• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips

F

F.d. 1861

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Corall
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel på ett centrallås till bodels dörren de andra funkar,,,phu,,,dessutom så kan jag inte längre öppna vare sig gasolkofferten eller lastskåpet bak,,,får nog försöka lösa det själv när inte caravan har tid att åtgärda,,tips sökes,,,

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
På bodelsdörren sitter 2 små kontaktbleck som skall ge kontakt mot 2 fjädrande kontaktstift vid nedre låset på dörrkarmen.
Fjädringvägen på kontaktstiften är för kort så det blir inte kontakt. Bänd ut kontaktblecken försiktigt och klipp till en plastbit ca 1 till 2 mm tjock och sätt in bakom kontaktblecken.
Putsa av kontakterna med lit fin smärgelduk eftersom ev gnistbildning gett oxid på kontakterna.
Ett standardfel som finns på nästan alla Adria.

När du fått upp garagedörrarna så ta bort gångjärnen som sitter på luckorna ett åt gången (så du slipper justera luckorna efteråt). Putsa av pinnen med smärgelduk och smörj noga med molybdenpasta.
Det kan vara svårt att få isär gångjärnen, man får lirka och bända försiktigt.

OBS vanligt fett duger inte, då återkommer problemet. Min verkstad ville byta gångjärn och popnita dit nya, men det ville inte jag så jag gjorde som ovan och det har funkat ett år nu.
Det är materialen i pinnen och motsvarande del som inte trivs ihop.

//W

nissel

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5253
Medlemskap
2025
Hej Corallen!
Jag hade samma problem på mina garagelucker,fabriken hade fel fett i gångjärnen. Har fått gjort vid detta,gick på garantin. min hb. är corall s670sl 11. detta var hos Bengt i Örkeljunga. Verkstaden fixade detta med silverfett.

Toppen