• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

F

F.d. 2596

Guest
Hjälp inför köp:Fiat Eura Mobil 500 -91

Hej!
Jag är nästan nybörjare med husbil och är intresserad av att köpa en Fiat Eura Mobil 500 -91 (alkov) med 1,9 liters diesel motorn.

Är det någon som har erfarenhet av den motorn? Undrar lite om förbrukning och om vilken hastighet man kan hålla.

Kan man trimma den på något sätt för att få upp orken?

Tack på förhand!
Mvh
//Filip
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Försök att hitta en med 2.5 Turbo motor dom är betydligt starkare och bränsle snålare. både 1,9 och 2.5 går att få mer fart i öka bränsle mängden och högre tubo tryck är ju enkelt att fixa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Hej Filip, tyvärr är nog 1,9L motorn känd för att vara rätt törstig för den helt enkelt inte orkar och har tillräckligt vrid. Det har funnits inlägg här där det varit problem med en förbrukning uppmot 1,5 liter per mil. 2,5L td kan däremot hamna under litern om man har tur.


Lycka till, det finns många fina beg. till salu (och visserligen mycket skräp också) så lås inte upp dig på en viss bil även om den är fin. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Hej!!
Nu måste jag protestera!
Varför denna hetsjakt på Fiat´s 1,9 -2,0 litersmotor som i mitt tycke fungerar jättebra med en mindre modifiering. Har, på rekommendation av Fiat verkstad, monterat en effektbox och fått 20 extra hästar och samtidigt ökat vridmomentet från 192 till 257 Nm. kostnad ca 1500 kr (inkl. frakt fr. tyskland).
Se här: Chiptuning: Speedkit! | Germany?s most popular car tuning kit |
Har nu kört åtskilliga mil med min Knaus 500 sport och är JÄTTENÖJD!!
Kan utan problem ligga i 70 km/tim på femmans växel och motorvägsfart är heller inga problem.
Vad gäller bensinförbrukningen landar den inte på 1,5 l/mil!!! Kring litern är mer realistiskt.
Så räds icke denna konstruktion......o förresten varför måste det gå så fort jämnt???
Ha det o lycka till i din husbilsjakt!!
Mrabarth
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Hm går det att chipptrimma en 1,9 liters diesel från 1991 är det inte en sugdiesel:confused:

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Det var det jag menade alltså kan Filip inte chippa den som han tittat på;)

Gurra
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Rättelse:
Skall givetvis vara 2,o l motorn med common rail för att kunna modifieras.
mrabarth
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Det fantest 2 forskjellige 1,9 diesel - den ene kom fra Fiat Ritmo og var en modifisert bensinmotor, den andre kom fra Peugeot personbiler. Det er mulig å ettermontere turbo på den franske, men som flere sier her velg heller 2,5 - helst TD utgaven. Ritmo motoren kan være vanskelig når det gjelder deler.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Hej.En dieselmotor drar väl ingen bensin?Inte min i alla fall.
Mvh Jan-E
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hjälp inför köp:Fiat Eura Mobil 500 -91

Filip i Halmstad;

Filip viktigare än motorn på lite äldre bilar är växellådan som femmans växel brukar rasa på, läs om problemet både här och på andra forum
Givetvis är ju en starkare motor bättre, men är det en lätt bil kan det ju gå med en svagare man får växla i god tid lite oftare bara
Fuktkontrollera även bilen som du tänker köpa hos någon opartisk.

Såg en på Blocket liten smidig bil kan inte vara så tung så motorn kanske räcker.
Fiat Eura Mobil 500 1,9d-91 | Kalmar | Blocket
Ett tips provkör bilen och om du hittar en rejäl uppförsbacke märker du ju om motorn räcker ett annat tips PRUTA !!

Lycka till Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15312

Guest
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

....ahh!!......kunde inte hålla mig längre!!
Filip...vad jag menar är att man kanske inte ska stirra sig blind på stora o starka maskiner när man väljer husbil. Det har funnits en tendens här på forumen att kategoriskt, så fort frågor kommit upp, slå ifrån sig och ropa neej inte 1,9...inte 2,0...dom är för svaga. för svaga för vad?? En 500 är ju en relativt liten bil (som min Knaus 500) och kräver inte så mycket motor.
Men jag kan nog instämma med föregående när det gäller 1910 cc (1,9) sugdiesel ....den blir nog i svagaste laget. Provkörde en i tyskland (Dethleffs) och vi kom upp i 70 km/tim.??!!
Bensinförbrukningen skall jag inte uttala mig om vad gäller den modellen men
min 1990cc "Common Rail"Ducato ligger under litern i alla fall!!
Kommentera gärna mitt inlägg!! Jag bjuder på det!! :cool:
Mvh
Christer C
alias: mrabarth
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Även jag tyckte min 2,5 TD var slö men det är väl lite som man är som person i sinnet jag ville ju ligga på lagstadgad hastighet och när man kom till en uppförsbacke tog man jag sats för att komma upp medans en del ligger i det tempot som husbilen går i utan att bli störd av det och bryr sig inte om man kommer upp för ett krön med 60km/h istället för 90km/h .

Det man kan göra är ju skruva ihop wastegaten så den laddar lite mera samt ställa upp pumpen och har man inte för avsikt att köra "fort" utan vill ha ork så kan man ju när det är dags för däckbyte gå ner lite i profil för då blir detta ju samma sak som att minska utväxligen DOCK måste ju däcken ha det belastningsindex som krävs .

Jag bytte ju till en med 146 hk istället och har även beställt ett 170 hk chip och nu är bilen en fröjd att köra redan innan chipet .

BRÄNSLEåtgången är ca 3,5 dl billigare nu för att husbilen orkar att ligga i 90-100km/h
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Hej !
Är ägare till en Euramobil 500 1992 med 1,9 sugdiesel , har man inte bråttom är den ok .
Lite jobbigt vid uppförsbackar och motvind . Sen känns det lite tungt när långtradarna vill
köra om , man känner sig lite hetsad . För mig är det en gåta att grejorna håller , det är
för det mesta pedalen i botten hela tiden . Har ställt upp pumpen , så nu går den lite
bättre . Gick igenom besiktning (rökgasprovet ) är den importerad så är pumpen inställd
på fetare diesel . Med vind i ryggen och lite nedförslut har jag kört i 110 km/tim .
Bränsleförbrukning som jag kör är c:a 1,2 l då är det som sagt pedalen i botten hela
tiden nästan. Har letat efter en beg turbodiesel 1,9 :a , men stört omöjligt att få tag i .
Mvh
Bosse Lindberg
 
F

F.d. 2596

Guest
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Hej Igen!
Tack för alla svar, skall nog försöka rikta in mig på en med turbo så att den går att trimma om det skulle behövas.

Har sett att det även finns äldre 2.0 liters motorer med turbo, går dom att modifiera? Har sett det på en Hobby 550 tk bland annat.


Mvh
//Filip
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tips vid köp: Eura Mobil 500 -91

Allting går att trimma men på dom äldre så går oftast det man vill ha ut extra i hand med extra utgifter för trimmning för har du ex 95 hkr och skall upp till ex 130 hkr så är det ju en del extra i % och sådant kostar ju även pengar .

Hur stor är din budget för husbil komplett resklar ?
 
Toppen