• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på solpanel

F

F.d. 50381

Guest
Hej hej, Jag planerar att installera solpanel på min Pössl Roadcruiser och undrar om det är nån som har några tips på vad man borde köpa. Jag har sett att det finns en del trådar som omhandlar det här men de är några år gamla och det har säkert hänt en del på solpanelsfronten.
Jag har ett flertal frågor:

Ska man gå för flexipaneler och bara limma fast på taket eller köpa styva och monterna på fästen? Det verkar enklare med flexibla paneler men så har jag sett att några skriver att de vill bli för varma vilket vill leda till sämre effekt plus att det blir varmt inne i husbilen.

Typ av paneler? Jag har förstått att det finns mono- eller polykristallpaneler och skillnaden är att monokristallpaneler har ca 20% högre effekt/yta, stämmer det? Finns det också andra skillander mellan olika typer av monokristallpaneler och hur kan man hitta dessa? jag hittade för exempel det här företaget när jag gjorde en googling: Solpaneler – SUNBEAMsystem.com
De skriver att deras "tough+" paneler har "13% högre effekt" jämfört med deras vanliga "tough paneler" som har 22.5% verkningsgrad.

En 113 W panel från de här kostar 6700 kr och dimensionerna är 1060x540 mm
Ett litet sök på aliexpress så finner jag 100W paneler för 950 kr med samma dimensioner.

Fast nu när jag ser lite närmare så märker jag att panelen från sunbeamsystem är 24 V, det kanske förklarar den stora prisskillnaden.. ?

Är det nån som har köpt solpaneler för inte så länge sen som har tips om vad man bör leta efter? eller tips på nån bra förhandlare..

Tack på förhand.
 
F

F.d. 53814

Guest
Just nu har seasea.se hyfsade priser på rigida paneler.
Lite billigare går att få från ebay.de.
Regulatorer är betydligt billigare på ebay.de
Vi har 2 x 100W Mono-paneler på vår Adria Twin SL, dessa sitter med en blandning av aluminiumvinklar och plasthörn, det var lite trångt på taket.
Ungefär 2cm från panelramen till taket, och så lika mycket fritt innanför ramen upp mot panelens undersida.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Köp billigt! Bättre med flera billiga än få dyra.
Det som styr är tillgängligt utrymme. Jag köpte en 36V 270W styv panel (samma som man använder på vanliga hustak), då jag bara hade plats för en panel pga luckor och ventiler. De är rätt billiga pga stora tillverkningsserier (2200 kr).
Var noga med att välja en regulator som tål den spänning panelen lämnar!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Se till att få en bra regulator, där kan du tjäna mest effekt. Ska vara en MPPT eller liknande och som kenjon skriver kolla så den tål spänningen på panelerna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja og bruker en "feil" spenning på panelet så er det kun MPPT som fungerer, denne beholder effekten fra panelet. Alternativet PWM hakker opp spenningen i korte pulser og mister resten. PWM klarer de om lag 17V som er maks fra et "12V" panel, mens mange MPPT kan klare å omforme effekten til effektiv ladning for paneler med vesentlig høyere spenning. En kan dermed klare seg med noe tynnere kabel mellom panel og regulator. En 250W 24V panel gir fra panelet maks 10A og en spenning opp til 36V - dette kan MPPT gjøre om til 20A 12V ladning. OBS jeg har her forenklet det hele litt, så tallene jeg har benyttet vil normalt ikke stemme helt.
 
F

F.d. 50381

Guest
Tack så mycket för alla svar, jag ska undersöka lite närmare och ha alla era råd i åtanke.
Jag hittade förresten de här panelerna på aliexpress.:

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com

104 dollars för en 100 W monokristall panel.. Det är 500 kr billigare än den 100 wattaren dom har på seasea.se pluss att den tar upp mindre plats.

