• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolkning parkeringsregler

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Jag skulle behöva hjälp att tolka nedanstående p-regler.
Min fråga är:
Får man stå 48 timmar på parkeringen på bilden med en husbil med totalvikt 4,4 ton?
Vad tror ni?

/Roger


Parkering av husbil, husvagn, buss och lastbil
Husvagnar, husbilar och bussar är fordon med skyldighet att följa de trafikregler som gäller på respektive gata eller på specifik parkeringsplats i kommunen. Om inga vägmärken finns uppsatta inom tättbebyggda områden, så får dessa fordon stå parkerade i max 24 h i en följd på samma parkeringsplats innan den måste flyttas.

Fordonet betalar för de antal parkeringsrutor den upptar vid parkering. Om till exempel en husbil parkerar över 2 parkeringsrutor, så ska man lösa två parkeringsbiljetter och placera dem väl synliga i framrutan. Samma regler gäller för såväl husvagn som buss.

På Drottninggatans östra sida i höjd med Trollgatan finns det en bussparkeringsplats, som tillåter bussar som inte kör i linjetrafik, att parkera.

Det är förbjudet att parkera fordon med en totalvikt över 3,5 ton inom tätort Trollhättan mellan kl 22 och 07. Förbudet gäller inte på vägar där parkering är tillåten inom industriområdena Stallbacka, Skogstorpa och Hojum.

parkering_tr.jpg skylt.jpg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nej, inte om texten nedan hör till parkeringen i fråga.

Det är förbjudet att parkera fordon med en totalvikt över 3,5 ton inom tätort Trollhättan mellan kl 22 och 07. Förbudet gäller inte på vägar där parkering är tillåten inom industriområdena Stallbacka, Skogstorpa och Hojum.

Parkeringen ser inte ut att vara någon av industriområdena Stallbacka, Skogstorpa och Hojum.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Husbil klassad Pb2 oavsett vikt är en personbil. Regeln om 3,5 ton gäller normalt yrkesfordon, skåp-/lastbil, inte personbil. Detta gör därför regeln oklar när det gäller husbilar. Har själv aldrig haft några problem att övernatta med 5 tons husbil i tätorter.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Intressant. Min egen tolkning är att skylten går före och då är det tillåtet. Texten som kommunen har gäller gata och väg, inte p-platser. Så är det i Stockholm har jag fått för mig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Som Gunnar säger, husbil benäms som PB2. Min tolkning är att om ingen tilläggsskylt finns som säger gäller PB eller PB2 så är det tillåtet att stå på en P-plats max 24 timmar. Man måste dock ha alla hjul inom 1 p-ruta & inte på något vis hindra övrig trafik. I praktiken är det omöjligt för att en husbil är så bred att om någon parkerar bredvid så kan man inte öppna dörren som vetter mot husbilen.
Kravet finns att läsa i Trafikförordningen 1998:1276 3 kap. 49 §
Ett fordon får inte parkeras så att
  • 1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
  • 2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske.
Transport och kommunikation | Karnov Open

OBS! Det kan finnas lokala eller kommunala bestämmelser som reglerar parkering. De behöver inte vara skyltade utan det är upp till var & en att ta reda på vad som gäller på den orten som man tänkt parkera.

Så här säger man inom Trollhättan's kommun.
Parkering av husbil, husvagn, buss och lastbil - Trollhättans stad
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Jag tolkar det som Nej, inte lätt när vi tolkar saker och ting olika. Frågan är hur har de som skrivit texten tänkt om jag får gissa så vill de inte ha fordon över 3,5 ton inom tätorten under den tiden som anges. Frågar man jurister får man förmodligen också olika svar.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Jo jag har såklart tänkt det Lasse, men det är intressant att se hur andra rutinerade husbilsåkare tänker. Den här frågan dyker ju upp överallt hela tiden.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Om jag anlände och så skylten så skulle jag tolka den så här.

1. Parkering för Personbilar. (Oavsett klass 1 eller 2)
2. Parkering tillåten i 7 dygn
3. Avgift: Vardagar 09.00 - 19.00 och Lördagar 09.00 - 16.00


Något annat kan jag inte uttyda av skyltningen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej

Om jag anlände och så skylten så skulle jag tolka den så här.

1. Parkering för Personbilar. (Oavsett klass 1 eller 2)
2. Parkering tillåten i 7 dygn
3. Avgift: Vardagar 09.00 - 19.00 och Lördagar 09.00 - 16.00


Något annat kan jag inte uttyda av skyltningen.
Håller med.
Men, de lokala bestämmelserna tillför ytterligare information.
"Det är förbjudet att parkera fordon med en totalvikt över 3,5 ton inom tätort Trollhättan mellan kl 22 och 07. "
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Bennsan:
Nja, nu skojar du allt. I ditt inlägg skriver du redan i din andra mening att du tolkar. En tolkning kan inte vara annat än en tolkning, inte fakta. Fakta går inte att tolka.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
I vilken ordning skall bestämmelser gälla? Gäller gatuskylten före kommunens skrivna regler som i bästa fall kan nås via deras hemsida om jag har tillgång till internet när jag anländer till parkeringen.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Enklast är väl att ringa trafikkontoret i kommunen och få rätt svar."Tolkarna" här betalar i alla fall inte dina böter ifall du skulle få några. Olika kommuner har olika regler.Hur många t.e.x vet att det inte är tillåtet att köra med släp i Sthlm innanför tullarna utan tillstånd.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bennsan:
Nja, nu skojar du allt. I ditt inlägg skriver du redan i din andra mening att du tolkar. En tolkning kan inte vara annat än en tolkning, inte fakta. Fakta går inte att tolka.

Om du läser länkarna jag bifogade så förstår du kanske lite bättre. Det är dom som jag tolkat & dom är rena fakta från både myndighet & kommun.
Ps. Tolka betyder att man läser & förstår texten. Texten i dessa länkar är mycket svår att misstolka såvida man inte har en väldig fantasi.
 
Toppen