• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjuvström

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2026
När jag slår till huvudströmmen i bilen utan att använda några förbrukare,så drar den ca 1.5A.
Provat att koppla ur Tv, antennförstärkare,kylen, men ingen skillnad ,hur felsöka?
 
Sv: Tjuvström

Plocka ur en säkring i taget o kolla, när tjuvströmen försvinner har du förbrukningen i den strömkretsen.
 
Sv: Tjuvström

När jag slår till huvudströmmen i bilen utan att använda några förbrukare,så drar den ca 1.5A.
Provat att koppla ur Tv, antennförstärkare,kylen, men ingen skillnad ,hur felsöka?
Hur vet du att den drar 1,5 A?
 
Sv: Tjuvström

Ampermätaren visar noll till jag slår på panelen sedan 1.5A
 
Sv: Tjuvström

Okej. Har du provat att ta ut säkringarna, bäst är att ta ur en i taget och inte ssätta tillbaka den förrän du tagit bort alla och hittat felet.

Drar den fortfarande 1,5 efter det så koppla bort bilbatteriet så att bodelen fåt leva ett eget liv.
 
Sv: Tjuvström

larmet,kanske,klocka,klocka till micro,gaslarm det är mycket som kan dra eller jag kanske har fel.:music-icon:
 
Sv: Tjuvström

Är panelen rätt kalibrerad? Den är ofta inställningsbar i menyn. För att verkligen veta läckström måste du mäta med instrument på batteriet
Mycket bra ide, man skall alltid mäta med multimeter vid problem så att man är säker på att det är ett problem.
 
Sv: Tjuvström

Jag har kalibrerat ampmätaren med allt urkopplat då visar den noll,så fort jag slår på huvudströmmen visar den ca 1.5A.
Bilens batteri är separerat kopplas endast in vid laddning.
Bilen har ett bussbaserat elsystem,dvs.en kabel runt bilen som styrs vi styrdon som skickar signal till vald funktion,inte helt enkelt att mäta var problemet ligger.
Strömmätningen gör jag med separat instrument kopplat direkt till batteriet.
 
Sv: Tjuvström

Jag har kalibrerat ampmätaren med allt urkopplat då visar den noll,så fort jag slår på huvudströmmen visar den ca 1.5A.
Bilens batteri är separerat kopplas endast in vid laddning.
Bilen har ett bussbaserat elsystem,dvs.en kabel runt bilen som styrs vi styrdon som skickar signal till vald funktion,inte helt enkelt att mäta var problemet ligger.
Strömmätningen gör jag med separat instrument kopplat direkt till batteriet.
Men dessa bussbaserade styrdon borde du kunna koppla ur en i taget eller?

Är det någon CAN eller LIN bus, eller husbilsspecial?
 
Sv: Tjuvström

Hejsan, 1,5Amp. går rätt bra att mäta även med en billig tångamp.mätare.
Har du ingen i bekantskapskretsen som äger en sådan (den måste kunna mäta DC-likström) då är det jättelätt att lägga klämman om olika kablar och se var det går ström eller inte i kablarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Sv: Tjuvström

Bussystemet är husbil Dometic,ska försöka låna en tångampmätare,tack.
 
Sv: Tjuvström

De CAN-bus jag känner till drar någon Amp när de är aktiverade, men händer inget under en tid så går de in i "sleep mode" och drar endast några mA.
Får du samma avläsning om du mäter efter ca ½ timme utan att röra något?
 
Tillbaka
Toppen