[/FONT]
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: tom tom go 720t

Var på tomtom´s hemsida, täckningen är
Andorra, Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Norge, Portugal, San Marino, Spanien (och Kanarieöarna), Sverige, Schweiz och Vatikanen.
Eftersom halva husbils klubben verkar åka till kroatien så ser det inte så bra ut
Mvh
micke
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: tom tom go 720t

Detaljerad navigering från dörr till dörr genom Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Slovenien, Tjeckien och Ungern. Dessutom begränsad täckning över Kroatien, inklusive större städer och kustregionen. Andra centraleuropeiska länder återges med ett sammanlänkat nätverk över större vägar så att du får sömlös navigering i hela regionen.

Hemsida: TomTom, portable GPS car navigation systems
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: tom tom go 720t

Detaljerad navigering från dörr till dörr genom Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Slovenien, Tjeckien och Ungern. Dessutom begränsad täckning över Kroatien, inklusive större städer och kustregionen. Andra centraleuropeiska länder återges med ett sammanlänkat nätverk över större vägar så att du får sömlös navigering i hela regionen.

Hemsida: TomTom, portable GPS car navigation systems

Det där är väl täckningen för 920T ?
mvh
micke:cool:
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: tom tom go 720t

Någon som vet hur man skriver in kordinatorerna i tom tom go 720t så det blir rätt, vad jag förstår är det olika på olika fabrikat. ibland när jag har skrivit så hamnar jag inte där jag skall. Hur skriver man tecknen så det blir rätt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: tom tom go 720t

Jag hämtar en bild från en annan tråd.
Hoppas du kan få rätt information från den. Viktigt att tecknet för grader(ringen), min (hängkomma) och sec (punkten) hamnar rätt.
Hör av dig om du fortfarande har undringar.

TomTom1.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: tom tom go 720t

Inge,

Gå in under inställningar, gå till välj enheter, tryck klar tills du kommer fram till
"Hur vill du visa longitud och latitud", här kan du då välja 3 alternativ (Grader, Minuter eller Sekunder)

Hoppas detta hjälper, annars får du ringa.

Janne
 
T

Tommy W

Guest
Sv: tom tom go 720t

Go 730 har 31 Europeiska länder
Go 720 har 21 Europeiska länder men det fin säkert flera skillnader
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: tom tom go 720t

Några skillnader är att den nya modellen har avancerad körfälstvisare. Visar avfarter på exempelvis motorväg som ett "foto". Har även en förbättrad funktion för att beräkna ankomsttid etc.

Kenneth
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1471

Guest
Sv: tom tom go 720t

Ska ni köpa TomTom Go 720 så vänta tills priserna rasar för TomTom Go 730 är på väg in på den svenska marknaden sedan slutet av april.
 
Toppen