• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalett med kvarn

kejo

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
12839
Medlemskap
2024
Hej
Det ska finnas toaletter med kvarn kan man då tömma det i gråvattenavloppet. Kan man eftermontera vad kostar det
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det är ju fortfarande svartvatten fast finfördelat.

I Danmark er Svartvatten og Gråvatten det samme. Begge skal til reningsværk. Men når det er findelt så er det meget nemmere at håndtere. Bare køre over markbrunnen eller til tømningsvagnen og åbne kugleventilen. Det skal altså IKKE i regnvandsbrunnen

Jeg tænker at det er ligeså i Sverige og resten af Europa.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I Danmark er Svartvatten og Gråvatten det samme. Begge skal til reningsværk. Men når det er findelt så er det meget nemmere at håndtere. Bare køre over markbrunnen eller til tømningsvagnen og åbne kugleventilen. Det skal altså IKKE i regnvandsbrunnen

Jeg tænker at det er ligeså i Sverige og resten af Europa.

Det stämmer, samma i Sverige.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.182
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men är inte risken stor att man tömmer det i dagvattn brunnen.. (bla pga okunskap) :eek:
Jag vet inte ens var jag skall hitta en brunn för gråvattnet... Och då är ju risken stor att jag hade tömt det i en dagvatten brunn... :eek:
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Men är inte risken stor att man tömmer det i dagvattn brunnen.. (bla pga okunskap) :eek:
Jag vet inte ens var jag skall hitta en brunn för gråvattnet... Och då är ju risken stor att jag hade tömt det i en dagvatten brunn... :eek:

Derfor har vi alle tømningspladserne på HBK kortet!

Og de fine farvekombinationer fortæller hvor du har Udslagskumme, hvor du har markbrunn og hvor du har Tømningsvagn
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Hej
Det ska finnas toaletter med kvarn kan man då tömma det i gråvattenavloppet. Kan man eftermontera vad kostar det
NEJ det kan man INTE. Svartvatten är toalettavfall (bajs+urin) och har man löstagbar tank ska den tömmas på avsedd plats för latrintömning. Tömningsstationer för fasta tankar finns det nog inte många av kanske vid marinor. Gråvatten är avlopp från tvätt,dusch och disk och skall tömmas på avsett plats/platta för gråvattentömning. Och nej man ska inte tömma gråvatten i latrintömningen eller tvärtom och inget får tömmas i dagvattenbrunn.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
NEJ det kan man INTE. Svartvatten är toalettavfall (bajs+urin) och har man löstagbar tank ska den tömmas på avsedd plats för latrintömning. Tömningsstationer för fasta tankar finns det nog inte många av kanske vid marinor. Gråvatten är avlopp från tvätt,dusch och disk och skall tömmas på avsett plats/platta för gråvattentömning. Och nej man ska inte tömma gråvatten i latrintömningen eller tvärtom och inget får tömmas i dagvattenbrunn.

@Tangenhaap Her tager du helt fejl. Se indlæg nummer 7 i denne tråd.

Jeg kan oplyse om at på tømmesteder med både udslagskumme og markbrunn/tømningsvagn, så løber det hele sammen i et rør som går til rensningsanlæg.

Regnvandsbrønde løber i et andet rør til en opsamling"sø" som efterhånde løber i det nærmeste vandløb eller ud i havet.

Hvis du kender tømmestederne på de danske restepladser langs motorvejene så er det her man også tømmer toilettanke på store turistbusser, og de har mig bekendt ikke noget badevand eller opvaskevand.


Som du kan se så er udslagskumme og markbrun lige ved hinanden og det går til rensningsanlæg

Søen som du kan se i baggrunden er skabt af regnvand som kommer fra regnvandsbrønde på en længere strække af motorvejen som går lige ved rastepladsen.
 

