• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalett Clesana c1

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Denna lösning påminner om Danfoss Pacto-toalett som också kapslar in 1 och 2 i plastfilm. Vi har varit med om en sån i en fjällstuga för många år sedan. Funkade bra så länge det var kallt, men i stugan vi hyrde så låg bastun i anslutning till toan. Vi eldade på ordentligt i bastun och då blev det bra varmt på toan. En ganska kraftig odör spred sig över större delen av stugan, och det var inte så trevligt… Så det man kan fundera på är hur Clesana:n funkar en riktigt varm sommar. Och vart man gör av avfallet när man är ute på resande fot.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag vet flera som placerar en vanlig plastkasse i sin vanliga toalett. Efter besöket knyter ihop påsen o slänger bland övriga sopor.
Om man inte vill använda plastpåsar finns det i påsar med vaxar papper.
Det blir dyrt skita, 7kr per gång ifall man inte använder den flera gånger :twitcy:
 

JanEric

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
35555
Medlemskap
2024
Var kan man slänga avföring?


Lämnas till. Detta avfall tas emot av kommunens avlopps- och reningsverk.
3 jan. 2023

Tex detta gäller..

Du hänvisar till en kommuns regler som mest reglerar latrintömning och kan knappast jämföras med den aktuella frågan. Det finns frågor på nätet om det är tillåtet att kasta hundbajspåsar i sopbehållare vilket det är. Då lär det också vara tillåtet att kasta påsar från en Clesanatoalett.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du hänvisar till en kommuns regler som mest reglerar latrintömning och kan knappast jämföras med den aktuella frågan. Det finns frågor på nätet om det är tillåtet att kasta hundbajspåsar i sopbehållare vilket det är. Då lär det också vara tillåtet att kasta påsar från en Clesanatoalett.
Det är skillnad mellan latrinpåsar och hundbajspåsar. Hundbajspåsar är bara en hundskit/påse. Oftast hyfsad torr. Annars svår att plocka upp för hundägaren.

Medan en lång serie med latrinpåsar innehåller skit, piss och toalettpapper i en lös gegga.

Inte så trevlig och ofarlig fraktion för renhållningspersonal att ta hand om. Tycker synd om personalen. Finns nog en anledning varför container i småbåtshamnen är märkta med "Ej latrin "

Tvi vale vad det ska stinka och rinna när påsarna spricker i sopbilens komprimator.

Dom flesta som bor i villaområden och flerbostadshus har nog sett när det rinner mjölk och yoghurt eller vad det nu är när folk inte tömt sina förpackningar.

En vanlig toatank där jag använder biologisk sanervätska är godkänt att även tömma hemma i toaletten eller infiltrationstank. Praktiskt. Men tömmer oftast på avsedd plats, ställplats, rastplats med latrintömning mm.

Men alla gör som dom vill. Jag tänker och värnar om miljön och värnar den ovärderliga och underskattade personalen som håller på med renhållning och deras arbetsmiljö.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen