• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toaspolning minimal

F

F.d. 55488

Guest
Toaspolningen i vår Sunlight fungerar inte tillfredsställande. Väldigt lite vatten som kommer enbart vid ena sidan. Meningen är väl att hela toa-stolen ska sköljas vid spolning. Så gjorde det i vår tidigare husvagn.

Kan det vara en slang som vikt sig och därmed inte tillåter tillräcklig vattengenomströmning?

Tror själv att bättre flöde på vattnet skulle göra att det då snurrar runt och därmed sköljer hela skålen?

Nån som vet hur man kan åtgärda detta?

Tacksam för svar, så att vi kan åtgärda när bilen om några månader kommer ut ur vinteridet.

Vill att det ska vara OK när vi senare på året åker till Grekland. / Per
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Toaspolning minimal

Hej, i våran Flair hade vi precis samma problem. I slangen fick vi då veta att det sitter en strypningsring.

Jag tog bort strypringen och gjorde hålet, om jag mins rätt en mm större, och det räckte för att göra flödet perfekt.

Lycka till, det kan ju se lika dant ut på din bil.

Mvh Lasse
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Toaspolning minimal

Tack båda, för snabba svar. Tipsen sparar jag till våren. Då får vi se vad felet kan vara.

Magnetventilen, Håkan, vad är det för mojäng och var sitter den?

Och, Lasse, var satt strypningen? Nära vattentanken, eller vid toan? / Per
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Toaspolning minimal

Magnetventilen har du om du har trycksystem på vattnet. Den öppnar du med att trycka på spolknappen vid toaletten. Den sitter väldigt nära toaletten i luckan för kassetten.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Sv: Toaspolning minimal

Någon som vet hur man lossar själva skålen på c 200 toan?
Slangar o ventil ser ut att sitta därunder o nu har vår toa
börjat spola dåligt.
Gott nytt år förresten,,
//Leifn
 
Toppen