• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvström startbatteri

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Mätte upp en Läckström på 0.33 A, hörs ett klickande i förardörren när jag ansluter multimetern.
(Dörrarna låsta manuellt med nyckel, ej fjärrlåsta pga urkopplat batteri.) Skickar ut frågan innan
det det blir dags att börja rycka säkringar.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En bra ide Jankro.
Jag minns för många år sen då de första små solcellerna kom.
1 W, och reklamen visade en bil som stod på långtidsparkering vid flyget.
Avsikten var att bilen skulle starta när man om hem med flyget... och skulle få igång bilen.
En så lien solcell behöver ringen regulator utan kan kopplas på direkt.

Jag minns att dessa små solceller kunde användas till kommunikationsradio, där inga andra strömkällor för laddning. Det var före mobilernas funktion i fjälltrakterna. Idag laddar man mobiler med en liten solcell på ryggan.

Vi med gamla husbilar behöver inte tänka på detta. Inga system som drar ström när bilen står under vintern

En annan källa till urladdning är USB laddare som sitter i cig jacken.
Utan ansluten mobiltelefon så finns en viss tomgångström, i vissa fall med lyse som då drar lite ström.
Dvs plocka alltid ur USB laddaren från Cigjacken.

Ja! Även en mobiltelefonen laddar ur sitt batteri även om vi inte pratar i den......

Allt drar ström numera.....

Roysan
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Jag hade oxå problem med att batterispänningen på startbatteriet sjönk onödigt snabbt vid stillastående, testade då att låsa bilen med nyckel isf
att använda fjärrkontrollen då denna aktiverar larmet i bilen, blev en avsevärd förbättring på hållbarare batterispänning på startbatt.
Vad gäller förbrukning av ström till canbussystemet så har jag fått som information att detta är strömförbrukande vid stopp när det "cyklar" runt för att kolla att allt står rätt till, likadant vid start att kontroll av alla funktioner är ok.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Med andra ord, ja, startbatteriet kan ta slut och gör det nog också på ett fåtal veckor om inte det kopplas bort eller förlusten ersätts. Kan inte vara bra om det tar slut med jämna eller ojämna mellanrum heller med tanke på livslängden.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Livslängden på ett bly syra batteri, som ett bilbatteri, är starkt beroende på antalet urladdningcykler.
Dvs ur många ggr det laddas ur och sen ladas upp.
Hur djupa dessa urladdningar är tillför mer fakta till hur många cykler batteriet klarar av.
Således, x antal urladdningscykler till 50 % ger en viss livslängd, medan samma antal men djupare urladdning minsar livslängden, inte bara förkortar livslängden till hälften utan till mindre än hälften.
Dvs det är inte linjärt.

Motorstarten, om vi nu talar om startbatteri, drar mycket ström, men står för en mycket liten urladdning. Srarten tar någon sekund och sen laddas battieriet upp direkt. Sådana urladdningscykler kan det bli tusentals av utan att batteriet tar skada.
Veckourladdning som tråden handlar om är betydligt skadligare för batteriet.

Som jag nämnde tidigare, BILTEMA:s "Batterifrånskiljare" art nr 80-517 för 39,9 kr är ett enkelt sätt för er med bil som har många system som envisas med att tömma startbatteriet, att få längre livslängd på startbatteriet och garanterad start även om bilen stått ett par veckor.
Prylen är enkel att montera, 10 mm blocknyckel som alltid bör finnas i bilen behövs för montering.
Avstängd ger den även ett visst skydd mot stöld, bilen går inte att få igång.

Roysan
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Men mitt startbatteri sitter under en lucka I golvet som är fastbultad. T o m förarstolen måste tas bort för att kunna ta bort luckan :-(
 
Toppen