• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Den nya? Jag vill ha zoom! Jag har väl ett tiotal kameror. Den äldsta, en Zeiss Ikon bälgkamera är från fyrtiotalet, tror jag! Alla fungerar

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Den nya? Jag vill ha zoom! Jag har väl ett tiotal kameror. Den äldsta, en Zeiss Ikon bälgkamera är från fyrtiotalet, tror jag! Alla fungerar

Jappe

Ja det vet jag men du måste väl i alla fall tycka om manuella möjligheten på objektivet...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Här är två av mina kompaktkameror, den ena har en sensor som är 90x120 mm.
Lite svår att få ned i fickan dock.

bild-772091.JPG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

En kamera som saknar optisk sökare vill jag inte ha. Kameran verkar liten och lättappad. Dyr är den också! Hade brännvidden varit bortemot 50mm så hade den varit intressantare, kanske. Jag vill ha zoom, riktig optisk sökare och manuell avståndsinställning på optiken vilket denna faktiskt har.

Ett litet smycke för sådana som bär runt på små hundar, kanske!

Är du nöjd med din Canon?

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

En kamera som saknar optisk sökare vill jag inte ha. Kameran verkar liten och lättappad. Dyr är den också! Hade brännvidden varit bortemot 50mm så hade den varit intressantare, kanske. Jag vill ha zoom, riktig optisk sökare och manuell avståndsinställning på optiken vilket denna faktiskt har.

Ett litet smycke för sådana som bär runt på små hundar, kanske!

Är du nöjd med din Canon?

Jappe

Du är för go Jappe, nu fick jag mej ett riktigt gott skratt!!! Det med smycket ska jag knycka vid tillfälle.

Jag ångrade mej i sista sekund så de bidde ingen Canon, så vad bidde de då da, jo en en Nikon Coolpix P510 som jag tycker bättre om för var dag som går, känns riktigt bra.

Funderar dock på att skaffa en mindre också, att ha i västen som en kär person brukar uttrycka det, men man kanske ska titta på begagnat också...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag menade bara att den säkert passar på cocktailparties och liknande. Säkert en bra kamera.

Funderar du på begagnat så leta efter en Canon Powershot 720 Is eller en PS A590. Kanonkvalité för liten peng (någon hundralapp på Tradera).

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag menade bara att den säkert passar på cocktailparties och liknande. Säkert en bra kamera.

Funderar du på begagnat så leta efter en Canon Powershot 720 Is eller en PS A590. Kanonkvalité för liten peng (någon hundralapp på Tradera).

Jappe

Tack för tipsen, ska kolla efter dom, bättre än din Nikon???

Tar tacksamt emot tips på begagnat till en billig peng...

Ha det gott i solen, nu ska vi ta en tur ut på Vänerns is i strålande solsken med ett par ystra jyckar som ska få springa av sej:):):)

PS Jag tyckte verkligen om din beskrivning av ett smycke...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Är problemet att det är zoom med en liten motor eller handtaget för att zooma
Både mina kameror har möjlighet att manuellt optisk zoom bara är det en horisontell knapp istället för en ring på objektivet.
:confused: :confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det gäller avståndsinställningen! Att ställa in avståndet manuellt med motor är väldigt besvärligt!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

OK Jappe
Vi pråtar avståndsinställningen och inta zoom med fokusering.
Ingen fokusering - OK båda kamerar.
Avstanden mät instant' i förstoringsgrad - da Samsung WB 150 F.
Relativt på skala - Konika.
Båda mycket mer snabbt en som ring runt objektiv.
Även liten rörelse av enda finger, fortfarande hålla på kameran och ingen förlust av objekt.
En hand ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag menade bara att den säkert passar på cocktailparties och liknande. Säkert en bra kamera.

Funderar du på begagnat så leta efter en Canon Powershot 720 Is eller en PS A590. Kanonkvalité för liten peng (någon hundralapp på Tradera).

Jappe

Hittar ingen av dom för tillfället men det kommer väl så småningom, har du eller någon annan fler tips???
 
Toppen