• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikt-funderingar

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

Bytte förra sommaren husbil. Från en Hobby Van 2007 till en Hobby Van Exclusive L 2008. Den senare är 70 cm längre och viss utrustning skiljer, men den hade enligt registreringsbeviset exakt samma tjänstevikt på 3160 kg som den mindre.

Jag krävde därför att få den nya husbilen gratis vägd på bilprovningen för att få den exakta tjänstevikten med den utrustning, av vätskor, förare mm som krävs enligt bestämmelserna och för att få veta vad jag i verkligheten kunde lasta.

Vägningen visade då en verklig tjänstevikt på 3040 kg.

Vid kontakt med generalagenten visste dom att vikten på vår bil var lägre än det som angavs i registreringsbeviset. Man hade angivit en högre tjänstevikt för att vissa kunder beställlde extra fabriksmonterad utrustning och det var lättare för dom att administrera en typvikt.

Min fundering är denna. Borde inte bilarna tjänsteviktbestämmas efter den utrustning, som de leveras med från fabrik även om det blir mera administrativt arbete. Alternativt ha en vikt för alla husbilar av samma typ med standardutrustningen som bas och låta all extra utrustning viktsmässigt utgöra en del av lastförmågan.

Tycker att det är helt fel att med vetskap åsätta en högre tjänstevikt på ett fordon än den faktiska.

Läste i ett inlägg att vid en överskriden last på mer än 20 % ges körförbud på fordonet. I vårt fall skulle denna gräns vad jag förstår gå vid en överlast på 68 kg. Med den verkliga tjänstevikten angiven i registeringsbeviset hade vi kunnat köra vidare, då denna gräns då blivet 92 kg.

Har noga koll på vikterna så jag hoppas trots alla underliga siffror undvika övervikt.

Någon som har tankar om detta?

Mvh Owe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Jag tror att det är mycket ovanligt att tjänstevikten är för högt satt. De flesta som väger bilen blir nog överraskade för att den är betydligt tyngre än de trott.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Jag har av en del broschyrmaterial, skrivelser och inlägg här på sidan anat mig till att det finns en överenskommelse hur tjänstevikten skall beräknas. Där skall då ingå bil, förare á 75kg, fylld vattentank, en full gasolflaska, 90% bränsle, bilens verktyg och reservhjul eller motsvarande samt övrig standardutrustning plus en viss vikt per meter av bilens längd. All extrautrustning såsom eftermonterad bodels-AC, markis, solceller, elverk mm skulle då hamna i lastvikten.

Det låter konstigt att ta in eventuell extrautrustning i tjänstevikten. Det kan ju variera väldigt mycket från köpare till köpare. Visst är det glädjande om lastvikten är större än vad som anges i instrument eller broschyr men det får som du skrivit, en negativ effekt vid ett mindre överskridande av maxlasten.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Hej Michael,

För att lämna ännu en siffra , som anges för vår husbil är den som finns i den svenska broschyren 2008.

I denna anges tjänstevikten inklusive en vikt på 121kg för det du anger till 2795 kg dvs 365 kg mindre än 3160 kg i registreringbeviset. Eller beräknat från den faktiska tjänstevikten för vår husbil 254 kg mindre.

Tog upp detta förhållande med generalagenten och i 2009 års brosvhyr är motsvarande tjänstevikt 2940 kg. Säkert fortfarande mindre än vad som anges i registreringsbevisen och kan väl då betecknas som vilseledande marknadsföring???

Ganska rörigt......

Mvh Owe
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Vår nya husbil har också en mycket högre tjänstevikt än vad den väger i verkligheten. Den är på ca 3200 kg och när jag körde upp bilen på vågen i Helsingborg vägde den 2880 kg med normal last.

Så jag blev också förvånad när jag vägde, men inte åt det alla alla andra verkar bli, utan att vi inte vägde mer
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Får väl ändå anta att vågarna hos Svensk Bilprovning är tillförlitliga och rättvisande....
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Hur exakta bilprovningens vågar är vet jag inte, det skiftar säkert men dom är ju kontrollerade ("krönta") så att de håller sig inom en viss godkänd tolerans.
Men det jag vet är att de används av polisen vid kontroller och att resultatet då ligger till grund för rapporteringen. Och då är det ju den verkliga vikten vid kontrolltillfället som gäller. Dvs att om tjänstevikten är "för lågt satt" med tanke på eftermonterad extrautrustning och annat och jag har lastat så mycket som maxlasten medger, då är det överlast. Det man då kan göra är att hävda att man inte hade vetskap och förneka brottet, så får man se hur åklagaren bedömer.

Böterna är såhär: 1-20% överlast kostar 2000:-, 21-30% överlast 2500:-, 31-40% 3000:-, 41-50% 4000:-. 51% och däröver rapporteras alltid till åklagare, medan de ovan angivna beloppen kan utdömas på plats med ordningsföreläggande (vid ett erkännande).
Polisman skall hindra fortsatt färd om maximilasten för ett fordon överskridits med mer än 20%.
Körkortet omhändertas på plats om maximilasten överskridits med 51% eller mer.

