• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Toaproblem

hons.i

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1414
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: trafic
Chassietyp: Eget bygge
Motortyp: 2.8 JTD
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Eget Bygge
Husbilsmodell: Hemmabygge
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej någon som kan hjälpa mig med en Porta potti C4. mitt problem är att jag inte får fram vatten för att spola, där e ström fram men pumpen går ej i gång
Tacksam om någon kan hjälpa mig. MVH hons.i

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om man skall vara lite petig :) så har C4 inbyggd tank och mekanisk bälgpump som man pumpar för hand. C3 tar spolvattnet från färskvattentanken och C2 har inbyggd tank och egen spolpump. Men strunt samma, båda som är "elektriska" har två brytare som måste vara påverkade om toan skall spola. Dels en liten mickro som sitter nere i mekanismen till manövervredet, när man trycker ner det skall man höra ett svagt klick från den mickron (den kan ju i o. f. s. vara trasig även om den klickar), och dels en mickro som blir påverkad när man har kassetten på plats (så man inte kan spola utan kassett i toan), den mickron sitter i plastklykan som kassettvredet går in i och där sitter även säkringen.
Om du har en C3 så finns det en magnetventil som öppnar och ett relä som startar bilens färskvattenpump som kan bråka.
Om du har en C2 med egen pump inne i toatanken (den kommer du åt om du tar bort toapappershållaren och bänder upp skålen som den står i) så kan ju i värsta fall pumpen vara paj.
Det är inga problem med delar till toaletterna om man behöver något.

Lycka till. m.v.h. JANKRO.

hons.i

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1414
Medlemskap
2024
Man blir lika imponerad var gång ,vilken kunskap det finns på forumet.
Det var säkringen som var kass,när jag hittat den var det bara att byta
den,sedan spolar den som den skall. Tack för hjälpen alla.
MVH hons.i

Toppen