• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips: Skaffa 5Gb extra utrymme i Dropbox!

F

F.d. 4220

Guest
Dropbox är en tjänst för backup och delning av filer mellan sina och ev. vänners datorer och smartphones och tablets.

Just nu har de betatestning av en ny tjänst för automatisk syncning av foton och filmer.
Så för varje 500Mb man syncar, så bjuder de på 500Mb extra lagringsutrymme gratis (max 5Gb) - som man får behålla. Normalt ingår 2Gb utrymme gratis när man skaffar den, så med detta så får man nu 7Gb (de bjuder dessutom på extra utrymme för varje person som bjuder in en ny användare plus att den nya användaren får lika mycket.

Har du redan ett DropBox konto, följ stegen här. Om inte, läs längst ner hur du skaffar ett.
För att få dessa 5Gb extra gör så här:
  • Gå till LÄNK: Dropbox blog och ladda ner den version som passar din dator.
  • När den är installerad, anslut en kamera eller, som jag gjorde, en tablet.
  • När du får dialogen med fråga vad du vill göra med den anslutna enheten, välj "Importera Bilder och Videor med dropbox" (se bild nedan)
  • nu söker dropbox efter saker att importera och den letar i mappen DCIM (så se till att ha 5Gb med foton och filem där, för att kunna utnyttja erbjudandet maximalt - eller anslut fler enheter med foto eller film)
  • Låt den sköta sig själv, detta tar en stund och du får mer utrymme allteftersom filer laddas upp, så ignorera varningar om att utrymmet håller på att bli fullt. :)
  • När allt är klart, kan du radera det som laddats upp - om du inte vill ha det där förstås, det extra utrymmet får du behålla som tack för att du hjälpt till att testa detta.

Om du inte har Dropbox, men vill testa, kan du antingen skapa ett direkt på siten dropbox.com.
Eller så ber du en bekant om en inbjudan - så får ni båda två 250 Mb extra utrymme. Eller så skaffar du eget konto via denna länk: DropBox och får ett konto med 250Mb extra direkt (och jag får också 250 Mb extra).. :)

Och även om du inte orkar joxa med betan så har man stor nytta av DropBox grundfunktioner för att ha filer lättåtkomliga generellt.

//Stefan

Bilagor

• DropboxSync.JPG
    DropboxSync.JPG
    39,9 KB · Visningar: 476
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Tips: Skaffa 5Gb extra utrymme i Dropbox!

Kunde inte editera ovanstående längre... Det har kommit en ny version av denna DropBox, finns här.

I övrigt gäller allt i inlägget ovan.

//Stefan

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Hej
Detta har vi fått ut på jobbet ang. Dropbox

Dropbox och informationssäkerhet

Tidigare har Dropbox alltid hävdat att alla filer som användarna synkroniserar över tjänsten är starkt krypterade och inte ens Dropbox kan komma åt filerna.

Dropbox har dock blivit ertappade med att ha publicerat missvisande information till användarna angående säkerheten på fildelningstjänsten. Enkelt beskrivet så kan Dropbox dekryptera användarnas filer och ge ut dessa till en tredje person. Företaget specificerar inte om detta endast är begränsat till polis eller andra myndigheter eller företag. För att läsa artikeln om detta:

Dropbox erkänner: Kan se alla dina sparade filer - IDG.se

F

F.d. 4220

Guest

Ja det stämmer och har man känsligt och henligt material, så skall man tänka efter hur man lagrar det. Men själv väger jag fördelar med nackdelar och fördelarna överväger för min del. Jag har inget som de skulle ha intresse av och det är bekvämt att veta att deesa filer är skyddade för en hörddiskkrasch. Plus att jag kommer åt dem överallt.

Dessutom var detta nästan ett år sedan och jag tror de fixat de värsta bristerna nu.

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Stefan, du satte hjulen i rullning för mig, jag håller på att ordna en dropbox nu, det har varit nånting som jag funderat på ett tag men inte kommit till skott.
Hoppas att du får nytta av lite extra lagringsutrymme. :msn_laugh:

F

F.d. 4220

Guest

Stefan, du satte hjulen i rullning för mig, jag håller på att ordna en dropbox nu, det har varit nånting som jag funderat på ett tag men inte kommit till skott.
Hoppas att du får nytta av lite extra lagringsutrymme. :msn_laugh:

Tack detsamma! ;) (det är ju det som är bra. Båda får lika mycket extra)

:msn_thumbup:

//Stefan

Toppen