Så är den bistra verkligheten. Det jag vill säga med detta är att ni ska kontrollera den verkliga vikten på en våg och inte lita till några teoretiska tjänstevikter i registreringsbeviset. Den siffran kan vara helt fel på bilen redan vid leverans beroende på en massa orsaker.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Vid vägning av bruttovikten på stoppat fordon har aktuella bränslevikten stor betydelse för bilar med liten maxlast. Det skulle vara bra att veta om någon vet hur man beräknar bränslevikten vid kontrollvägning om man ger någon form av rabatt innan vikten fastställs eller man gör någon bedömning efter tankmätaren i bilen t.ex.?
/Åke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Jag har funnit att flera tillverkare anger tomvikt i sina broshyrer. Många luras av detta då tjänstevikten är betydligt högre (förare, vatten, bränsle mm). Det kan ju skilja mer än 300 kg! Inte undra på att många kör med övervikt.
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

roadglider:
Om det är så att någon har angett att man får "körförbud" på fordonet när maxlasten har överskridits med mer än 20% så vill jag klarlägga att det i så fall är en felaktig uppgift eller missuppfattning.
Det står i trafikförordningen att "polisman skall stoppa fortsatt färd om maximilasten för ett fordon har överskridits med mer än 20%"

Och det är inte samma sak som "körförbud". "Stoppa fortsatt färd" betyder ju att man inte får köra vidare med överlasten. Dvs att problemet går att lösa genom att lasta av på platsen. Då kan man kanske lösa vidare färd genom att lasta över till ett annat fordon eller ett släpfordon.
Det krävs alltså inte någon kontrollbesiktning för att ta bort något "körförbud".
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Eftersom ingen verkar förstå eller vill svara på min tidigare fråga ang. bränslemängdens betydelse vid en kontrollvägning av polis, försöker jag igen. Bryr polisen sig om om tanken på stoppat fordon är så gott som tom och man på detta sätt klarar sig från övervikt?
/Åke
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Åke, polisen bryr sig inte om hur mycket du har i tanken.

De går efter den vikt som vågen visar vid det aktuella tillfället.

Husbilar med stora vatten o bränsle tankar, ser ju alltid till att ha lite i dessa tankar för att kunna få lasta mer om man t.ex vill bunkra i Tyskland.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Hej,

Min förmodan är att det inte finns någon "lag", som kräver full tank vid körning. Det finns dock "lag" på att totalvikten ej får överskridas.
Polisen bryr sig nog inte, om tanken är full eller mindre full bara du inte får soppatorsk på olämpligt ställe. Då kanske dom blir intresserade av denna anledning. Hur du fördelar tillgängligt lastutrymme mellan drivmedel, vatten, gas , passagerare mm är säkerligen ditt ansvar.

Vad jag tror Owe
 

Ann Britt och Malle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2399
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Eftersom ingen verkar förstå eller vill svara på min tidigare fråga ang. bränslemängdens betydelse vid en kontrollvägning av polis, försöker jag igen. Bryr polisen sig om om tanken på stoppat fordon är så gott som tom och man på detta sätt klarar sig från övervikt?
/Åke

Man väger den totala vikt man har vid tillfället.
Om man ligger på gränsen kan moderera vikten med att ha mindre bränsle, eller mindre vatten.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Min bil har en angiven tjänstevikt på 3080kg, jag var idag på bilprovningen och vägde den.

Med halv tank ca 40 liter och halv färskvattentank ca 60 liter, tomma avfallstankar och helt utan folk i bilen och i stort sett ingen packning så vägde bilen 3235kg.

Hade jag haft kvar bilen på 3500kg så innebär det att med full tank och fullt vatten diverse utrustning och mig som förare ca 78kg så skulle bilen väga ca 3450kg. Då hade jag fått åka själv på semestern. :(

Tur ändå att man vägde upp den till 3850kg då finns det i alla fall lite att spela på!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Det skulle vara intressant att höra vilka kostnader som du hade med uppvägningen. Blev det någon skillnad på skatt och försäkring? Hur mycket skiljer i broavgifter och färjeavgifter?
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Hej, jag lät firman som jag köpte bilen av göra uppvägningen. Vad jag förstod så kostade det 800:- bilen var redan godkänd för att klara 3850kg så det fanns inga kostnader för byte av fjädrar etc.

Försäkringen gick upp från ca 3000:- till 6000:- och skatten ökade med ca 1500:- per år (varför vet jag inte), fick även en ökad kostnad på 300:- per år de första åren eftersom bilen efter omvägning måste besiktas varje år även när den är helt ny.

Viktigt att veta är om ni ska väga upp bilen och inte har alla papper eller blir godkända så får bilen körförbud. Det hände för oss och även andra som jag har pratat med.

Men som sagt va de ökade kostnaderna är ju inget mot att bli av med kortet eller böter eller behöva plocka av last och åka därifrån.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tjänstevikt-funderingar

Om jag har förstått det rätt så har du fått ökade kostnader med ca 4500 kr/år samt dubbel bro- och färjeavgift. Det kanske ändå lönar sig att köra med övervikt och åka fast en gång om året.

Körkortet är nog inte i fara, åtminstone inte om det är taget före 1996. Vad beträffar behovet av att plocka av last kan man ju börja med att sätta av frugan och hennes cykel vid vägkanten så att hon kan cykla hem.
 
Senast ändrad:
Toppen