• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe det hade jag redan förutspått att den skulle tillbaks, du är petig. Men med sista bilden kan jag tänka mig att ha lite förståelse:)Susanne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Den här med full tele 600 mm är nog bättre. Kameran har kanske tillfrisknat inatt eller är det jag? ISO-100, 2,8, 1/125.

du.jpg

Ska den här bilden betraktas som godkänd, tro!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Är den här godkänd? 600 mm, ISO-100, 3,5, 1/125.

du2.jpg
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

När jag hade fotografering som hobby så fick jag lära mig av ett "proffs" att bästa sättet att bedöma en kamera och optik är att fotografera en tegelvägg (ett regelbundet mönster).
Då kan man se oregelbundheter i skärpa och ev förvrängningar (i hörnena för det mesta)
//W
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Lundholm i helgen kommer det nog in bilder från en canon50 som jag rekomenderat en medlem , men tyvärr var det ej med sladd i paketet så vänta ngr dagar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Klart jag kör på frihand. Måste ju testa bildstabiliseringen också!
ISO400. 1/800, F/4. 600 mm. Vitbalansen auto. Är bruset OK för ISO-400?

bu3.jpg

Det här är väl inte så dåligt. Jag kanske skulle prova lite andra miljöer innan jag skickar tillbaka den!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Lundholm i helgen kommer det nog in bilder från en canon50 som jag rekomenderat en medlem , men tyvärr var det ej med sladd i paketet så vänta ngr dagar.

Har redan beställt, men det blev inte din rekommendation utan Nikon Coolpix P510, RÖD. Blir spännande och se men den hinner väl inte komma förrän efter helgen. Jag har ju haft Canon förut och kände för att prova något nytt. Var också inne på Sony för att få en mindre kamera och den verkade riktigt trevlig. Men efter mycket grunnande, kännande och läsande beställde jag Nikon. Rätt eller fel får framtiden utvisa.

Tack för alla tips!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Klart jag kör på frihand. Måste ju testa bildstabiliseringen också!
ISO400. 1/800, F/4. 600 mm. Vitbalansen auto. Är bruset OK för ISO-400?

Visa bilaga 65890

Det här är väl inte så dåligt. Jag kanske skulle prova lite andra miljöer innan jag skickar tillbaka den!

Jappe

För mej som amatör och nybörjare så känns det helt OK.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

brus.jpg
Klicka för större bild!

För att kontrollera bruset så har jag dragit upp bilden en aning.
Nog finns det brus på bilden och också kromatisk aberration.
Jag tycker nog att du bör skicka tillbaka kameran, jag är säker på att din gamla är minst lika bra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Pedant! :D Eftersom trädet står ungefär 120 meter från fotoplatsen så är det väl inte så illa. Jag tycker bruset är det mest störande så kameran är packad och klar att skickas tillbaka till Norrland med Posten.

Min gamla Canon med 17-55:an och 70-200 är mycket bättre. Tunga klumpar och det var dom jag ville ersätta med Panasonicen med men det funkade inte, tyvärr! Få se vad Lundsholm kommer med så småningom.

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Nu blir jag ju nervös Jappe... Tänk på mig som en nybörjare, har ju inte fotat "på riktigt" sen 80-talet och då var det inte digitalt! Men det är ju en av sakerna som lockar mig att försöka igen, allt man kan göra med bilder i en dator. Det blir mycket att lära så vi får hoppas att de grå cellerna hänger med. Först lära sej en digital kamera sen försöka sig på något bildredigeringsprogram. Hade antagligen gått fortare om man vart 20 år igen, men varför ska jag ha bråttom (förutom att jag är en rastlös person:)).

När vi ändå håller på, vad ska jag som nybörjare välja för program till bildredigering??? Användarvänlighet prioriteras...
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

När vi ändå håller på, vad ska jag som nybörjare välja för program till bildredigering??? Användarvänlighet prioriteras...

Det är lite skillnad mot att stå i mörkrum och slabba. Det var mysigt???
Man kommer verkligen långt med Photoshop Elements, går att få till bilder väldigt bra. Nu kampanj hos Dustin ADOBE PHOTOSHOP ELEMENTS 11 WIN SWE DVD | Dustinhome.se

Finns många gratisprogram som jag inte vet något om.

Ludde K har världens bästa kamera och behöver/får inte justera så mycket och jag tror hon kör med Lightroom som också är ett alternativ.

/Gunnar
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det är lite skillnad mot att stå i mörkrum och slabba. Det var mysigt???
Man kommer verkligen långt med Photoshop Elements, går att få till bilder väldigt bra. Nu kampanj hos Dustin ADOBE PHOTOSHOP ELEMENTS 11 WIN SWE DVD | Dustinhome.se

Finns många gratisprogram som jag inte vet något om.

Ludde K har världens bästa kamera och behöver/får inte justera så mycket och jag tror hon kör med Lightroom som också är ett alternativ.

/Gunnar

Är det kameran eller Ludde som gör det till världens bästa???
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag håller med brogu när det gäller Photoshop. Jag har en gammal Photoshop Elements 2 som fungerar bra men funderar ändå på att uppgradera mig till Photoshop 11 som är rätt billigt nu, tydligen!

Jag har provat flera gratisprogram men efter ett tag så förstår man varför de är gratis!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Varför inte ta bra foton från början?:twitcy:


Det är ju den absolut bästa lösningen men också den svårast, lika svårt som att välja kamera:twitcy:, kolla på Jappes Panasonic äventyr.

Du kör med Canon eller? Blir det bra från början med den???:wink:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det är ju den absolut bästa lösningen men också den svårast, lika svårt som att välja kamera:twitcy:, kolla på Jappes Panasonic äventyr.

Du kör med Canon eller? Blir det bra från början med den???:wink:
Inte alla men däremot tar jag många bilder o hoppas på att ngt blir bra:D.
Det enda jag gör är kanske ljusa upp också lite kontrast o beskär och då duger Picasa för mig.
Det är ju fördelen med digitalt annars hade man varit utfattig om man skulle framkalla alla bilder, det vågar jag inte tänka på.../Susanne
 
Toppen