• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tji garanti - säljaren hävdar handhavandefel

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Måste åter ställa frågan som Henrikss frågade redan i inlägg 2, men som inte är helt klarlagd.

"Säljaren (som har tätt samarbete med verkstaden) hävdar handhavandefel och menar att garantin inte gäller."

En avgörande faktor är ju vad säljaren hävdar att ni gjort för handhavandefel som gjort att elblocket gått sönder, samt även att batteriet troligen har gett upp också. Om om det skulle skett ett så allvarligt handhavandefel så att eldelarna har gått sönder så har ju dessutom en säljare av en dyr husbil... och även av en billig bil, ett ansvar att efter bästa förmåga informera köpare om hur saker funkar och hur man skall göra med just handhavandet för att det inte skall gå fel.
De flesta elgrunkor både hemma och i husbilar är ju inte så lättskadade att de går sönder bara för att man gör något litet fel eller trycker på fel knapp, utan det måste ju ske något "allvarligt", särskilt om säljaren skall kunna slippa alla garantier som borde finnas.
Som någon redan nämnt så skall du i alla fall se till att du får det gamla elblocket när du betalt fullpris för ett annat.
Om de frågar varför så säg att du tänker skicka det på lagning vid lämpligt tillfälle för att ha det som reserv.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Måste åter ställa frågan som Henrikss frågade redan i inlägg 2, men som inte är helt klarlagd.

"Säljaren (som har tätt samarbete med verkstaden) hävdar handhavandefel och menar att garantin inte gäller."

En avgörande faktor är ju vad säljaren hävdar att ni gjort för handhavandefel som gjort att elblocket gått sönder, samt även att batteriet troligen har gett upp också. Om om det skulle skett ett så allvarligt handhavandefel så att eldelarna har gått sönder så har ju dessutom en säljare av en dyr husbil... och även av en billig bil, ett ansvar att efter bästa förmåga informera köpare om hur saker funkar och hur man skall göra med just handhavandet för att det inte skall gå fel.
De flesta elgrunkor både hemma och i husbilar är ju inte så lättskadade att de går sönder bara för att man gör något litet fel eller trycker på fel knapp, utan det måste ju ske något "allvarligt", särskilt om säljaren skall kunna slippa alla garantier som borde finnas.
Som någon redan nämnt så skall du i alla fall se till att du får det gamla elblocket när du betalt fullpris för ett annat.
Om de frågar varför så säg att du tänker skicka det på lagning vid lämpligt tillfälle för att ha det som reserv.

M.v.h. JANKRO.
Sen kanske det inte var fel på EBL. På EBL99 så blir den död om spänningen blir för låg och startar om efter ca 4 timmars laddning när volten passerar 11.5v

Men som tidigare inlägg. Begär att få den gamla...

Kolla den nya. Lys in i den för att se att den inte är dammig inuti. Kolla att dom verkligen bytt den och inte bara laddat i 4-8 timmar och fått den att funka.
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Men det där med att koppla bort startmotor o ebl under vinterförvaring? Det har jag missat helt. Varför är det bra?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja att koppla bort "startmotor" och EBL är väl ett lite underligt uttryck för vad man bör/skall göra om i alla fall en bil som är nyare än veteran och skall stå länge utan underhållsladdning.
Det rätta uttrycket är väl, koppla bort bilens startbatteri och bobatterierna om bilen skall stå över vintern.

Startbatteriet till att börja med. På moderna bilar så finns det en hel del underhållsström för minne till radio, larm och även Cambus systemet i vissa fall, så batteriet klarar sig inte utan underhållsladdning mer än några veckor i värsta fall, och kanske upp till några månader, som det har skrivits om här massor av gånger.
Bobatteriet/batterierna kan klara sig om man stänger av huvudbrytaren till bodelen, men om man inte är säker på att allt bryts så bör man koppla bort batteriet/batterierna även där för det kan finnas någon liten förbrukare som ligger på i alla fall. Det är olika på konstruktion, men i alla fall förr så var det vanligt att frostdumpventilen till v.v. beredaren hela tiden låg och drog ström utanför huvudströmbrytaren för att den inte skulle dumpa vattnet om man stängde av huvudströmmen till bodelen tillfälligt av någon anledning. Den drog inte mycket ström alls men under en vinter om magnetspolen inte var avslagen så kunde det bli mer än nog även för bobatterier. Sedan kan det ju finnas någon extra eftermarknadspryl som är lite felinkopplad direkt på bodelsbatterierna och som då inte bryts med huvudbrytaren.

Det är tyvärr omöjligt att veta vad som ev. ligger och drar lite underhållström utan att vara helt säker på konstruktionen och verkligen veta.
Det finns massor med batterier som har misshandlats till döds på det sättet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hur är det ens möjligt att ett "handhavandefel" ställer till så mycket elände? Om det verkligen är fallet så borde man inte få sälja sådan prylar man ska väl inte behöva vara raketforskare för att använda en HB.
Hälsningar
Peter
 
Senast ändrad:

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Till en ny husbil vi köpte fick vi inte ens en instruktionsbok, och till en annan ny bil fick vi en bok till en annan modell, handlaren har väl en skyldig het att informera om hur bilen skall skötas, om han underlåtit information får väl handlaren stå för reparationen, ?
mvh. Rolf
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur är det ens möjligt att ett "handhavandefel" ställer till så mycket elände? Om det verkligen är fallet så borde man inte få sälja sådan prylar man ska väl inte behöva vara raketforskare för att använda en HB.
Hälsningar
Peter

