F
F.d. 16416
Guest
Hej,
Bytte förra sommaren husbil. Från en Hobby Van 2007 till en Hobby Van Exclusive L 2008. Den senare är 70 cm längre och viss utrustning skiljer, men den hade enligt registreringsbeviset exakt samma tjänstevikt på 3160 kg som den mindre.
Jag krävde därför att få den nya husbilen gratis vägd på bilprovningen för att få den exakta tjänstevikten med den utrustning, av vätskor, förare mm som krävs enligt bestämmelserna och för att få veta vad jag i verkligheten kunde lasta.
Vägningen visade då en verklig tjänstevikt på 3040 kg.
Vid kontakt med generalagenten visste dom att vikten på vår bil var lägre än det som angavs i registreringsbeviset. Man hade angivit en högre tjänstevikt för att vissa kunder beställlde extra fabriksmonterad utrustning och det var lättare för dom att administrera en typvikt.
Min fundering är denna. Borde inte bilarna tjänsteviktbestämmas efter den utrustning, som de leveras med från fabrik även om det blir mera administrativt arbete. Alternativt ha en vikt för alla husbilar av samma typ med standardutrustningen som bas och låta all extra utrustning viktsmässigt utgöra en del av lastförmågan.
Tycker att det är helt fel att med vetskap åsätta en högre tjänstevikt på ett fordon än den faktiska.
Läste i ett inlägg att vid en överskriden last på mer än 20 % ges körförbud på fordonet. I vårt fall skulle denna gräns vad jag förstår gå vid en överlast på 68 kg. Med den verkliga tjänstevikten angiven i registeringsbeviset hade vi kunnat köra vidare, då denna gräns då blivet 92 kg.
Har noga koll på vikterna så jag hoppas trots alla underliga siffror undvika övervikt.
Någon som har tankar om detta?
Mvh Owe
Bytte förra sommaren husbil. Från en Hobby Van 2007 till en Hobby Van Exclusive L 2008. Den senare är 70 cm längre och viss utrustning skiljer, men den hade enligt registreringsbeviset exakt samma tjänstevikt på 3160 kg som den mindre.
Jag krävde därför att få den nya husbilen gratis vägd på bilprovningen för att få den exakta tjänstevikten med den utrustning, av vätskor, förare mm som krävs enligt bestämmelserna och för att få veta vad jag i verkligheten kunde lasta.
Vägningen visade då en verklig tjänstevikt på 3040 kg.
Vid kontakt med generalagenten visste dom att vikten på vår bil var lägre än det som angavs i registreringsbeviset. Man hade angivit en högre tjänstevikt för att vissa kunder beställlde extra fabriksmonterad utrustning och det var lättare för dom att administrera en typvikt.
Min fundering är denna. Borde inte bilarna tjänsteviktbestämmas efter den utrustning, som de leveras med från fabrik även om det blir mera administrativt arbete. Alternativt ha en vikt för alla husbilar av samma typ med standardutrustningen som bas och låta all extra utrustning viktsmässigt utgöra en del av lastförmågan.
Tycker att det är helt fel att med vetskap åsätta en högre tjänstevikt på ett fordon än den faktiska.
Läste i ett inlägg att vid en överskriden last på mer än 20 % ges körförbud på fordonet. I vårt fall skulle denna gräns vad jag förstår gå vid en överlast på 68 kg. Med den verkliga tjänstevikten angiven i registeringsbeviset hade vi kunnat köra vidare, då denna gräns då blivet 92 kg.
Har noga koll på vikterna så jag hoppas trots alla underliga siffror undvika övervikt.
Någon som har tankar om detta?
Mvh Owe