Jag blev lite sugen på att pröva den där faktiskt.. Är det nån av er som har erfarenheter med den?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.237
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...
Jag hittade förresten de här panelerna på aliexpress.:

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com

104 dollars för en 100 W monokristall panel.. Det är 500 kr billigare än den 100 wattaren dom har på seasea.se pluss att den tar upp mindre plats.

Jag blev lite sugen på att pröva den där faktiskt....

Tänk bara på det tillkommer moms och förmodligen tull samt expeditionsavgift på import från Kina. Detta måste tas med i prisjämförelsen (vilket kanske är gjort i detta exempel?).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tack så mycket för alla svar, jag ska undersöka lite närmare och ha alla era råd i åtanke.
Jag hittade förresten de här panelerna på aliexpress.:

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com

104 dollars för en 100 W monokristall panel.. Det är 500 kr billigare än den 100 wattaren dom har på seasea.se pluss att den tar upp mindre plats.

Jag blev lite sugen på att pröva den där faktiskt.. Är det nån av er som har erfarenheter med den?

Jag kunde inte hitta något om att dom var hagelsäkra. Har man otur så kanske dom inte blir så långlivade.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Jag är också nyfiken på att komplettera med solceller på vår Adria Matrix 670SC Supreme -18. Någon som har denna bil som visa bilder på placering och montering. Hur "mycket" behöver man? Vi är mest intresserade av fricamping. Träffade en tysk husbilsägare nu i helgen på en ställplats. Han hade fem batterier, ett start batteri och fyra andra. Tror att han sa att han hade 2X300W på taket, kan det stämma? Det var en Chausson, alkovbil. Totalt ointresserad av att ta 230V på plats (det var gratis).
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Installera så mycket du får plats med! Det kommer bara att bli mer och mer utrustning i bilen framöver. Och när batterierna börjar bli gamla är det bra att ha mycket från solen. Även om du i framtiden byter till LiFePO är det bra att ha mycket paneler, de kan laddas upp mycket snabbare än vanliga batterier.
 
F

F.d. 53814

Guest
Under 200W är inte lönt att ha. Vi klarar oss bra med det, men hade gärna haft 100 till om det fått plats.
Sen beror det på vad det skall försörja. På båten har jag 20W och det räcker för att jag alltid har fulla batterier när vi går ut.
Köp sedan en kvalitetsladdare / regulator så får ni ut de sista dropparna var dag.
 
F

F.d. 53814

Guest
Vad tror ni om dessa? Solceller Är de prisvärda eller hittar man billigare i Tyskland. Vad jag kan läsa mig till så skulle vi kunna ha denna och köpa till en 160 W på samma regulator, eller?
Det är nog ett bra paket och rimlig prissättning då du kan få hjälp på svenska osv.
Det skulle gå att kapa ca 1000:- genom att köpa i Tyskland, men då får man krångla en del.
En annan fördel är att samma säljare levererar allt, ifall det jävlas.

Det är inga problem att ha dryga 300W på den regulatorn. Seriekopplade paneler ger ytterligare vinst.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vad tror ni om dessa? Solceller Är de prisvärda eller hittar man billigare i Tyskland. Vad jag kan läsa mig till så skulle vi kunna ha denna och köpa till en 160 W på samma regulator, eller?
Köpte och monterade i våras , allt är ju med i paketet , lätt och snabbt monterat. fungerat mycket bra hittills, vet ej om den är anpassad för en panel till,men det är ju bara ett telesamtal till dom, förövrigt bra personal fick bra svar på mina frågor:)
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Har köpt på tradera och lyckats få vettiga grejer till vettiga priser. Beträffande laddning så kan man se att 100W räcker till ett bobatteri och 160-200W till två. För mycket batteri på liten panel ger ingen laddning då det är en kemisk process som vill ha en viss ström för att fungera. Se datablad från batteritillverkaren..
Lägg gärna pengar på en bra MPPT regulator som gärna underhållsladdar startbatteriet om inte EBLen gör detta.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen