• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjuvström

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Nu har bilen ståt i 3 ofrivilliga veckor pga av sjukdom.
I lördags tänkte jag starta upp bilen och bara sitta och mysa i HB.
Döm av min förvåning när jag upptäckte att start batteriet var nästan tomt.
Kunde inte startat bilen, kollade bodelsbatteriet som var fullt.
Tänkte att innan jag kopplar in laddaren så ska jag även koppla in 220v i hb.
220 började ladda även startbatteriet.
Är det vanligt? Så var det inte på min gamla HB.

Vad är det som kan dra tjuvström, ska jag slå av Huvudsäkringen när bilen står stilla?
 
Sv: Tjuv ström

Bäst i ett sånt läge är att sätta en amperemätare direkt på bilbatteriet och kolla hur stor läckströmmen är. Att den är för hög är helt klart. Ladda batteriet först.
 
Sv: Tjuv ström

Min ett år gamla HB med Mercedeschassie verkar ha samma problem med tjuvström. Ca 3-4 veckor så är det dåligt i bilbatteriet. Den är just nu inlämnad för åtgärd på garantin. Annars får jag väl ha en brytare till minuspolen som på förra HB:n. Men då bröt jag bara om den för en gångs skull skulle stå mer än 3-4 veckor på vintern. Man måste ju in och ställa klockan till bilen och Webasto-värmaren då.
Blir intressant att höra vad de säger om det. Ändå har den stått ute med solceller som laddat bodelsbatterierna fullt och även bilbatteriet laddas ju lite via EBL-blocket men tydligen är tjuvströmmen högre.
 
Sv: Tjuv ström

Funderar på att sätta en timer som laddar lite under hela vintern, låta 220 va i och ladda varje helg eller nåt liknande.
 
Sv: Tjuv ström

Min bil drar 0,5 Ah när den står stilla men nu är den ovanligt slimmad på förbrukarsidan. En solpanel på taket gör alltid nytta.

Vid avställning flera månader under tak så måste jag stå på 230V fastän det gör ont i hela kroppen.
 
Sv: Tjuv ström

Det Kenth skriver om sin bil gäller dom flesta. 0,3-0,6 amp är vanligt att läckströmmen är.
 
Sv: Tjuv ström

Moderne biler har en mengd elektronikk som er i gang hele tiden, og det spiser el. Men er det over 1A i tjuv strøm så må noe være galt, selv om en bil med fabrikksmontert larm kan fort ligge på rundt 1A i kontinuerlig forbruk.
 
Sv: Tjuv ström

Hej Där
Jag har en gammal Volvo 740 som drog ur batterier fast det är nytt. Jag satte en ampermätere mellan kabeln till plusspolen och plusspolen på batteriet. (tag bort den från batteriet) Då kan du avläsa förbrukningen. Tag bort en säkring i taget och då kan du konstatera vilken som förbrukar. I mitt fall visade det sig att kabeln som går direkt från batteriet till radion för att hålla kvar inställda kanaler var boven i dramat.
MVH Lars H
 
Sv: Tjuv ström

Ca 5 veckor under "varma årstiden" är ganska normalt, om bara 3 veckor som i ditt fall, så skulle jag låta eller själv kontrollera startbatteriets tillstånd.
Ditt startbatteri verkar mot bakgrund av dina egna uppgifter (3v) vara på upphällningen = slut/läge att byta batteri!
 
Sv: Tjuv ström

Min bil drar 0,5 Ah när den står stilla men nu är den ovanligt slimmad på förbrukarsidan. En solpanel på taket gör alltid nytta.

Vid avställning flera månader under tak så måste jag stå på 230V fastän det gör ont i hela kroppen.
Förstår inte riktig, 0,5 Ah? Under hur lång tid då? Jag jobbar med bil-el, en normal "tjyvström" kan ligga mellan 10-30 mA. Kommer man upp över 100 mA brukar det bli problem, om inte bilen körs dagligen. 10mA i ca 2 dagar blir (teoretiskt) 0,5 Ah urladdning.
Men husbilar är ett kapitel för sig. Husbilsbyggaren har kanske lagt in en del extra, även på startbatterisidan. Extrautrustning såsom radio och backkamera t.ex. kan ofta vara orsak till strömläckor. I min bil, där backkameran är inkopplad på "ständig ström", vet jag att den drar ca 100mA . Vid längre stillestånd så tar jag ur säkringen, samt har underhållsladdning på. Har tyvär ingen solpanel.
 
