• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvström

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Nu har bilen ståt i 3 ofrivilliga veckor pga av sjukdom.
I lördags tänkte jag starta upp bilen och bara sitta och mysa i HB.
Döm av min förvåning när jag upptäckte att start batteriet var nästan tomt.
Kunde inte startat bilen, kollade bodelsbatteriet som var fullt.
Tänkte att innan jag kopplar in laddaren så ska jag även koppla in 220v i hb.
220 började ladda även startbatteriet.
Är det vanligt? Så var det inte på min gamla HB.

Vad är det som kan dra tjuvström, ska jag slå av Huvudsäkringen när bilen står stilla?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag kollade upp min "tjuvström" med 230-laddaren bortkopplad och uppmätte 0,28 Amp vilket skall var helt normalt på en modern bil.
Mycket standard elektronik är fortfarande inkopplad även då tändningen är avslagen. Larm, avslagen radio, antennmatning etc. hjälper till att öka "tjuvströmmen". Med bilar som körs frekvent har inte detta någon betydelse om batterier och generator är OK.

Däremot en husbil som står veckovis, månader kräver underhållsladdning av motorbatteriet och bodelsbatteriet (230AC-laddare)
Förbrukningen ansluten till bodelsbatteriet kan i vissa bilar kopplas bort med en huvudströmbrytare.
På året då husbilen användes frekvent och vid längre stopp får 230-anslutning göra jobbet. Normalt inga problem.

Vid vinteravställning gör jag så att batteriernas minusanslutning kopplas bort och en separat CETEK-laddare anslutes för att få full laddning
i vart och ett av batterierna. Sedan lämnas batterierna fulladdade utan anslutning under vintern. Ett friskt fulladdat batteri tar ingen skada av kylan.
Enligt uppgift skall det vara sämre att i detta läge ta in batteriet i värmen. Någon kanske har synpunkter på detta?

Ovanstående råd har jag fått av en stor båtfirma (ägaren släkting) där motsvarande batteri och laddningsproblem finns.
En skillnad är att vi husbilsägare har närmare till "landström"
 

RolfStig

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4121
Medlemskap
2022
En orsak till det som jag upplevde som strömläckage på min Hymer 2007 var att den installerade Truma varmvattenberedaren har en magnet ventil som fungerar som frysskydd. Det finns en termostat som bryter strömkretsen till elmagneten vid risk för frostsprängning och ventilen släpper då ut vattnet ur varmvattenberedaren på marken under bilen. Magneten tar alltså ström kontinuerligt och jag tror det var 1,2A! Alltså stal denna konstruktion ca 30 Ah/dygn. Ventilen är försedd med bladkontakter så det är mycket enkelt att testa. Dra ut bladkontakten och kommer det då vatten under bilen har du denna konstruktion. Jag lät kontakten förbli urkopplad och tillverkade av 1,5 mm ståltråd en klämring vilken kan klämmas fast på ventilen och hålla den stängd trots att magneten är strömlös. Detta löste problemet med strömläckage fullständigt för min del. Återstår bara att absolut inte glömma att koppla in ventilen igen om bilen står ouppvärmd och utan att vattnet tappats ur när det finns risk för frost.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag kollade upp min "tjuvström" med 230-laddaren bortkopplad och uppmätte 0,28 Amp vilket skall var helt normalt på en modern bil.
..............
0,28 A kanske inte låter mycket (ca 3.4 W), men det blir 6,72 Ah på ett dygn (0.28 x 24) och på en vecka blir det ca 47 Ah (6.72 x 7)

Eftersom man inte ska ladda ur ett blybatteri mer än 50 % betyder det att ett startbatteri på 95 Ah (vanligt i husbilar) bör laddas upp 1 gång per vecka enl. ovanstående exempel.

Många husbilsägare har inte en aning om detta, vilket framgår av några kommentarer ovan.

Konklusion: Ladda startbatteriet en gång/vecka eller koppla bort en av polerna, förslagsvis minuspolen....

Att låta bilens laddare vara inkopplad till 230 V hela tiden är ingen bra ide, batteriet får då för hög spänning vilket förstör det på sikt
 
Senast ändrad:

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Nu har bilen ståt i 3 ofrivilliga veckor pga av sjukdom.
I lördags tänkte jag starta upp bilen och bara sitta och mysa i HB.
Döm av min förvåning när jag upptäckte att start batteriet var nästan tomt.
Kunde inte startat bilen, kollade bodelsbatteriet som var fullt.
Tänkte att innan jag kopplar in laddaren så ska jag även koppla in 220v i hb.
220 började ladda även startbatteriet.
Är det vanligt? Så var det inte på min gamla HB.

Vad är det som kan dra tjuvström, ska jag slå av Huvudsäkringen när bilen står stilla?
Larm på? Backkameran drar ut mitt batteri på ett par dagar om jag inte stänger av den.
Ok säljer polbrytare att sätta direkt på batteriet,fungerar bra,men klockan måste justeras när man sätter på strömmen igen.
 
Toppen