• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips sökes....

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vi har en lite hund på 8 kg, nu är vi ägare för första gången till en helintergrerad HB, tanken är att hunden ska få sin egen plats vid fönstret på passagerarsidan. Vill inte att det ska bli repigt på skivan samt att det ska va bekvämt att ligga där för henne. HUr har ni löst det som har hunden fast spänd just där?
Kolla bilden så förstår ni vart ja menar.kl.jpg
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Även om den skulle va under färd så har den en godkänd sele som fästes i säkerhetsbältet bakom!
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Vi har en kudde mellan stolen och sidohyllan. Sedan är naturligtvis hunden kopplad med en sele (köpt i Spanien), som är förbunden med säkerhetsbältet.

M.V.H. Jack43
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Tråkigt vilka "tips" du får misstolkas förmodligen ??? Vi har också en liten hund, jack russe,l som älskar att åka därframme så han ser vad som händer , men i våran bil som också är helintegrerad är hyllan hö om passagerarstolen lite för smal så vi har också funderat på detta :)
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Här misstolkas ingenting!! Jag är "helt" säker på att det va' så här Lasseboy's tanke och frågeställning var.

M.V.H. Jack43
IMG_2527.JPG
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Här misstolkas ingenting!! Jag är "helt" säker på att det va' så här Lasseboy's tanke och frågeställning var.

M.V.H. Jack43
Visa bilaga 165326

Med kudde har vi kört med våra halvintergrerade bilar, funkar bra , men nu har vi en bräda och hon passar på den så då tänkte vi bygga eller fixa så det blir bra för henne, funderat på en lite låda med 2 cm kanter som fästets med karrborre. Får se borde finnas nån smart lösning på detta hos våra kära medlemmar i HBK!
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Med en fast installation (bräda) så går det ju inte att vända stolen sedan.
By the way, ser du selen som sitter fast i säkerhetsbältet?
Jack43
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Med en fast installation (bräda) så går det ju inte att vända stolen sedan.
By the way, ser du selen som sitter fast i säkerhetsbältet?
Jack43
Japp så har vi hennes sele oxå, funkar kanon. Tänker lite på att hitta en låda höjd ca 10 cm, 22-28cm bred, 45 cm lång, Lägga kardborreband själv häftande på lådan samt på fönsterbrädan, då kan man lätt ta loss den. Stolen ska gå att vända endå har jag mätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag måste bara fråga, varför skall hundarna vara uppe i fönstret? Våra hundar har alltid haft sin filt/korg på golvet mellan stolarna och varit fullt tillfreds med det. De har i princip sovit eller vilat så länge motorn är igång, och sedan vaknat till när vi stannat.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Jag måste bara fråga, varför skall hundarna vara uppe i fönstret? Våra hundar har alltid haft sin filt/korg på golvet mellan stolarna och varit fullt tillfreds med det. De har i princip sovit eller vilat så länge motorn är igång, och sedan vaknat till när vi stannat.
Dotterns hund är som dina han sover så länge vi kör sedan är han pigg som en kanin.
När vi köpte våran hund, så första resan för henne var från Halmstad till Varberg, Ägarinnan hade matat henne med välling inför resan, så hon spydde och mådde dåligt hela resan, så när vi började vänja henne vid bil körning och att inte vara rädd eller åk sjuk så fungerade inget, vi köpte olika dofter som hon skulle bli lugn av och allt möjligt, vi gav nästan upp. Men sen lytf frun upp henne i famnen och kopplade selen och vi åkte mot Ullared, hon var väldigt nervös i ca 10 min, sedan började hon slappna av för att hon såg ut, nu fungerar det bra så länge hon ser ut, lyfter vi ner henne eller placera henne i soffan bak så är hon hyper stressad. Så för att kunna ha med henne så har vi anpassat åkandet fram i bilen, Jag som kör , frun bredvid och hunden bredvid henne!
 
Toppen