• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på märke och program

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på märke och program

Det är helt ok att du tycker en platta är bäst. Det är också helt ok att du själv inte har andra behov än dem en platta kan tillgodose.
Men snälla, sluta att tala om för andra vad dom behöver eller att kalla andra för envisa bara för att dom inte tycker som du.
Dina svepande formuleringar och ickeargument får faktiskt bara motsatt verkan.

Man behöver inte fastna i gamla invanda rutiner bara för att man som i mitt fall varit pensionär några år. Jag upptäckte ganska snart som många andra att en potent platta är överlägsen en laptop på alla punkter, inte minst enklare, snabbare och med överlägsen skärm.

Som på de flesta andra områden är det många som har mer synpunkter än erfarenhet!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

Sedan finns det de som har erfarenhet av båda plattformarna. Vi har en platta, Nya iPad heter den, och den duger till att söka och läsa på nätet om man är försiktig. Minsta oförsiktiga rörelse nära skärmen och vips är man någon helt annan stans på nätet.

Att framkalla ett dussin RAW-filer och sedan montera ihop dem till ett panorama på 15288 pixlars bredd lär nog bli en utmaning för mig men andra klarar det kanske med någon enstaka knapptryckning. Antagligen gör jag helt enkelt fel när jag hanterar plattan. Eller har jag för stora krav på resultatet?

Och Knarrevik, jag har fortfarande inte fått svar på min fråga hur stor upplösning det är på din platta och hur stor skärmen är. Att den har högre upplösning än alla laptops har jag förstått men hur mycket högre?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på märke och program

Och Knarrevik, jag har fortfarande inte fått svar på min fråga hur stor upplösning det är på din platta och hur stor skärmen är. Att den har högre upplösning än alla laptops har jag förstått men hur mycket högre?

3732x2048 12,9 tum men skulle vilja ha en äkta 4K!

Jag är medveten om att din panoramabild är något utöver det vanliga och skulle förtjäna maxbredden 700 pixlar liksom alla "vanliga" bilder.

Den bilden förtjänar en bättre upplösning än vad en vanlig laptop kan erbjuda!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på märke och program

Jag köpte den största plattan som fanns, en 12,2-tums Samsung för att skriva "Lilla Moselboka". Fullständigt omöjligt, fanns inga bra program, knölig hantering minst sagt, så jag sålde den snabbt och skrev ihop boka på min "gamla", billiga 11,6-tums Acer Aspire med 500gb och 4gb ram. Nu har jag bytt ut HDD:n i den mot en SSD på 500gb. Tillsammans med en extra skärm på 27 tum (tror jag) ska det räcka väl för nästa bok "Lilla Frankrikeboka".

Bra skrivarprogram finns inte till plattor. Jag försökte lite med olika program men det funkade inte alls och rätt vad det var så försvann alltihop när man råkade komma när skärmen eller nös. Bra fotohantering går inte att göra på en platta eller padda. Jag har försökt! Plattor och paddor är kul att surfa med men inte mycket mer, tycker jag.

Jappe

PS. Så här bor jag idag. Skrivarlya, kontor, salong, vardagsrum, sovrum och kök, allt på c:a 7 kvm.

lya.jpg

Snacka om compact living. Naturligtvis måste jag skaffa mig en vettig bostad så småningom men först Portugal, Spanien med bouleträffen och sedan research för Lilla Frankrikeboka. Sådan är planen men vad som verkligen händer i framtiden, därom veta vi intet!
 
Senast ändrad:

murphy

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3678
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

:wub: Oj vad många åsikter. Jag har en padda mini utan sim-kort som jag använder mycket både hemma och i husbilen uppkopplad mot wifi. Min stationära dator använder jag för att; lagra foton, skriva recept, skriva lite längre mejl, sköta bankärenden, deklarera, surfa och leta efter platser, resor och boka olika saker, lägga och följa mitt schema, släktforska, hålla koll på barnbarnens träningar åt maken, skriva resedagbok, blogga. Ja jag gör rätt mycket tycker jag i min dator som jag haft i 13-14 år. Vi har en lap-top av lite enklare modell som vi har med oss i HB men den är också till åren kommen och strular ibland genom att hänga upp sej och allmänt seg och tjurig, den används väl mest för att gå in och läsa på olika sidor och ibland kolla på Telia play+. Så det är den stationär och lap-topen som ska ersättas.
:wideeyed: SSD och dessa lustiga förkortningar har jag inte så stor insikt i vad de i praktiken innebär, men jag får väl ta och försöka sätta mej in idet.
Ha en bra fortsättning på helgen :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

