• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips om underredsbehandling.

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Hej
Jag söker ett ställe där jag kan lämna in min husbil för att underresbehandla del i närheten av Alingsås.
Blen är 7,8 meter och har en totalvikt på 4,5 ton.

jag undrar också om man skall undereds behandla ett galvat al-ko chassi eller är det onödigt?

Martin

Sv: Tips om underredsbehandling.

Hej
Jag sitter idag i karlstad där min concorde får en tuffcote behandling hos dinol center.
De har ett packet för husbilar som tar 3 dagar. Du får hyrbil och bra hotel rum under tiden.
Totalkostnad 12900 kr och då är det tuffcote vilket är en behandling som är omfattande och ger ett certifikat. Tror man får igen pengarna om man byter bilen
Du kan också lägga till 5000 och få en ditec behandling på lack och rutor samt säten. Det tar dock en extra dag också.:)

Senast ändrad:

Jag var undet och inspekterade min bil idag efter tuffcote behandlingen i veckan
Det såg mycket bra ut. De hade demonterat reservhjulet, rostskyddat hållaren och satt tillbaka ett rengjort reservhjul. Snyggt jobb av dinolcenter i Karlstad :)
Man hade sett husbilar som inte såg så kul ut utan krävt lagning blästring, grundmålning innan behandlingen. Husbilar rostar tydligen om de inte behandlas. Min skall på inpektion om två år då man tittar inne i balkar mm och bättrar om det behövs. Om ca 6år är det dax för ny behandling. Gör man detta rostar de aldrig. På en concorde där karossen också varar många år är det nog värt att göra. :) Min bil en 2008 hade tydligen fått en behandling tidigare vilket räddat den till nu. Den såg ny ut undertill vilket tydligen inte är så vanligt på sex år gamla bilar.

Senast ändrad:

Vi underredsbehandlade vår nya husbil i förra veckan på Dinitrol Center i Stora Höga, söder om Stenungssund. De tog de galvade al-ko delarna också, eftersom de ändå rostar på sikt utan behandling. Jag passade på att lackkonservera hela bilen samtidigt. Vi blev väldigt nöjda med resultatet, och vågar nu köra hela året med husbilen.

Har tänkt måla hela undersidan med epoxylack. Denna färgen är väldigt hållbar. Jag målade en tippkärra till traktorn. därefter har vi kört grus jord och en grävmaskin, det syns nästan inte ett märke efter denna behandling.

Vi Dinitrolbehandlade och lack - konserverade vår plåtis nyligen.
Total kostnad 10000 sek. Med kvitto och certifikat.
Det blev riktigt bra och håller förhoppningsvis länge.

Tillbaka
Toppen