• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toa utan stink, härligt !!!!!

I

Inger & Taeke NL

Guest
Hej alla HBK:are,

Vi har varit på rundresa 7 veckor i Frankrike under sommarsemestern.

I södra delen av landet närmare bestemt Drôme träffade vi ett par som var husbilsboende - HUBBO i 5 år.

De berättade att de köper aldrig dyra kemikalier till toa och gråvattentank, snuskigt tänkte jag och frågade hur det gick med lukten.

Deras tips, som de använde själva, var att hälla 1 dl ättika i toan + 1/2 dl diskmedel/grönsåpa. Det kan användas även i gråvattentanken.

Vi blev lite förvånade men tänkte att man måste prova allt här i livet 1 gång innan man kan säga att det inte fungerar.

Vi har nu fortfarande denna blandning i toan och gråtanken och har ingen som helst odör från resp. tank, det är första gången som jag kan säga det.

Till historien hör också att det var 30 grader varmt varje dag i 4 veckor i södra Frankrike vilket gör det svårt att undvika "stinkeri".

Hälsningar från ett sommrigt Holland,
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Hej Göran & Carola,

Vi använder en Holländsk produkt som heter här - Rengöringsättika - jag tror inte det är starkare än vanlig matvinäger.

Hoppas det är till hjälp för er
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Vi har SOG till toan. Använde till en början dyr saneringsvätska. Kände trots det ibland en obehaglig "kemisk" lukt. Efter ett HBK-tips gick vi över till flytande såpa och sedan dess känner vi ingen lukt. Kör med lite såpa även till gråvattentanken. Grön eller gul såpa går båda lika bra, det påstås ju vara samma produkter båda två.
Mvh
Harry Hymer
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Hej!
Det borde fungera för att ättika tar bort lukt i andra sammanhang är känt sedan länge. Man skall ställa ett glas med lite ättika på/vid spisen då man kokar blommkål så slipper man "fislukten".
//Conny
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Kan man använda "Ogräsättika", den som är utspädd, kanske?

Hälsar
Kåre

Hej Kåre,

Jag vet inte ens vilken styrka Ogräsättika har, jag vet bara att man ska vara försiktig med alltför starka saker. Som jag sa ovan, det vi använder är inte starkare än matvinäger.

Ha en bra dag!
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Perstorps rena ättika går bra i alla tankar, även rengöring av färskvattentanken. Man kan läsa om olika doseringar på Perstorps hemsida. Det finns recept för de flesta rengöringsbehov, t ex fönsterputsning.

Flaska är liten vilket är bra i husbilar.

Vi häller i en matsked Jodopax strax innan det är dax att tömma toan, helt luktfritt.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Hej, ni som har toa-tank, var tömmer ni?
Känns det som ett problem?
Tänker nu på de som ej kan tömma hemma på sin tomt.
----------------------
Tömmer i vilken toa som helst.
Upplever inga problem. :)
Bensinstationer, båtklubbar och golfbanor mfl ställen går bra att tömma på.
Aldrig blivit nekad av någon. :)
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Toa utan stink, härligt !!!!!

Hej TeknikLasse och Emma,

Varför vi fick rådet att pröva ättika o diskmedel/såpa i framför allt toan, var att

det på många ställen i ödra Frankrike(ställplatser o bondgårdscampings)
var förbjudet att tömma toan med kemikalier i.

Vi såg den skylten allt som oftast, inte kul när toan är full.

Hollandshälsningar!!!!
 
Toppen