Vi kollade vikten förra helgen på våg utanför Kristinehamn med 2 personer normalvikt
Bilen var fulltankad 120 l vatten tank fylld 2 cyklar i garaget inkl- reservhjul och utemöbler.
i övrigt solcell, markis, 2 gasolflaskor, mat i kyldkåp och kläder.
Vågen visade 3920 kg.
Hur klarar man totalvikten 3500 kg med normalstor husbil.
Det är just detta som är så sjukt. Väldigt manga husbilar, gissar jag lite kan jag nog pasta att det gäller majoriteten av alla bilar som rullar, så går det inte med annat än:
- Du kör med färskvattentanken nästan tom (säg max 20 liter) och fyller när du kommer fram. VARJE gång du förflyttar dig.
- Du handlar maten du behöver allt eftersom = onödigt dyrt i ex. Norge.
- Du köper de lättaste cyklarna elle rlämnar dem hemma.
- Skruvar av markisen (som förvånansvärt sällan används av manga av oss).
- Optimerar klädvalet (ex. zip-off-byxor, vattentäta gymnastikskor) och i stället har med lite Y3 tvättmedel och köper varma kläder OM det behövs.
- Tankar diesel endast vad som krävs för nästa tur. Skall man köra 25mil krävs inte 90 liter.
- Använder kompositflaskor (som är lättare) om sådana passer (i vår bil får de tyvärr inte plats).
- Lämnar bra-att-ha-prylar (ex. verktyg, reservhjul mm.) hemma. Och förlitar sig på assistansförsäkring I stället.
Nu inser, förhoppningsvis, de flesta av er att jag överdriver lite men LITE åt detta hållet krävs för att vi I manga husbilar skall hålla oss inom totalvikten på fordonet. Vilket gör att fordonet I stort sett är oanvändbart på det sätt det är tänkt att användas på.
Och väldigt lite av ovanstående "tips" följer vi själva. Vi har ju köpt husbil bla. för att vi vill ha det bekvämt...
Mvh!
// Niklas