Sv: Tjuv ström

Mercedesverkstan har kollat upp min bil och konstaterar att läckströmmen är 0,87 Ampere. De tycker att det är lite mycket och letar vidare. Båda säkringarna till EBL (bobatterierna) är då urtagna. Blir intressant att höra vad de säger om det. Tror ändå att polbrytare behövs om den står inne utan laddnig mer än ett par veckor. På Mercedes lastbilar sitter det oftast en minuspolbrytare enligt instrutionsboken. Synd att den inte finns monterad på HB;n. Den sitter i så fall i närheten av gaspedalen eftersom bilbatteriet sitter i en låda under golvet framför förarstolen. Matta och plåtlucka måste tas bort varje gång.
 
Sv: Tjuv ström

Hadde problem med tjuvström,i mitt fall var det förstärkaren till tvn.Drar alltid ur kabel till den om jag inte brukar den varje dag.Kanske en hjälp? Valle
 
Sv: Tjuv ström

I går upptäckte jag av en händelse att trots att jag dragit ur nyckeln och alla lampor på husbilen utvändigt stog på 0 så lös halv ljuset och parkeringsljuset.
Leta förbrillt efter ytterliggare en spak som jag trodde jag kunnde släcka lamporna, men hittade inget,
Körde i nyckeln och vred fram till läge 1 där ljuset ska tändas och sen till baks till 0 och då släcktes lamporna.
Kan det va nån glapp i nyckel hållet som gjort att lamporna vart på och dragit ur batteriet?
 
Sv: Tjuvström

Hej.
På Fiat är det så att om du tänder ljuset med ljusreglaget utan att nyckeln är i så går det inte att släcka på annat sätt än att vrida nyckeln till första läget och sedan tillbaka.

M v h / Roland
 
Sv: Tjuvström

Blir nog att handla in nån typ av ström vakt, laddat bilen i 3 dygn, kör en sträcka på 4 mil tur o retur. bilen står ett dygn knappt att den orkar starta.
Ska ladda batteriet fullt och sen koppla ur - poolen till jag vet hur jag ska gå till väga! Troligen är inte batteriet bytt så den är från 2008, trodde att när de installerade Solceller förra året så bytte de även motor batteriet men hittar inget om det i kvittona.
 
Sv: Tjuvström

Jeg ble tvunget til å bytte motorbatteri på min 2008 model for å få startet den sist vår, dette til tross for ett døgn ladning hver måned hele vinteren.

Bodelsbatteriene hadde under 50% kapasitet når jeg byttet de ut nå for et par uker siden. Når batteriene begynner å nærme seg slutten av levetiden virker det som egenutladningen øker. Så mål spenningen før du kobler på igjen minuskablen!
 
Sv: Tjuvström

Jag har för några veckor sedan köpt min första husbil (Hymer S830 2009) och när jag släcker alla strömförbrukare så står det på panelen att jag fortfarande förbrukar 1,3 A. Det verkar lite mycket?
 
Sv: Tjuvström

Jag åkte iväg 6 veckor på sem utan husbil. Och när jag kom hem var det bara 50% kvar. Jag var också inne på polbrytare, men fick rådet att kolla larm och annat så att det inte är just det som drar strömmen.
 
Sv: Tjuvström

Är inte helt 100% säker på detta men tror att den nya dörren(säkerhetsdörr) som de tidigare ägarna installerade är boven, den drar igen sig själv och låser med en pekfinger tryck på en platta. Vet ej hur jag ska kunna fastställa detta.
 
Sv: Tjuvström

Har låtit bilen stå 2 dygn utan 230 v i, flyttade HB 20 m igår för att göra lite plats på gården.
I morse var det precis att jag fick igång han.
Kan det va så att dessa 2 starter på 20 meter drog ner batteriet till 12.6 ungefär och där av väldigt trög startad?
 
Tillbaka
Toppen