Inget är omöjligt för en händig karl..? ;) Vi har ju inte fått veta vad firman anser att orsaken är?!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej. Till en ny husbil vi köpte fick vi inte ens en instruktionsbok, och till en annan ny bil fick vi en bok till en annan modell, handlaren har väl en skyldig het att informera om hur bilen skall skötas, om han underlåtit information får väl handlaren stå för reparationen, ?
mvh. Rolf
Ja man tycker kanske att om man som firma sålt en husbil både billig begagnad eller jättedyr ny så borde en seriös firma ha någon trevlig lite diplomatisk avkännande person som kan visa både en kunnig köpare och även "känna av" en som inte vet ett dugg och försöka att visa efter bästa förmåga.
Det kostar väl både tid och pengar, men det kan inte vara roligt att vara kund och sätta sig i en nyköpt husbil och inte varken veta eller förstå sig på ett enaste dyft om bilen...... Kanske inte ens ha en aning om hur man får igång kylskåpet, antingen det är en gammal eller ny modell.

Jag har varit med bekanta och köpt husbil några gånger och rekordet är nog detta.
Jag vill inte vara elak mot ägaren för han hade ingen aning och hade troligen inte haft mod eller ens kraft att försöka lära sig något om husbilen som han köpt lätt beg. för sexton år sedan tror jag det var. Det som lockade min kompis var att bilen trots sin ålder och billiga pris bara hade gått ca. 3500 mil.

-Han visade en samling bobatterier som han laddade utanför bilen och skiftade med inne i bilen. Jag frågade om bilens inbyggda laddare var trasig. Han såg frågande ut och undrade om det fanns en laddare i bilen för den hade han aldrig sett.

-Jag frågade om spiseln funkade ok. med tändsäkringar m.m. Det kröp fram att de aldrig hade använt spiseln eller ens öppnat kranen på den halvfulla gasoltuben. därmed hade inte heller Trumavärmaren används någon gång.

-Det var mer....
Men till sist så tittade jag in på toa för att kolla kassetten och funktionerna för att öppna skivan till kassetten m.m.
Skivan kärvade som sjutton men gick till slut upp.... och kassetten var halvfull av torkad sk.. från föregående ägare för sexton år sedan kunde jag konstatera, samtidigt som mannen sa att de inte heller hade använt toan någon gång........... Och det förklarade att det stog en Portapotti under matbordet.

Egentligen hade det varit ett toppenköp, äldre nästan ny bil som bara gått 3500 mil och inget av bilens "campingsaker" hade använts i mer än kanske två år av förste ägaren. En hel del jobb och en ny toakassett hade gjort köpet till ett jättefynd, men min kompis som inte var så meckig av sig backade trots att jag såg stora möjligheter med bilen.

Som sagt inte alls elakt menat, bara rätt ledsamt faktiskt, och jag har varit med om liknande saker, som nog oftast handlar om oanvänd farlig gasol.

Jag lovar på heder och samvete att sagan är sann dessutom.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag såg att bilen hade passerat en firma mellan första och denna andra ägare dessutom.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
EBL kan gå sönder om man har 230 inkopplad till bodelen och samtidigt startar bilen.
Har inte hört detta tidigare, vet du vad som inte klarar detta förhållande?
Har det med händelseordningen att göra, att starta motorn samtidigt som 230V är ansluten?
Tvärtom har jag gjort många gånger heta dagar,
att under färd starta det inbyggda elverket för att köra tak-ac för extra kyla, men aldrig lyckats skada mitt EBL99.
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Har inte hört detta tidigare, vet du vad som inte klarar detta förhållande?
Har det med händelseordningen att göra, att starta motorn samtidigt som 230V är ansluten?
Tvärtom har jag gjort många gånger heta dagar,
att under färd starta det inbyggda elverket för att köra tak-ac för extra kyla, men aldrig lyckats skada mitt EBL99.
Vissa EBL klarar inte så mycket ström när det kommer samtidigt från 230 och från bilen.
Antingen slutar den ladda 12v eller 230 sidan. MEN det klart inte händer så ofta . men det händer.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
395
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Måste vara någon specifik modell av EBL isåfall som inte kan ha både 220v och moter igång. Har EBL101 på våran och generatorn är på 120A medans 220V max 18A Det är ett extern relä som EBL drar när motorn startar och strömmen går genom shunten i EBL till Bodelsbatteriet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
...............................Vi hade laddat den i över ett dygn, indikatorn visade full laddning när vi åkte och gick ner till 50 procent efter 20 sekunders mobilladdning. ...........................................

Finns det solceller på taket?
Om så är fallet och dessa är inkopplade direkt på batteriet så kan EBL:en tolka det som att batteriet är fulladdat och avbryter laddningen. Resultatet blir som du beskriver ovan.
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Måste vara någon specifik modell av EBL isåfall som inte kan ha både 220v och moter igång. Har EBL101 på våran och generatorn är på 120A medans 220V max 18A Det är ett extern relä som EBL drar när motorn startar och strömmen går genom shunten i EBL till Bodelsbatteriet.
EBL 99 vet jag i alla fall är känslig ,
 
Toppen