• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om snabb bra dator

Carina & Hans

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Falun
HBK-Nr
8781
Medlemskap
2024
Skulle gärna vilja ha tips om en bra dator ha med sig i husbilen, som man kan använda för kolla på svt-play svensk radio m.m Och bra batterilängd på också.
MVh Carina:yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

Den snabbaste och enklaste datorn som man kan ha med sig i husbilen är iPad 3G/4G bestyckat med ett simkort från Fogg som funkar i Norge, Sverige, Danmark, Österrike, UK och Irland. Snart också i de flesta europeiska länder. 149 kr/månad för 10 GB!

Att batteritiden på en iPad är ca 10 timmar har också betydelse. 8 eller 10 tum är en smaksak.

Med iGO för navigering och Mobil Life + för ställplatssökning har man den ultimata datorn för husbilslivet. Båda kan användas utan uppkoppling.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Tips om snabb bra dator

Vår nästa dator till husbilen, obs! ej padda osv, kommer nog att vara Apple. Mac Mini.

Mac mini - köp Mac mini online - Apple Store (Sverige)

Kopplad direkt till TV-skärmen, gömd någonstans i bilen (en jätteliten burk), och med bluetooth trådlös keyboard + mus. Då får man en dator som man klarar sig i allt, som man inte gör iPaden.

Trots allt tar vi med även iPaden, för tidningsläsandet, HBK-forumet och radio-TV osv andra småsaker.


Höjd: 3,6 cm
Bredd: 19,7 cm
Djup: 19,7 cm
Vikt: 1,22 kg

Rekommenderas!

jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Tips om snabb bra dator

Vår nästa dator till husbilen, obs! ej padda osv, kommer nog att vara Apple. Mac Mini.

Mac mini - köp Mac mini online - Apple Store (Sverige)

Bra att jobba, utföra fotoredigering, gå till banken, överhuvudtaget jobba med andra saker än iPad'en klarar av.

Kopplad direkt till TV-skärmen, gömd någonstans i bilen (en jätteliten burk), och med bluetooth trådlös keyboard + mus. Då får man en dator som man klarar sig i allt, som man inte gör iPaden. :)

Trots allt tar vi med även iPaden, för tidningsläsandet, HBK-forumet och radio-TV osv andra småsaker, samt att gå ut eller läsa i sängen osv.


Höjd: 3,6 cm
Bredd: 19,7 cm
Djup: 19,7 cm
Vikt: 1,22 kg

Rekommenderas!

jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

Eftersom du efterfrågade en dator så tipsar jag dig om denna lilla, snabba och lätta dator från Samsung

En Chromebook är en utmärkt och snabb dator men jobbar mot "molnet" dvs kräver ständig uppkoppling.

En iPad behöver ingen uppkoppling mot Internet för att fungera med flertalet appar som navigering och ställplatssökning. Fotoredigering, bankärende och TV-tittande klarar en iPad bättre än en PC. De flesta appar för ändamålen är gratis.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

MacBook Air är min favorit i husbilen. En liten lätt dator med bra batteritid. Det är enkelt att även installera windows på den om man, mot förmodan, skulle känna sig obekväm med osx.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tips om snabb bra dator

MacBook Air är min favorit i husbilen. En liten lätt dator med bra batteritid. Det är enkelt att även installera windows på den om man, mot förmodan, skulle känna sig obekväm med osx.
Har en likadan sedan två år, fungerar lika bra som när den var ny, startar snabbt och skulle den bli en aning seg någon gång bättrar den sig helt efter omstart. Stor skillnad mot mina tidigare PC som bara blev segare och segare med tiden. Aldrig mer PC för mig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

Har en likadan sedan två år, fungerar lika bra som när den var ny, startar snabbt och skulle den bli en aning seg någon gång bättrar den sig helt efter omstart.

Har den GPS, kompass och inbyggt simkort eller måste man ha fler prylar för att klara husbilslivets navigering och ställplatssökning?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

För navigering och planering behövs riktiga grejor, kartor:cool:

Vid navigering under förra årtusendet!
Vid planering kanske men var hittar man bra kartor med olika skalor?

Det är just zoomning med nyptekniken som gör den digitala kartan så överlägsen - och satellitkartan - och Streetview. Min fru har inför vår Italienresa rest runt Gardasjön med Streetview för att kontrollera vägbredder, tunnelhöjder och vägens beskaffenhet.

image.jpg
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tips om snabb bra dator

Har den GPS, kompass och inbyggt simkort eller måste man ha fler prylar för att klara husbilslivets navigering och ställplatssökning?
Använder inte iMac för navigering och ställplatssökning mm. Till det har jag en iPad som ju fungerar mycket bra till det.
Skriver mycket, då är iMacens tangentbord mycket mer lätthanterligt. Att ha tillgång till en hel och ljusstark skärm hela tiden är också en fördel för mig. Har inte inbyggt simkort men det mobila abonnemanget fungerar alldeles utmärkt med en 4G-sticka. Att det för mig är lättare att hantera och hitta tidigare besökta sidor är också en fördel, likaså att jag inte behövt anstränga mig för att lätt kunna koppla datorn till en skrivare.
Det finns säkert redigeringsmöjligheter för foton och filmer även för iPaden, men det har jag inte heller behövt anstränga mig för att sätta mig in i då detta fungerar alldeles förträffligt i iMac.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.831
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Tips om snabb bra dator

Jag hade också funderingar på en Macmini i husbilen, köpte 12 V nätaggregat till den från England. Men det funkade inte riktigt, efter några gånger vägrade Macen att starta (men funkade med original-nätadaptern). Köpte ett till, samma sak…. har gett upp.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Tips om snabb bra dator

Skulle gärna vilja ha tips om en bra dator ha med sig i husbilen, som man kan använda för kolla på svt-play svensk radio m.m Och bra batterilängd på också.
MVh Carina:yes:

Om ni skall använda "datorn" till surf, tv, radio m.m så tycker jag att en platta på ca 10 "
är rätta valet, gärna en med inbyggd gps 3/4G och min 32gb. Om det sen är en ipad eller samsung spelar ingen roll för användningsområdet, priset kanske är avgörande.

Måste du ha en dator så välj en med ssd-disk då märks snabbheten om det är det ni vill ha. Samsung har en liten goding i nya 9-serien NP900X3Dlätt, snabb och bra med minne.


Bosse
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Tips om snabb bra dator

Ja...vill man ha en dator med mer användbarhet än en en trött padda så är den ett bra val.

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips om snabb bra dator

Ja...vill man ha en dator med mer användbarhet än en en trött padda så är den ett bra val.

Bosse

Oj, nu undrar jag om du använt en platta?
De flesta är snabbare i alla avseenden om man håller sig inom rimlig budget.
De blir inte heller tröttare med åren som de dussintals laptops och datorer som jag använt genom åren både privat och på jobbet.
 
Toppen