• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kylbox?

Anna&Ove

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
11987
Medlemskap
2027
Hej! Vi behöver en extra kylbox i vår husbil. Tacksam för tips, vad man bör tänka på innan köp?
Vi är mycket ute med husbilen tex. Spanien från sep. - nov. Då ligger vi med el, annars blandad Ställplatser, fricamping o campingar i Sverige.
Ha de!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej! Vi behöver en extra kylbox i vår husbil. Tacksam för tips, vad man bör tänka på innan köp?
Vi är mycket ute med husbilen tex. Spanien från sep. - nov. Då ligger vi med el, annars blandad Ställplatser, fricamping o campingar i Sverige.
Ha de!
Det viktiga är att det är ett kylsystem med kompressor, sen är det en fördel ifall boxen kan köras med olika källor 12V, 230V, så tycker jag.
 

Anna&Ove

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
11987
Medlemskap
2027
Tack för svaren. En annan undran är hur mycket ljud/decibel kan man tåla av en kylbox? När man har den i ”garaget” i husbilen o har sängarna ovanpå? Det står sällan på kylboxarnas reklam, hur mycket dom låter?
Har någon i klubben här något tips?
Glad Påsk!
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Vi har boxen i garaget. Den är kopplad över inverter 230v hela tiden så med kompressor på ,har inte prövad 12v är inget störande ljud. Har qeensbed Med alde pannan under sängen ungefär ljudnivå inget störande. Med 12 v på går inte kompressorn.. Den är märkt med 46 decibel
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Vi har två boxar, en cdf och en cfx. Den nyare (och dyrare) cfx är betydligt bättre isolerad än den lite enklare cdf. Om man vill kunna använda boxen som frys (vilket vi gör) så är cfx definitivt att rekommendera eftersom strömförbrukningen är väsentligt lägre men om man bara är ute efter en kyl så fungerar cdf riktigt ok. Vad jag tror mig veta så används samma kompressormodell i väldigt många kyl/frysboxar så vad det främst handlar om är isolering för att spara ström. Ljudnivån är däremot inga problem, jag sover gott precis ovanför boxen som står i garaget.
 
Toppen