• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvström startbatteri

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Mätte upp en Läckström på 0.33 A, hörs ett klickande i förardörren när jag ansluter multimetern.
(Dörrarna låsta manuellt med nyckel, ej fjärrlåsta pga urkopplat batteri.) Skickar ut frågan innan
det det blir dags att börja rycka säkringar.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det finns många elektroniska system ("datorer/processorer") som drar ström från startbatteriet med avslagen tändning om bilen är från ca 1990 eller nyare.
I vår bil är denna ström ca 0.2 A (2016)
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Det är ett kommunikationssystem för att styra allt elektriskt i bilen oftast tillsammans med ebl (630 i mitt fall).
Översatt från engelska-En systembuss är en enda datorbuss som ansluter huvudkomponenterna i ett datorsystem, kombinera funktionerna hos en databuss för att bära information, en adressbuss för att bestämma var den ska sändas eller läsas från och en styrbuss för att bestämma dess funktion.Wikipedia (engelska)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag hittade ett klipp på Youtube, iofs en Volvo pb. Den har en "läckström" på ca 0.35 A
(spola fram till ca 11 minuter om du inte vill se från början)
Men även jag tycker att 0.33 A låter lite för mycket då vår Fiat drar 0.2 A. Vi har iofs ingen frostvakt.

 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet ej när can-bus introducerades i ducati gissar före 2010 iallafall, det sköter all kommunikation i bildelen, ej bodelen som är ett eget system, som även kan ha eget can-bus.
Bilar med can-bus kan behöva extern batteriladdning efter 2-4 veckors stillestånd, då det alltid drar en liten ström.

Controller Area Network – Wikipedia
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag mätte för länge sen upp stby strömmen på min bilradio i Volvo S70, en SC-805, den drar 218 mA avstängd.
Men visserligen betydligt äldre än din husbil, S70 är född 1998, och radion är säkert nåt år äldre.
Även nyare bilradio drar en del ström, men nyare har andra minnen som drar lite stby ström.

Även en nyare husbil kan ha en äldre bilradio.....

Roysan
 

BjörnW

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
33402
Medlemskap
2024
Hej
Vi har samma problem i vår husbil (Bürstner i684, 2008).
Köpte nytt startbatteri i slutet av Mars, har haft det på underhållsladdning med en Cetek fram till strax innan påsk då jag monterade in det i bilen.
Vi körde ca 100mil i påsk och allt fungerade bra. Satte bilen på landström när vi kom hem och så har det varit sedan dess. Igår gick jag ut för att starta men då orkade inte batteriet dra runt startmotorn, vad kan vara orsaken till detta "läckage"?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Vi har samma problem i vår husbil (Bürstner i684, 2008).
Köpte nytt startbatteri i slutet av Mars, har haft det på underhållsladdning med en Cetek fram till strax innan påsk då jag monterade in det i bilen.
Vi körde ca 100mil i påsk och allt fungerade bra. Satte bilen på landström när vi kom hem och så har det varit sedan dess. Igår gick jag ut för att starta men då orkade inte batteriet dra runt startmotorn, vad kan vara orsaken till detta "läckage"?

Troligtvis har du ingen laddning till startbatteriet från ditt elblock när du är ansluten till 230V.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ett batteri skall väl inte ladda ur på tre veckor även om det inte står på laddning.
Det finns många system i moderna bilar som drar ström med avslagen tändning. En "bov" är Can-bussen i bilen som började användas i början av 2000-talet. Även stereon drar lite liksom ev. larm m.m. Ett exempel: Systemet för att kunna låsa upp bilen med fjärrkontrollen ligger hela tiden och "lyssnar" och drar då ström......
I min husbil är denna "läckström" drygt 100 mA. Det betyder 2,5 Ah/dygn i urladdning och således ca 35 Ah på 2 veckor om bilen inte används.

Jag laddar därför startbatteriet var 14:e dag. Det är likadant med våra 2 personbilar, laddas var 14:e dag om de inte används.

De flesta (?) är nog inte medvetna om detta. Jag rekommenderar att mäta "läckströmmen"....
 
Senast ändrad:

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har en snabbkoppling på minuspolens strömkabel, lyfter av den när husbilen står nån vecka eller så! Har alltid ström då man ska iväg på nästa resa.
Mvh
Matti
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ett batteri skall väl inte ladda ur på tre veckor även om det inte står på laddning.
Nej riktigt, ett bilbatteri skall inte bli tomt på några veckor.
Såvida det är fullt friskt.
Men om något drar ström så töms ju batteriet, givetvis.
Inte konstigare än att batteriet i ficklampan tar slut om den blir glömd med ljuset på.
Ett fjärrstyrt lås och larm, har en radiomottagare som står på hela tiden, den drar ström.
En bilradio med minnen som skall hålls kvar drar ström även vid avstängd.
CAM bussen har nämnts.
Så numera är det helt enkelt så, saker som måste vara på hela tiden drar ström.

Kopplar man loss startbatteriet vid längre uppställning kommer man att få programmera om bilradion, stå utan larm, om sådant finns etc.
Men samtidigt ger du startbatteriet ökad livslängd.

Jag tipsade om en minuspol till batteriet som finns hos BILTEMA, med en grön ratt som stänger av, man slipper dit med skiftnyckel.
Man bara skruva några varv på den, en form av strömbrytare.
Ger förstås tjuven problem att få igång bilen vid stöldförsök.


Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, man kan ju också om bilen står ute i ljus eller t.o.m. lite sol skaffa en liten solpanel att lägga uppe på instrumentpaneln vid framrutan som räcker till för att ersätta strömmen som går åt till att underhålla bilen när man vet att bilen skall stå ett längre tag.
Det finns ju flera enkla varianter med eller utan enklare regulator, och om cigtändaruttaget funkar/är inkopplat när bilen är avstängd så kan man plugga in den där, annars enkelt inkopplad på annat sätt. Men inkopplad på rätt sätt så behöver den inte vara varken stor eller dyr bara funka ok.
Typ en sådan här.
Solcell lös.JPG
Solpanel liten.JPG
Ämnet har varit uppe förr och det verkar vara rätt många som har en lös enklare panel i framfönstret som tar bort problemet med urladdat startbatteri, eller i alla fall förlänger tiden för urladdning betydligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen