• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tips på billiga solpaneler

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: tips på billiga solpaneler

Det är 18 v panel, inte 12 v...
------------------------------------------------------------------------------
Hej, en 12V solcell ger ca. 21,7V obelastad och ca. 17-18V inkopplad till en solcellsladdare, och p.g. av det är det en fördel att ha en MPPT regulator även till "12V" solceller för att få ut så mycket som möjligt från dem. Med en enklare solcellsladdare så fösvinner skillnaden mellan ca. 14V laddspänning och 17V från solcellen bort till ingen nytta.

M.v.h. JANKRO.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Marginell skillnad i pris, obetydligt i kvalitet. De levereras båda från Tyskland om jag läser rätt och då är det den dyra transporten som avgör.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Jag tror inte att du märker skillnad på mono och poly i en husbil. Jag har inte gjort det

"Monokristallina solceller består till skillnad från polykristallina solceller av enkristallsblock. De har något höre verkningsgrad än de tidigare nämda och har en jämn blå-svart färg.
Eftersom tillverkningsprocessen är mer komplicerad är priset högre än för de polykristallina solcellerna. Vid sämre ljusförhållanden är skillnaden större i verkningsgrad, monokristallina solceller är bättre på att alstra energi under t ex molniga dagar än vad polykristallina solceller är."

Olika typer av solceller | Skaffa Solcell!

Med det väder vi har i Sverige kan det göra stor skillnad.
//W
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Jag kan varmt rekomendera nedanstående firma om du ska köpa solpaneler, prata med Fredrik han är super expert på detta och all som rör elförsörjning till husbilar. direktnummer till honom är 0414-401902.
Detta är kvalitets varor dom säljer = det fungerar. Har fått en 150 watts monterat för ca nån månad sedan och fungerar perfekt.

:D

Länk :Husbil & husvagn

// Göran C.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Jag har nyss beställt från fyndfirman två st 100w paneler och sedan regulatorer från prevent


(Två kit ett till mig och ett till far min dvs 1437:-/kit

Återkommer om det var värt det billiga priset eller inte senare ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler



Ujujuj,
Det har visst hänt lite på prissidan.
Jag köpte 2 st 85W paneler från Prevent för 2 år sedan. Då kostade de 2000:- styck.... och det var billigt då.

Sa jag att de ännu inte blivit monterade och fortfarande står kvar i kartongen i förrådet? :(
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: tips på billiga solpaneler

Det vore intressant att hör på vilka grunder det bedöms om anläggningarna är bra, ström lämnar ju allihop? :wideeyed:

Är det inte det de går ut på??????

Eftersom de 6 paneler jag köpt o monterat just har lev den ström dom ska under ett flertal år, så drar jag slutsatsen att dom är bra.

Vet inte vad du förväntar att dom ska göra mer.

Hejs

Claes 105
 
Toppen