• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tom Tom 930 T

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Funderar att köpa en sådan någon som kan för och nackdelar med den. Har Garmin nu men fått för mig denna är bättre behöver lite stöttning
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Tom Tom 930 T

Jag har en Tom Tom 730 T och är jättenöjd med den, massor av POI:s och annat godis att ladda ner med programmet Tom Tom home. Hade en MIO förut och tycker den här är mycket bättre.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Tom Tom 930 T

En sådan här tråd ger ju oftast väldigt personliga värderingar, och vi tycker ju lite olika som tur är. Det har du säkert räknat med när du utvärderar svaren.
Jag köpte för ett par månader sedan en Garmin 756T. Jag missade att kolla alla detaljer och blev så missnöjd med den att jag bytte till en TomTom 930T.
Ljudnivån (även på max) var för dålig för mina lite hörselskadade öron, jag hade svårt att höra anvisningarna. Mycket bättre på TomTom.
Visningen av POI på skärmen var dålig på Garmin. Jag kunde inte välja kategorier (ex. visa bara bensinmackar och rastplatser). Det var allt eller inget. Dessutom syntes de inte förrän jag zoomat ner till 80-metersnivån. När de dök upp på kartan kunde jag själv se dem. Vid infarten till en stad vill jag kanske visa var mackarna är på en översiktsbild, det gick inte på Garmin.
En för mig viktig funktion är koordinatnavigering, och där skilde inte mycket.
Jag har klart större möjlighter på TomTom att ställa in hur jag vill ha det.
Mycket nöjd med TomTom så här långt, dessutom ingick 2 års fria kartuppdateringar när jag köpte.
Kartorna är i och för sig inte helt uptodate, även efter uppdateringar. Snart ett år efter alla ändringar av hastigheten är det mycket fel på gällande hastighet. Där vet jag inte om Garmin är bättre. Jag har heller ingen kol på vad ev. uppdateringar av firmware åstadkommit på Garmin senaste månaderna.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Tom Tom 930 T

Hej. Jag har en 930T som jag är mycket nöjd med. Hade en TOMTOM GO tidigare, men denna nya har nog allt man behöver. Utöver fin grafik gör den viss uppdatering när man kopplar den till internet via datorn. Bilder och musik kan man också lägga in, och naturligtvis våra ställplatser. Den har ju också blivit en tusenlapp billigare sedan jag köpte den i början av året.
Sören
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Tom Tom 930 T

Det låter bra att ni är nöjda med den läste att man kan föra över bilder eller annan info från google vet ni hur det funkar?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tom Tom 930 T

Förr var det Garmin men nu är det Navigon som vinner alla tester. Utvecklingen går snabbt!
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Tom Tom 930 T

Hej
vi är jättenöjda med Tom Tom 930 T. Man ska bara vara försiktiga med att ställa in på IQ-routes för då kan det bli lite väl tokiga genvägar. Har man då en husbil så gillar man inte alltför smala krokiga småvägar...
Tom tom home är jättebra och där finns också en bra vägplanerare som man kan använda.
mvh
Majsan:)
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Tom Tom 930 T

Hej jag är också på väg att köpa en ny.Är 930 T förbered för att for programering med kordinater,är den svår att programera.hur är den att uppgradera vad kostar det efter 2år.vad är priset på en i dag,är det den bästa på marknaden i dag?

Nyfiken Berra
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Tom Tom 930 T

Priset i dag är 3390kr inkl fjärrkontrollen och TMC kabel det där med kordinater kan jag inget om men hoppas någon berättar.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Tom Tom 930 T

Vem säljer för det priset,går det att programera för hög eller lastbil då min ibland tar in oss på BONNAVÄGAR med gräs på det är inte alltid så enkelt att vända
BERRA
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: Tom Tom 930 T

Hej majsan332

Vi har också en 930T men har inte lyckats att hitta var man kan stänga av IQ-routes så den har lurat ut oss på en del konstigheter som man inte vill göra om t ex kajen i Choggia.
Tacksam för tips hur ni har gjort.

MVH
Stefan
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Tom Tom 930 T

Hej
För att avaktivera IQ Routes får du gå in på "Ändra inställningar", "Planeringsinställningar" och där längst ner har du detta med IQ Routes som du kan välja att aktivera eller avaktivera. Du hittar säkert.
mvh
Majsan:)
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Tom Tom 930 T

Berra, det går inte att programmera bilstorlek. Tyvärr. Man får på annat vis använda sig av sin känsla. Snabbaste vägarna brukar inte vara de minsta. Det är just därför det är så lurigt med IQ Routes för de vill ju hitta en genväg. Och det går väl jättebra om man är ute och åker med lillbilen... men inte med storbilen.... alltså husbilen......
Tror att det så småningom kommer att vara möjligt att programmera efter bilstorlek men det kräver ju en hel del av uppdatering av kartor....

mvh
Majsan:)
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Tom Tom 930 T

Hittills är jag bara spekulant och hyrestagare av husbil men jag läser det mesta på husbilsklubben med stor behållning. Därför kan jag kanske inte ge så mycket tips ang. husbilsägande, men TomTom kan jag en del om. Efter att ha ägt Tomtom tidigare så testade jag bl.a. Navigon, Nokia m.fl. men nu är jag (tack o lov) tillbaka på Tomtom igen.

IQ-routes fungerar så att i alla Tomtom med IQ-routes sparas data för alla körda rutter. När man kopplar upp navigatorn till datorn via Tomtom home så laddas allt över till Tomtom centralt och där kan man analysera alla data. Tillsammans med alla andra användare kan man då komma fram till att hastigheten är något helt annat i verkligheten än vad som står på skyltarna. En vägsträcka kan t.ex. ha en hastighetsbegränsning på 70 km/h, men en viss tid på dygnet är trafikrytmen bara 50 km/h och andra tider är den 90 km/h. Därför kan navigatorn ge olika ruttförslag beroende på tidpunkt, trafiksituation o.s.v. Har man TMC så tas även hinder som vägbyggen, olyckor och annat med, och TMC-informationen brukar inte alltid vara så tillförlitlig.

Jag kör med inställningarna för IQ-routes aktiverade men TMC inställt så att jag måste bekräfta en ruttänding baserat på den informationen och det brukar funka hyfsat. Hoppas detta hjälper er något…

Ett tips är också att köra med navigatorn både i ”lillbilen och storbilen” även om man hittar alldeles utmärkt utan. Då lär man sig alla små egenheter och kan tolka instruktionerna bättre när man kommer i ett "skarpt läge".
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tom Tom 930 T

Points Of Intrest.
Dvs intressepunkter som är valbara i olika kategorier.
Ex, drivmedlet börjar ta slut. Välj PIO, Välj POI utmed rutt, välj Bensinstationer och sedan det bensinbolag som du brukar tanka på.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Tom Tom 930 T

Den har även fm-sändare så köranvisningarna kommer i stereon om man vill, fast det går bara om har musiksändning från tomtomen på också. Lägg in lite mp3-låtar på minneskort tex. Är väldigt nöjd med min. /Kjelle
 
Senast ändrad:
Toppen