• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toan spolar inte..? / Thetford C200 Toalett

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,4JDT
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Husbilsmodell: Bavaria I 71BD
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Avlopp
Hej.

Första gången jag frågar om hjälp här på forumet...;)

Thetford, den vanligaste toa "rackarn" har beslutat sig för att sluta spola vatten...
3A säkringen är hel, den som sitter till vänster om kassetten. (när man öppnat sidoluckan)
Vad fanken kan det då vara? Visst, det är garanti kvar, men jag fixar det gärna själv, om det går, minst körande och bucklande så fall..

Någon som råkat ut för detta syndrom?
Är det någon del på kassetten som måste "klicka" i hållaren för att toapumpen skall jobba när man trycker på spolarknappen? :(

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 52938

Guest
Hej!

Det finns två saker du kan kolla: dels själva vattenpumpen till toan som sitter i toan vidare finns både ett backmembran och filter som du kan kolla , allt sitter i toan men du kan ju kolla med Thetford på nätet så finns det bra sprängskissar att tillgå.
Så fick jag göra i våras då våran spolning la av, byte av pump och rengöring av membran och filter gjorde susen.

Mvh FraMia1014;)
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Hej

Först måste du kolla att det finns spänning.
Mät med en voltmeter mellan kopplingsplint (vit ledare) och säkringen.
Finns där spänning kan det vara själva spolarknappen som är trasig ?
Går att motståndsmäta den med kontakten urdragen eller bygla mellan polerna
på kontakten, då skall pumpen gå.

Mvh
Georg
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hmmm... Gillar inte sådana här fel...
Kom ut till bilen nu i veckan, tänkte... Jag kollar att spola en gång till..
Tro ni banne mig inte att den fungera! Stön...

Ev. kan det vara glapp i knappen?

Tack för Era förslag, jag tar dem med inför ev. framtida problem.

Mvh. Magnus
 
J

Jarn

Guest
Hej Stollen, jag råkade ut för samma sak. Då började det med att att det spolade sämre en kort tid innan, för att sedan helt upphöra.
Hör du om elektromagneten klickar i din toa? På min klickade den som den skulle.
Jag började med att kolla så att pumpen startade och att det kom vatten fram till toan, vilket det gjorde.
Sedan lossade jag magnetventilen och kollade om det var fritt blås i den, men se, där hittade jag felet.
Det hade kommit in en liten bit isoleringsmassa som fastnade där. Genom at ömsom suga, ömsom blåsa, så fick jag ut den lilla biten.
det var lite pillande där under toan, men med hjälp av sprängskissen på deras hemsida funkade det bra.

http://thetford.com/HOME/PARTS/PermanentToilets/tabid/331/Default.aspx
 
Toppen