• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Tips om byte av växellådsolja Fiat Ducato 2,5 TD 1993

Jenils

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Har läst att man ska Överfylla. Tacksam för tips o ideer om detta `. Väl fungerande gammal HB.

Fiat Ducato, 2,5 TD -93 Pilot.583.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Märkligt... jag har haft många bilar från sent 50-tal och framåt har aldrig haft dessa problem som det driftas om, vad är det med Fiat, lyckas de inte få något att hålla, eller inbillar jag mej, och om det är så här dåligt varför pumpar man in energi och pengar i något så problemfyllt??
Har du haft husbilar från 50-talet, eller menar du personbilar?
 

Studde

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Vad jag vet har Saabs lådor till -96 både tvåtakt och v4 haft problem hela tiden de fyrväxlade höll inte en del satt in den treväxlade som var bättre och då pratar vi om tvåtakt 38hk din.
Ducato kunde nog gjort ett betydligt bättre jobb men det var ett billigt chassi inte i alla stycken avpassat för en husbil utan en mindre enkel transportbil för kortdistans inte en stor tung husbil med vindfång som pressade originalet till det yttersta. Problemet återkommer med RomaHome som bygger ett stort skåp med överhäng på en vanlig personbil samma där det blir problem.
Det blir ett systemfel där ansvaret för den färdiga husbilen delas upp på 2 -3 händer istället för ett företag som gör en färdig bil från början till slut.
Men det är min privata åsikt....
Så sant, konstigt att vi som kunder ska betala försöken, det som tillverkaren borde kunnat räkna ut med sin kunskap!
 
Toppen