• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjeckien med husbil över 3,5t

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Blev stoppad av Tjeckisk polis idag, trodde jag kört för fort,men icke. de påpekade att vi var på motorväg och vignette krävs. Jag pekade på min elektroniska box MyTo som jag skaffat vid gränsen, och de tappade stinget, troligen spanat efter vignette. De bad dock om körkort och pass och försvann in i sin polisbil en stund. Återkom och sade att allt var ok, bara att fortsätta.

De ifrågasatte inte mitt B kort med husbil på 5200kg

Jag lämnade tillbaka min dosa vid gränsen till Österrike, totalkostnad blev 345 tjeckiska kronor, dvs ca 120sek, vignette kostar 110 kr för 10 daga
Min resa var mellan Katowice polen till Wien,
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Tjeckien med husbil över 3,5t

Ja,, men det kostade nog bara 25zt på vår väg genom polen. Däremot kostade motorvägen mellan Gdynia och Torun 71zt (150sek). Det blev så dyrt därför att vi har twin bakhjul, med singel hade det kostat 28zt
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Tjeckien med husbil över 3,5t

Hej!
Har en fråga finns det någon elektronisk box eller liknande som är gemensam för
Eu?
Eller man måste stanna vi varje gräns och köpa olika Vinjetter, Dosor mm.
Kjelle55
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Tjeckien med husbil över 3,5t

Ja,, men det kostade nog bara 25zt på vår väg genom polen. Däremot kostade motorvägen mellan Gdynia och Torun 71zt (150sek). Det blev så dyrt därför att vi har twin bakhjul, med singel hade det kostat 28zt

Hej
Har Du 2 axlar bak eller dubbelmontage på en axel?
Lasse
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Tjeckien med husbil över 3,5t

dubbelmontage på en axel. Hade hoppats att den unga kvinnan i betalningskontrollen inte skulle se att det var dubbelmontage, men hon var uppmärksam, det blev rätt tariff utan att hon frågade mig.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tjeckien med husbil över 3,5t

Hej!
Har en fråga finns det någon elektronisk box eller liknande som är gemensam för
Eu?
Eller man måste stanna vi varje gräns och köpa olika Vinjetter, Dosor mm.
Kjelle55

Tyvärr, varje land har sitt system.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Tjeckien med husbil över 3,5t

Fortfarande öststatstakter kvar i det landet med korrumperade snutar du hade tur slippa följa med till stationallt vad det innebär.
 
Toppen