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Nu blir det nog än mer förvirrande diskussion av denna info
1: Vi besökte Nogersund ställplats söder om Sölvesborg den 26/7 och där står det klart och tydligt att man tömmer toa kassetten i samma tank som gråvattnet. Såg en tysk bil som tömde 2 st kasseter med svartvatten +gråvattnet
2: Det finns nu också bio medel som ska bryta ner svart vattnet till gråvatten ”Solbio” Take the green road. Vi har provat i kassetten med radikalt minskad lukt
Det vore bra om husbilsklubben sätter sig in i frågan och sammanställer och hjälper Kommuner med info ,så att vi får fram bästa tekniken och att info kommer fram till allt och alla för just nu verkar många mest förvirrade
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Der er ingenting forvirret ved om vi bruger rensningsanlæg eller ej.

Vi renser jo ikke fordi vandet er "beskidt" men bare for at tage næringsstoffer ud af vandet såsom N og P, inden det ledes ud i naturen. Disse kan give iltsvind og algeopblomstring til skade for den sårbare natur, som vi omgiver os med.

Vi fjerner jo ikke bakterier, virus og sygdom fra vandet. Og vi fjerner jo heller ikke den kemi der er i tilsætningsstoffer til kemitoiletter eller rensemidler og afkalkning som vi bruger til toiletter m.m. hjemme i privaten.

Og slammet som bliver tilovers i et renseanlæg bruges jo til gødning på landbrugsjord. På samme måde som vi bruger afføring fra husdyr som gødning på markerne.

Når vi gør af os med urin og afføring så er der næringsstoffer i det. Det samme er der i badevand og opvaskevand, som har rester af sæbe. Overdreven udledning af næringsstoffer til den sårbare natur omkring os er den eneste fare, som findes ved spildevand. Og det er derfor vi renser spildevand.

Måske var det klogt også at rense regnvand fra byer og motorveje. Der findes mange kemikalier som er efterladt af al trafik i disse områder, og det burde vi nok skille os af med inden vi lader det ende i naturen.

I Danmark laves ny regnvands opsamlingsbassiner med 2 "kamre", således at man en gang imellem kan rense første bassin op og transportere slammet til et særligt renseanlæg, der kan udskille den farlig kemi inden slammet gives tilbage til naturen
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tömningsstationer för fasta tankar finns det nog inte många av kanske vid marinor.
Detta är, som tur är, inte sant.
Bara SCR har 295 campingar med markbrunn för fasta latrintankar.
Till det kommer ett mycket stort antal som kan sökas fram i våra husbilsplatser, som inte är SCR.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
NEJ det kan man INTE. Svartvatten är toalettavfall (bajs+urin) och har man löstagbar tank ska den tömmas på avsedd plats för latrintömning. Tömningsstationer för fasta tankar finns det nog inte många av kanske vid marinor. Gråvatten är avlopp från tvätt,dusch och disk och skall tömmas på avsett plats/platta för gråvattentömning. Och nej man ska inte tömma gråvatten i latrintömningen eller tvärtom och inget får tömmas i dagvattenbrunn.
Antingen skojar du, och då säger jag "Hoppla" - eller så provocerar du, och då säger jag "ptro!" Vilket är det?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Så tråkigt med konstiga kommentarer, vi är här för att hjälpas inte stjälpas.

Vi har båda möjligheter, både kassett (2 st) och en kvarn som maler och blandar restprodukter i en större, avgränsad och ventilerad uppsamlingstank under husbilen. Vår erfarenhet är att det är mycket bekvämare att mala restprodukter utan kemikalier än att tömma kassett(er) med "doft" och bakteriedödande medel vilket kräver speciella tömningsplatser. Problemet är som sagt att hitta lämpliga markbrunnar i närheten där vi BEFINNER oss när vi är i Sverige. Det problemet finns inte alls i Norge och övriga Europa, där finns markbrunnar nästan överallt (brandstationer, kommunala inrättningar, ute vid vägar, turist och buss anläggningar, ställplatser och campingplatser), listan är lång. ...men vi hittar lämpliga markbrunnar även i Sverige, trots att det inte är lika många, men man lär sig med tiden.

