• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikt-funderingar

F

F.d. 24290

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Haha, ökade bro och färjeavgifter har jag personligen inte fått ännu då överalt där jag har åkt så har de gått på längden på bilen! Och den har jag ju inte ändrat! ;)

För oss så skulle övervikt betyda mer än 50% vilket alltså skulle innebära dryga böter, ställa av folk plus indraget körkort. Så nej jag tycker nog uppvägningen var värt det! :)
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Hej, jag har en rapido 9087-07 har vägt upp den från 3500kg till 3700kg för ca 1 mån.sedan, jag fick erfara att man får körförbud direkt efteråt eftersom bilen inte är kontrollbes. NÄr jag reg.bes.bilen tömde jag den på allt inkl mattor dynor allt... för att få så hög lastvikt som möjligt.Nu har jag 510 kg som lastvikt.Tror jag klarar mej långt på detta inkl.övervikt.Försäkringen skulle gå upp ca. 400-500kr. men cc-försäkring bjöd på detta i år.mvh kent
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Jonils

Hur mycket lastvikt har du kvar när du stoppat tillbaka dynor mattor mm som du plockade ur :confused:

Gurra
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Hej,jag hade i söndagskväll fullutrustad för avfärd vid vägning vid gasklockan i gbg en vikt av 3790kg, alltså en liten överkomlig övervikt.Dock hade den inte varit liten om jag inte vägt upp bilen.Då var maxvikten 3500kg varav 190kg var lastvikt, jag tror det gör en övervikt på ca 150%. Jag vet inte vad påföljderna blir men jag tror dom är dramatiska.Hög lastvikt är bra ur överviktssynpunkt.mvh kent
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Det här är ju riktigt läskigt:(
Ibland så laster man ju bara in i bilen helt utan tanke om man skall vara ärlig!
Dags att tänka till på detta i fortsättningen! Vi har haft olika husbilar sedan i slutet på 80-talet och skall jag vara ärlig så har jag aldrig tänkt på detta.
Nu är det bara frugan och jag som reser "lätt", men förr i tiden..........
tre ungar, hund,katt,5 cyklar, samt allt annat som hör till en barnfamilj på tur!
Hade vi blivit invinkade för vägning så hade jag nog inte tänkt en tanke på att jag var olaglig! Vi semestrade i många år med en familj som också då åkte husbil (en Nordic 685) med siameshjul bak och en totalvikt på 3500kg, lika där= tre ungar och massor av sommartillbehör!
Familjefadern i den familjen var och är trafikpolis! Han skulle aldrig göra något olagligt medvetet.
Man tänkte helt enkelt i dessa banor, tror jag! Man var naiv helt enkelt!
Fast under alla år i husbil både på semesterturer och i jobbet (där jag också nyttjade husbilarna så har jag aldrig blivit stoppad för kontrollvägning, peppar, peppar:eek:
Hur vanligt är det idag att man kollar husbilar, tro?
Jag kan tänka mig att det sker vi gränserna om man misstänker att det kommer en husbil som ser fullastad ut med tullfritt!
Undrar hur ofta sådana här kontroller sker ute på vägarna i Sverige med husbilar som ser "normala" ut?

Är det någon som har erfarenheter ??

Anders som säkert har varit viktbrottsling omedvetet:eek:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Min tanke med denna tråd var att ta upp frågon om hur tjänstevikter sätts på nya husbilar och hur denna viktsättning kan påverka hur jag senare månne lagföres vid en övervikt. Att övervikt är förarens ansvar är entydigt.
Menade med tråden att tjänstevikten borde utgå från ett specifikt fordon och inte utgöra en bedömd vikt enligt generalagentens förmodan och gottfinnande. Om detta är fel eller inte tyckte jag var intressant att få synpunkter på.
Mvh Owe
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen