• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på Vatten- och Avloppsystem för vintercamping VAN

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Hej!

Jag ska bygga en plåtis till en kompis och hans flickvän(Citroen Jumper L3H2 2009).
Plåtisen ska delvis användas på vintern men mellan utflykterna ska den stå parkerad utomhus(i Riksgränsen) utan värme.

Jag behöver nu tips på ett vatten- och avloppssystem som man enkelt kan dränera efter varje tur.
Om man nu har en pump som går med microströmbrytare i kranen och en slang ner i en t.ex. 25L dunk, kan man då bara lyfta ur slangen ur dunken och köra pumpen ett tag så är det ingen risk för frostskada i pumpen?
och funkar det likadant ifall man installerar en fotpump? eller ett enkelt system med dränkpump?
Läser dock att dränkpump inte är vidare rekommenderat av användarna här på forumet.

Vill gärna ha en diskho med glaslock så allt som passar det är av högsta intresse :)

Och det här är ett lagomt simpelt bygge för omkring 50k så inget "för dyrt", det bästa är om det fungerar till enklare disk och att det faktiskt fungerar när man skall iväg och bilen står parkerad i -20C.

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag redan fått från att läsa här på forumet och ser ljust på vår framtid tillsammans :D

MVH / Hans-Jonni
 
Toppen