Att tömma en fekaliekassett i toaletten på en rastplats är något som vi aldrig har gjort och kommer aldrig att göra. Tänk om det kommer en unge som ska sätta sig på den toaletten där det förmodligen har stänkt "som det brukar"?

Jag hoppar av vidare diskussioner och betackar mig för vidare frågor, speciellt på helgerna...
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Så tråkigt med konstiga kommentarer, vi är här för att hjälpas inte stjälpas.

Vi har båda möjligheter, både kassett (2 st) och en kvarn som maler och blandar restprodukter i en större, avgränsad och ventilerad uppsamlingstank under husbilen. Vår erfarenhet är att det är mycket bekvämare att mala restprodukter utan kemikalier än att tömma kassett(er) med "doft" och bakteriedödande medel vilket kräver speciella tömningsplatser. Problemet är som sagt att hitta lämpliga markbrunnar i närheten där vi BEFINNER oss när vi är i Sverige. Det problemet finns inte alls i Norge och övriga Europa, där finns markbrunnar nästan överallt (brandstationer, kommunala inrättningar, ute vid vägar, turist och buss anläggningar, ställplatser och campingplatser), listan är lång. ...men vi hittar lämpliga markbrunnar även i Sverige, trots att det inte är lika många, men man lär sig med tiden.

Att tömma en fekaliekassett i toaletten på en rastplats är något som vi aldrig har gjort och kommer aldrig att göra. Tänk om det kommer en unge som ska sätta sig på den toaletten där det förmodligen har stänkt "som det brukar"?

Jag hoppar av vidare diskussioner och betackar mig för vidare frågor, speciellt på helgerna...
Aha men då finns det inte så många markbrunnar i Sverige trots allt..jag har endast sett plattor för tömning av endast gråvatten på vissa campingar och tömning av fekalietankar i annat separat utrymme. Nej tömma Fekalietanken i toaletterna är ingen bra ide, bör tömmas på de rastplatser som har latrintömning. Och gråvatten får inte tömmas alls enligt trafikverket.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så tråkigt med konstiga kommentarer, vi är här för att hjälpas inte stjälpas.

Vi har båda möjligheter, både kassett (2 st) och en kvarn som maler och blandar restprodukter i en större, avgränsad och ventilerad uppsamlingstank under husbilen. Vår erfarenhet är att det är mycket bekvämare att mala restprodukter utan kemikalier än att tömma kassett(er) med "doft" och bakteriedödande medel vilket kräver speciella tömningsplatser. Problemet är som sagt att hitta lämpliga markbrunnar i närheten där vi BEFINNER oss när vi är i Sverige. Det problemet finns inte alls i Norge och övriga Europa, där finns markbrunnar nästan överallt (brandstationer, kommunala inrättningar, ute vid vägar, turist och buss anläggningar, ställplatser och campingplatser), listan är lång. ...men vi hittar lämpliga markbrunnar även i Sverige, trots att det inte är lika många, men man lär sig med tiden.

Att tömma en fekaliekassett i toaletten på en rastplats är något som vi aldrig har gjort och kommer aldrig att göra. Tänk om det kommer en unge som ska sätta sig på den toaletten där det förmodligen har stänkt "som det brukar"?

Jag hoppar av vidare diskussioner och betackar mig för vidare frågor, speciellt på helgerna...
Nu har jag inte problemet med kasettömning, men blir ändå lite fundersam över varför man inte kan tömma i en toalett och sedan göra rent efter sig så att det är minst lika rent som när man kom? Jag vet att det finns folk som tömmer i toaletten hemma?!
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Nu har jag inte problemet med kasettömning, men blir ändå lite fundersam över varför man inte kan tömma i en toalett och sedan göra rent efter sig så att det är minst lika rent som när man kom? Jag vet att det finns folk som tömmer i toaletten hemma?!
Det är väl klart att vi inte ska tömma fekalietanken på en allmän taolett, vad du gör hemma är en annan sak (ingen som bryr sig). Om folk ser oss göra på detta viset blir vi nog inte mer populära än vad vi redan är. Verkar som att vi verkligen behöver en uppförandekod.
 
Toppen