• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på fel sökning!

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Nu har jag och frugan sutti i 1 timme för att få igång gasolspis/plattorna.
Gas kommer fram och tändknappen blinckar och låter klick klick men när vi ska få igång en platta så händer inget mer än att det luktar gasol.

Är det nåt man kan återgärda själv eller ska jag lämna in skiten=?:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips på fel sökning!

Går det å tenne med en tennstikka?
Når det tikker er det gnist mellom brenner og pinnen?

Ved JA på begge frågorna, er det flamme ved pinnen?
Ikke det - brenneren må rengjøres, det finnes noen varianter til hvor rengjøring av brenner gjør susen.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips på fel sökning!

Det går säkert men vill inte göra det på det sättet när den är byggd för att tända själv.

Kan inte se nån gnista nån stan, kankse är det brännare som är igen sotad.

Ska se om jag kan hitta den och om det går att fixa själv, annars får det bli mobilen i borås som får titta på detta!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips på fel sökning!

Rengjøring av brenner er enkelt om en har rett skruvmeisel, ene merket trenger en litt unormal Torx meisel tror det er T-8 (noen år siden jeg skrudde opp en sist).

Er det skitt i luftinntaket i bunnen på brenneren er det nesten umulig å tenne selv med tennstikka - en får ved rett plassering av stikkan tennt til en gul låga som ikke løser ut tennsikringen så det slukker når en slipper knappen.
Skitt under brenneren kommer oftest av overkoking og / eller vask av området mellom brennerene. Brenneren med Torx skruvene har et antall små spor i bunnen som ligger an mot plåten, disse må være helt fri for partikler og belegg.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips på fel sökning!

Får se om jag kan lösa detta, men om jag provar att tända med en tändsticka kan skiten som stoppar gnistan brinna bort så det fungerar sedan?
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Tips på fel sökning!

det kan vara avståndet mellan stiftet och plåten som är fel eller kabeln under som har hoppat är det bara en platta eller allihopa som inte går
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips på fel sökning!

Nu provade vi att tända med tändsticka det fungera, håller jag gasol knappen innne i 10 sek så brinner det till jag stänger av på alla plattor.
SÅ nåt med själv and-tändning är problemet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips på fel sökning!

Fint nå vet du at det er den elektriske delen det er problem med, om du kan se undersiden så se om det er ramlet av en sladd mellom knappen og platene. På noen biler er det helt åpent fra undersiden og en kan komme til sladdene litt for lett og dra ut en kopling med noe en setter inn i skåpet.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips på fel sökning!

Ska försöka komma åt, kylskåpet är i vägen men ska se om jag kan dra ut den:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips på fel sökning!

Hele spisen sitter med 4 skruer, mulig du kan vinkle den opp litt så du kan titte inn. Men vær forsiktig, gasolrøret kan lett lage problemer denne veien.

En mulig feil som jeg ikke tenkte på tidligere er en kortslutning mellom en av tennstiftene og bunnplate eller brenner. Alle stiftene er koblet i parallell.
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Tips på fel sökning!

Är inte det någon säkring till tändaren, men det kanske det inte är? Kanske bäst att kolla innan man skruvar upp hela spisen.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips på fel sökning!

OM säkringen var kass, skulle lampan blinka och låta klick klick, eller har den en egen säkring oxå?

Är inte det någon säkring till tändaren, men det kanske det inte är? Kanske bäst att kolla innan man skruvar upp hela spisen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Tips på fel sökning!

Det brukar bara vara brännar locket som behöver göras rent på undersidan. Lossa och putsa av nersidan av locket, det brukar inte synas något som skall hindra lågan att tändas men en rengöring brukar hjälpa. Alternativt har du ingen gnista. Mörklägg och kolla om du ser någon gnista.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips på fel sökning!

Det brukar bara vara brännar locket som behöver göras rent på undersidan. Lossa och putsa av nersidan av locket, det brukar inte synas något som skall hindra lågan att tändas men en rengöring brukar hjälpa. Alternativt har du ingen gnista. Mörklägg och kolla om du ser någon gnista.

Är det de små piparna som kommer upp precis vid plattan där gasolen kommer fram? där ser jag ingen gnista!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips på fel sökning!

Det er 2 forskjellige, den som det gjelder her har normalt en isolasjon i gjennomføringen. Ser oftest ut som en porselenspipe med en metalkjerne, gnisten kommer mellom toppen på denne og kanten på brenneren.

Når alle plattorna er døde og klikkelyden er der så tyder det på enten kortslutning eller brudd på kabelen. Tror du må ha proff hjelp til reperasjon, med kylskåpet under så er det ikke en enkel kontaktutnapping så jeg tipper på et brudd på isolasjonen i ene tennstiften eller en defekt utgang på gnistgeneratoren.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Tips på fel sökning!

Har du läst instruktionsboken kanske står problemet där under felsökning. Kan det finnas ett batteri för gnistan tro? :wideeyed:
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Tips på fel sökning!

Kolla om kabeln som går från tändaren inte kommer i kontakt med någon plåt under spisen. Ganska vanligt fel att det blir överslag.
 
Toppen