Man behöver inte fastna i gamla invanda rutiner bara för att man som i mitt fall varit pensionär några år. Jag upptäckte ganska snart som många andra att en potent platta är överlägsen en laptop på alla punkter, inte minst enklare, snabbare och med överlägsen skärm.

Som på de flesta andra områden är det många som har mer synpunkter än erfarenhet!

Ja och vad ville du säga med detta "svar"?

Jag håller med allt du säger. För dig och en del andra är en padda suverän och säkert överlägsen på dom punkter som är viktiga för dig. Grattis! Du har hittat din plattform som passar dina behov och din kompetens.
Andra har andra behov och kanske kräver mer än vad en platta klarar av att leverera. Tyvärr hjälper det inte hur mycket knut du slår på dig själv och upprepar ditt mantra, detta ändrar sig inte.

Angående erfarenheter så har nog dom flesta här sina egna erfarenheter och jag tror även att dom flesta här med synpunkter har erfarenheter från både padda och PC/MAC. Så även jag.
Mina intryck från dina erfarenheter från t.ex. PC är att du ofta fått problem och inte fått saker att fungera. Du har även haft gamla trötta datorer med gamla OS och pillat med. Med dålig utrustning och bristande kompetens kan jag förstå att det blir enklare att växla över till en padda.
Troligen perfekt för dig med dina behov men det behöver inte vara rätt för alla andra för det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på märke och program

Roger67, jag kanske har frågat förr men i vilket sammanhang är en ordinär laptop överlägsen en potent platta?

Senast jag ställde frågan var det ingen som kunde svara förutom att något gammalt PC-program krävde Windows.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tips på märke och program

:wub: Oj vad många åsikter. Jag har en padda mini utan sim-kort som jag använder mycket både hemma och i husbilen uppkopplad mot wifi. Min stationära dator använder jag för att; lagra foton, skriva recept, skriva lite längre mejl, sköta bankärenden, deklarera, surfa och leta efter platser, resor och boka olika saker, lägga och följa mitt schema, släktforska, hålla koll på barnbarnens träningar åt maken, skriva resedagbok, blogga. Ja jag gör rätt mycket tycker jag i min dator som jag haft i 13-14 år. Vi har en lap-top av lite enklare modell som vi har med oss i HB men den är också till åren kommen och strular ibland genom att hänga upp sej och allmänt seg och tjurig, den används väl mest för att gå in och läsa på olika sidor och ibland kolla på Telia play+. Så det är den stationär och lap-topen som ska ersättas.
:wideeyed: SSD och dessa lustiga förkortningar har jag inte så stor insikt i vad de i praktiken innebär, men jag får väl ta och försöka sätta mej in idet.
Ha en bra fortsättning på helgen :)

Tack!

Jag tror inte att du behöver lägga ut mer än max 3000-3500 kronor för detta.
4 GB internminne 500 GB hårddisk Windows 10 skärm från 13-15" gissar jag är ditt behov. Om du ska lägga extra krut på något är det i så fall en SSD Hårddisk i stället. Men dom är fortfarande dyra i förhållande till en vanlig hårddisk. (men bättre).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på märke och program

Jag bytte själv min HDD mot en SSD i laptopen. Det blir mycket billigare än att köpa ny laptop. Kan jag göra det så kan alla! :D

YouTube-beskrivningar finns på nätet. Enkel operation, faktiskt! Den gamla HDD:n kan man använda som backup eller vad man vill. Jag köpte min SSD på Elgiganten.

Jappe
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

Roger67, jag kanske har frågat förr men i vilket sammanhang är en ordinär laptop överlägsen en potent platta?

Senast jag ställde frågan var det ingen som kunde svara förutom att något gammalt PC-program krävde Windows.

