Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?
Hej Conny
"
Dessvärre har tråden förlorat fokus på kärnfrågan som är om Tjänstevikt är ersatts av Vikt i körklart skick. Men något belägg för det ryktet har inte framkommit. Och precis som du skriver så står det fortfarande "Tjänstevikt" i reg.beviset. "
Tidigare innan helbilsgodkännadet fanns registreringsbesiktades varje enskild bil och då vägdes den. Den vikten med tillägg för 75 kg (föraren) kallades tjänstevikt. (se
Vikter - transportstyrelsen.se)
Så sker även idag när det gäller ex.vis ombyggda bilar, lastbilar med nya eller utbytta påbyggnader och andra bilar som saknar helbilsgodkännande. Efter att EU-förordningen (se Pålles inlägg nr 2 i tråden) trädde i kraft har detta ersatts av den vikten som anges i typgodkännandet och CoC-intyget (Certificate of Conformity) Se även
Fordon som är EG-typgodkända - transportstyrelsen.se och
https://www.transportstyrelsen.se/g...agtrafik/tsf-2014-162/konsekvensutredning.pdf. När du har fördjupat dig i vad Transportstyrelsen skriver har du fått svar på ursprungsfrågan.
"
Problemet är att främst nybilskund först efter leverans vet vad bilen väger och vad de kan lasta. Och branschen friskriver sig med hänvisning till toleransen för Vikt i körklart skick om lastförmågan är reducerad."
Du beskriver problemet korrekt men branschen har ingen annan möjlighet. Att man följer de regler som finns kallar jag inte friskrivning, dessutom har inte branschen någon möjlighet att påverka detta.
Lite sifferexercis om Vikt i körklart:
"
· 100 plus 50 % är 150, men 150 minus 50 % är inte 100 som du och Pålle räknar"
Här förstår jag inte vad du menar. Både jag och Pålle har räknat med +/5% och vad jag kan se så är siffrorna korrekta. 150 minus 50% av 100 blir fortfarande 100.
"
· En tolerans är ett gränsvärde och inget man måste ha marginal till. Vikt i körklart skick kan var 3165 kg om fabriken bestämmer att alla bilar får väga =<."
En synonym till "tolerans" är "tillåten avvikelse" och det är precis det vi pratar om. Jag menar att som tillverkare måste man ha den marginalen om man ska få bilen godkänd för x antal passagerare. Fabriken kan inte "bestämma" att ingen bil får vara tyngre än mastern. Det beror på bl.a. materialval i de andra bilarna som ska ingå i typgodkännandet. Anledningen till 5% toleransen är att materialen kan ha olika densitet vid olika tillfällen.
"
· Däremot inte 3165 kg + 5 % (som Pålle skriver) om det krävs en minsta lastförmåga på 335 kg"
Se vad jag skrev i förra stycket.
"
· Masterns vikt kan inte ge Vikt i körklart skick, eftersom toleransen även gäller för den."
Det är masterbilen som ger "Vikt i körklart skick". När det gäller den finns inga toleranser, det är verklig vikt som gäller då. Däremot kan/får alla bilar som byggs lika som mastern ha en viktdifferens på +/- 5%
"
· Vikt i körklart skick på 3014 kg torde vara ”optimal” för fabrikanten. Dels kan man utnyttja toleransen upp till 3165 kg, och dessutom får bilen på pappret en lastförmåga på 486 kg upp till totalvikten trots att den i verkligheten har 335 kg. Inom parantes skall vikt av tilläggsutrustning och 4 personers eventuella vikt över 75 kg dock dras av från 335 innan man lastar bilen. "
Har du tur kan bilen ha en verklig lastvikt på 637 kg om toleransen slår åt andra hållet. (- 5% från masterns 3014 kg). Det sista du skriver måste man alltid ta hänsyn till när man lastar. Dessutom bör man väga sin bil innan man lastar och utgå från den faktiska vikten och inte från det som står på papperet. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det bruttovikten som är intressant.
Mvh / Roland