• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toaletten

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, fläkten kan ju vara trasig, men bästa satsningen att börja med är nog att det sitter en mikrobrytare i en hållare som är eftermonterad med SOG'en och startar fläkten när man öppnar skivan och "någon arm" till den rörelsen påverkar mikrobrytaren, och den funktionen bör kollas först.
Tyvärr kan jag inte skriva var den sitter för det beror på modellen av din toalett, men på ett flertal av toaletterna så kan man se den om man drar ut kassetten och tittar vad som rör på sig när någon öppnar och stänger skivan. Sök annars på "Montering av SOG i ...." och sedan benämningen på din toalettstol så borde det komma upp, eller skriv benämningen på toan här så dyker det troligen upp svar från någon som monterat en SOG i en sådan toa, eller hänvisar till en beskrivning.

M.v.h. JANKRO.
 

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Hej, fläkten kan ju vara trasig, men bästa satsningen att börja med är nog att det sitter en mikrobrytare i en hållare som är eftermonterad med SOG'en och startar fläkten när man öppnar skivan och "någon arm" till den rörelsen påverkar mikrobrytaren, och den funktionen bör kollas först.
Tyvärr kan jag inte skriva var den sitter för det beror på modellen av din toalett, men på ett flertal av toaletterna så kan man se den om man drar ut kassetten och tittar vad som rör på sig när någon öppnar och stänger skivan. Sök annars på "Montering av SOG i ...." och sedan benämningen på din toalettstol så borde det komma upp, eller skriv benämningen på toan här så dyker det troligen upp svar från någon som monterat en SOG i en sådan toa, eller hänvisar till en beskrivning.

M.v.h. JANKRO.
Tack - kollar detta imorgon
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack - kollar detta imorgon

Kom bara på ett tillägg :msn_wink:, också lite olika beroende på toalettmodell, men för att undvika förvirring.
På många toaletter finns det också en synlig mikrobrytare som känner av att kassetten är inne och på plats, och om den inte känner av kassetten så går det inte att spola. Så du kan ev. se en mickrobrytare som hör till toan och inte den som hör till SOG'ens fläkt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Tack för tips. Kollat microbrytaren, den synes fungera. Samtidigt som jag kollade den märkte jag att någon läcka finns eftersom det samlades vatten under toatanken. Nytt problem- vad kan det bero på?
 
Toppen