Hmmm ”ordinär” laptop jämfört med en ”potent” platta. Redan här lyser vinklingen igenom.
Minnet måste vara kort för om du tittar lite i de otaliga trådar där detta redan diskuterats vitt och brett så hittar du en massa konkreta exempel på när en platta inte räcker till för många. Tyvärr saknar dessa konkreta exempel oftast direkta svar från dig.

Av respekt för trådskaparen och trådens ämne avslutar jag nu detta stickspår:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tips på märke och program

Roger67, jag kanske har frågat förr men i vilket sammanhang är en ordinär laptop överlägsen en potent platta?

Senast jag ställde frågan var det ingen som kunde svara förutom att något gammalt PC-program krävde Windows.

Jag har för mig att jag vid ett tillfälle svarat dig på frågan.

Räcker mitt argument om att det skulle vara slut med mitt arbete med Hbk-ställplatsfiler om jag går över till en kompetent platta med Ios eller Android? (om nu android anses som kompetent?)
En windowsplatta skulle nog uppfylla mina krav om jag kopplar till ett tangentbord och en mus, samt fixar ett stöd så den kan stå på högkant.

Tömningskartan skulle jag kunna fortsätta uppdatera hjälpligt med en kompetent platta, (android i mitt fall) mina försök med det har visat att det helt plötsligt inte är lika lätt och det är då jag tycker ditt argument "Överlägsen på alla punkter" ännu en gång inte stämmer in med min världsbild.


mvh jocke
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Tips på märke och program

Man behöver inte fastna i gamla invanda rutiner bara för att man som i mitt fall varit pensionär några år. Jag upptäckte ganska snart som många andra att en potent platta är överlägsen en laptop på alla punkter, inte minst enklare, snabbare och med överlägsen skärm.

Som på de flesta andra områden är det många som har mer synpunkter än erfarenhet!

HSVB. .....
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tips på märke och program

Sjöberg

Samma för mig. Provade att skriva min reseberättelse på platta, men det kändes bara som en mobil. Svårt att lägga in bilder, inget bra tangentbord. För korta grejer typ sms utmärkt, kolla banken utmärkt, men att göra något avancerat NÄÄ!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på märke och program

Sjöberg

Samma för mig. Provade att skriva min reseberättelse på platta, men det kändes bara som en mobil. Svårt att lägga in bilder, inget bra tangentbord. För korta grejer typ sms utmärkt, kolla banken utmärkt, men att göra något avancerat NÄÄ!

Det är just bildhanteringen som är styrkan i en platta av rätt sort, i övrigt gäller det att välja rätt app.
För dem som har lärt sig fingersättning finns externa tangentbord.

SMS och MMS använde man för många år sedan, idag är det meddelande i iOS och message i Facebook som gäller. Obegränsat antal tecken med bilder, video och ljud, helt gratis!
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Tips på märke och program

SMS och MMS använde man för många år sedan, idag är det meddelande i iOS och message i Facebook som gäller. Obegränsat antal tecken med bilder, video och ljud, helt gratis!
För mig är det svårt att skicka message i Facebook då jag ej har denna moderna uppstickare..;) Då inte alla vänner har skaffat iOS får jag forfarande använda sms och mms, dessutom helt "gratis"..:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Tips på märke och program

För mig är det svårt att skicka message i Facebook då jag ej har denna moderna uppstickare..;) Då inte alla vänner har skaffat iOS får jag forfarande använda sms och mms, dessutom helt "gratis"..:)

Du kan tanka ner whatsapp den fungerar som sms och mms, du kan skicka ljud o bild även video, du kan även ringa, den fungerar till alla Android, iOS o Windows telefoner förutsatt att mottagaren har tankat ner appen. Det kostar inget att använda den men det kräver att du har internetuppkoppling.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på märke och program

För mig är det svårt att skicka message i Facebook då jag ej har denna moderna uppstickare..;) Då inte alla vänner har skaffat iOS får jag forfarande använda sms och mms, dessutom helt "gratis"..:)

Du kan använda Messenger utan Facebook med såväl iOS, Android och Windows!
Mycket enklare än epost, SMS och MMS.

image.png
 
Toppen