• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TM Chiptuning via obd2

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Då har jag varit hos TM Chiptuning i Hjälteby och fått in ny programvara via Obd2 uttaget
Stor skillnad på motorn och fantastisk service.
Jag gjorde även optimeringen på Husbilsklubbens årsmöte i Kristinehamn för något år sedan men jag lämnade in bilen på service och då gjorde dom ytterligare en uppdatering men då togs optimeringen bort.
Det var dock inga problem att återställa hos Tm Chiptuning. IMG_20180621_161240.jpg IMG_20180621_161602.jpg IMG_20180623_122922.jpg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Köpte BSR mycket enkel att installera, 21hk extra men framför allt mer vridmoment.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har gjort detta på min Volvo V60, 50hk mer & betydligt högre vridmoment. Jag köpte till ett instrument som jag kopplar till ODB & kan när jag vill byta mellan tuningen & originalprogrammet. När bilen är på service så uppdaterar dom alltid med nyheter i programvaran & då är det risk att tuningen försvinner men med instrumentet har jag programmet kvar & kan lägga tillbaka det. Jag kan även ladda ner nyheter i tuningprogrammet när sådana kommer.
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
till vilken nytta du kommer inte att komma i i miljözoner efter 2020 utan euro 6 eller mer och då är detta bortkastat för det ändrar inte vilken euro klass du har det är bättre att satsa till ombyggnad med ad-blue till euro klass 6 eller mer
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
till vilken nytta du kommer inte att komma i i miljözoner efter 2020 utan euro 6 eller mer och då är detta bortkastat för det ändrar inte vilken euro klass du har det är bättre att satsa till ombyggnad med ad-blue till euro klass 6 eller mer

Och om man önskar mer vridmoment och därmed mer lättkörd bil nu i stället för att "ta höjd" för något som kanske kommer om 2 år?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Allt handlar väl inte om miljözoner? Vad skall man in i "smeten" att göra med en husbil? Själv föredrar jag att leta upp en ställplats utanför centrum & sedan cykla eller åka kollektivt in. Att få en husbil som känns trevligare att köra känns för mej viktigare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
till vilken nytta du kommer inte att komma i i miljözoner efter 2020 utan euro 6 eller mer och då är detta bortkastat för det ändrar inte vilken euro klass du har det är bättre att satsa till ombyggnad med ad-blue till euro klass 6 eller mer

Att "chiptrimma" handlar ju inte om att försöka ändra någon miljöklassning på en bil för att kunna komma in i miljözoner?? Euroklassningen påverkas inte alls.

Det är för att få mer drag under huven och en roligare bil att köra. Troligen på viss bekostnad av både förbrukning och miljöpåverkan men det är en annan sak och har inget med miljözoner att göra. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har tunat både personbilen & husbilen. Båda håller sig inom utsläppsgränserna med råge & besiktningsmannen har aldrig sagt något. Eftersom man inte har några boxar inkopplade så kan han inte se att fordonet är manipulerat eftersom mätningen av avgaser inte visar något galet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är absolut ingen fena på utsläpp men jag misstänker att den typ av mätning som görs på bilprovningen är väldigt basic och inte nödvändigtvis visar eventuella skillnader som kanske blir när bilen sen körs i trafik.
Men det är ju heller inte för miljöns skull som man trimmar bilen :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
till vilken nytta du kommer inte att komma i i miljözoner efter 2020 utan euro 6 eller mer och då är detta bortkastat för det ändrar inte vilken euro klass du har det är bättre att satsa till ombyggnad med ad-blue till euro klass 6 eller mer


Efter 2020 så kanske man har en annan bil eller så kanske man åker till stadskärnor som inte har miljözoner .... Men det är klart vill man se negativt på allt så ..
Btw , vem vet vad som gäller 2020 .
 
Toppen