• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toa utan stink, härligt !!!!!

I

Inger & Taeke NL

Guest
Hej alla HBK:are,

Vi har varit på rundresa 7 veckor i Frankrike under sommarsemestern.

I södra delen av landet närmare bestemt Drôme träffade vi ett par som var husbilsboende - HUBBO i 5 år.

De berättade att de köper aldrig dyra kemikalier till toa och gråvattentank, snuskigt tänkte jag och frågade hur det gick med lukten.

Deras tips, som de använde själva, var att hälla 1 dl ättika i toan + 1/2 dl diskmedel/grönsåpa. Det kan användas även i gråvattentanken.

Vi blev lite förvånade men tänkte att man måste prova allt här i livet 1 gång innan man kan säga att det inte fungerar.

Vi har nu fortfarande denna blandning i toan och gråtanken och har ingen som helst odör från resp. tank, det är första gången som jag kan säga det.

Till historien hör också att det var 30 grader varmt varje dag i 4 veckor i södra Frankrike vilket gör det svårt att undvika "stinkeri".

Hälsningar från ett sommrigt Holland,
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Jag läste på ett inlägg:

- "Varför vi fick rådet att pröva ättika o diskmedel/såpa i framför allt toan, var att det på många ställen i ödra Frankrike(ställplatser o bondgårdscampings) var förbjudet att tömma toan med kemikalier i"

Men hallå! Ättika och såpa är ju också kemikalier. Ättika är ättiksyrelösning, kemisk formel CH3OOH), som är en frätande och brandfarlig vätska som är blandad i vatten. Såpa är kalisalt hopkok med fettsyror. Det är väl i slutändan koncentrationen av kemikalier som avgör hur farligt det är.

Förresten hur vet vi om dessa kemikalier är bättre ur hälso- och miljöhänseende än så kallade saneringsvätskor. Vad dessa innehåller exakt vet jag inte, men vem gör det. Biltemas saneringsvätska, som man kan få ett Säkerhetsdatablad på (För vilken annan saneringsvätska kan man det?), innehåller sporer av biologiskt nedbrytande bakterier, kalciumnitrat, som är ett desinfektionsmedel, och vatten. Så väldigt farligt är det knappast.

Johan Kinneryd
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Nu törs man väl inte hälla såpvattnet i avloppet om det finns kemikalier i det! Vad skall man då skura (tvätta ) golvet med? Såpdoften lärde man känna redan som liten när man sprang omkring i kolt!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Med tanke på den maten vi äter nuförtiden! Törs man tömma toatanken överhuvudtaget?:rolleyes:
Själva använder vi Jodopax vet, ca. ½dl./tank. Har även använt citronsåpa+ättika? Båda tar bort värsta lukten, liksom Biltemas saneringsvätska. Det är svårt att veta vad som är mest skonsamt för miljön, beror nog mest på vem som mäter vad och till vilket ändamål. Tills vidare fortsätter vi med Jodopax.:cool:
Julian
 
Toppen