• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Toaproblem!

janeriksdottir

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
13387
Medlemskap
2024
Har en Kabe travelmaster 750. Har fått problem med toan som är en vacumtoalett .Efter spolning börjar det komma upp urin i toaskålen , tar vara 10 min innan man ser att vattnet färgas gult. Kan någon ge förslag att på vad som orsakar detta?

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Sv: Toaproblem!

Har du stängt av vacumpumpen pga av att den slår till för fort kan jag förstå att det kan finnas vätska kvar i röret och rinner ut i skålen som är lägsta punkten.

Efter en del arbete med rören och insmörjning av packningar med vacumfett står sig
vacumet i vår över två veckor, ett absolut krav är att det är absolut rent och tätt i toaskålen
då kan det omöjligen komma nått bakvägen, det märks ju med en gång om det läcker där då renvattnet som ska stå några cm över skålen försvinner.

Vi tycker numera att det är en toppentoa bara man sköter den rätt och omsorgsfullt.
Men det fanns en tid då den var på väg till skroten.

Lycka till

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Varför införde man den i husbil, vilket är fördelarna ?

En fördel är ju att man kan placera tanken på ett lämpligare tömningsställe där luckan
inte sitter i vägen för ex cykelställ mm

Den är helt luktfri och inga kemikalier behöver tillsättas.

Den ska inte gå att överfylla då slår vacumpumpen av och man måste tömma.

F

F.d. 29908

Guest

Känns ju som man missat en del i konstruktionen om man ska hålla på och smörja och greja, sedan är den knappast luktfri om det rinner piss ur den....

F

F.d. 53007

Guest

har haft en kabe 750 med vacumtoa i 4 år,alldrig ett problem,spreja nere vid kulan med silikonsprej .om du vill ha mera information ring 070-5645760,

Toppen