• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Tips om byte av växellådsolja Fiat Ducato 2,5 TD 1993

Jenils

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Har läst att man ska Överfylla. Tacksam för tips o ideer om detta `. Väl fungerande gammal HB.

Fiat Ducato, 2,5 TD -93 Pilot.583.
 
F

F.d. 22252

Guest
JANKRO har en renoveringstråd några år tillbaka där han visar hur mycket man ska fylla och vilken olja man ska använda mycket bra läsning jag har själv följt hans råd.
Hällde i RVS i lådan också vilket gjorde att den fungerade mycket bättre att växla märkte resultat redan efter några mil och blev bara bättre.
Vet inte om det här är tillämpligt på din låda:
oljesticka.jpg
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej olika åsikter om din fråga, någon avråder för överfyllning packboxar kan börja läcka osv ,rvs har benktic använt fiat i falun kör med fiats standarolja vilket som är bra är frågan , den är svår
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Fiat rekommenderar en rak 80w olja, den är svår att hitta, 80/90w är det närmaste, kör du till Fiat o köper olja häller dom orginal Tutelia 75w-85, bara du har max GL4 så funkar det bra!

När dom kom så var volymen 1,2l men blev reviderad till 1,6l har själv erfarenhet av att köra med 1,7- 2l men inga packboxar läcker eller skjuts..
 
F

F.d. 22252

Guest
Är ju inget övertryck i en låda men farhågorna gäller om man har så mycket olja i att ingående axeln från motorn ständigt kommer att ligga under oljenivån, den packningen går bara att byta från insidan alltså riva lådan.
Tror jag själv har 1,65 l i lådan Oljan är blå
 

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Till min Fiat 1.9TD från 2001 med 5ans utanpåliggande växel överfyllde jag till 2.3 liter, verkade vara typ 1.6-1.7 från tidigare ägaren fyllning. Eftersom 5ans vxl sitter långt ut behövs överfyllning för att smörjning ska nå dit, och undvika kuggbrott.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Kopierat från Russek-manuals har den skannad digitalt.

Ducato 1994-2001
Relay and Boxer - with 2.8 HDI engine
Ducato - with 2.5 and 2.8 litre engine
(Sofim 8140 engine)


ME5TU Gearbox
Identification
2.5 litre engine, DJ5-T9A from Feb. 1994
1.9 litre engine, D9B, without turbo charger from Feb. 1994
1.9 litre engine, D8C/DHX, turbo charger from Feb. 1994
2.5 litre engine, DJ5-T9B, without turbo charger from July 1994
1.9 litre engine, D9B, without turbo charger from July 1994
1.9 litre engine, D8C/DHX, turbo charger from July 1994

Lubrication Oil
Filling capacity 1,85 litres

----------------------------------------------------------------------------------------------

MG5TU Gearbox

2.5 litre engine, DJ5-T9A, without turbo charger Model 18Q (also with 2.8 litre)
2.5 litre engine, DJ5T-TBA, turbo charger Model 14Q (also with 2,8 litre)
2.5 litre engine, DJ5T-T8A, turbo charger Model 1 OQ (also with 2.8 litre)
2.5 litre engine, DJ5T-T8A, turbo charger Model 18Q
2.5 litre engine, DJ5T-THZ, turbo charger Model 18Q
2.5 litre engine, DJ5TED-THX, turbo charger Different models

Lubrication Oil
Filling capacity:
- With 1 .9 litre engine 2.5 litres
- With 2.5/2.8 litre engine 2.75 litres
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
173
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
På de gamla fiat ducato var det fyrväxlad låda med 1,25l olja tydligen av misstag behöll man i en del fall gamla oljestickan men de skulle fyllas med 1,4 l man lärde sej den hårda vägen att 1, 6- 1,7L skulle vara bättre, Man vill av förklarliga skäl inte ha en nivå som ständigt överskrider nivån och axeltätningen mot kopplingen vid stillastående.
Själv kommer jag att använda tjock men godkänd olja 80/140 i lådan sedan för att den ska hålla RVS kostar men bara bråkdelen av ett haveri. Enligt min erfarenhet så får man både ljud och vibrationer i en gammal låda när man kört några mil och oljan blir varm. Men det är ett rent experiment som jag ska försöka delge resultatet av.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Märkligt... jag har haft många bilar från sent 50-tal och framåt har aldrig haft dessa problem som det driftas om, vad är det med Fiat, lyckas de inte få något att hålla, eller inbillar jag mej, och om det är så här dåligt varför pumpar man in energi och pengar i något så problemfyllt??
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
173
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Märkligt... jag har haft många bilar från sent 50-tal och framåt har aldrig haft dessa problem som det driftas om, vad är det med Fiat, lyckas de inte få något att hålla, eller inbillar jag mej, och om det är så här dåligt varför pumpar man in energi och pengar i något så problemfyllt??
Vad jag vet har Saabs lådor till -96 både tvåtakt och v4 haft problem hela tiden de fyrväxlade höll inte en del satt in den treväxlade som var bättre och då pratar vi om tvåtakt 38hk din.
Ducato kunde nog gjort ett betydligt bättre jobb men det var ett billigt chassi inte i alla stycken avpassat för en husbil utan en mindre enkel transportbil för kortdistans inte en stor tung husbil med vindfång som pressade originalet till det yttersta. Problemet återkommer med RomaHome som bygger ett stort skåp med överhäng på en vanlig personbil samma där det blir problem.
Det blir ett systemfel där ansvaret för den färdiga husbilen delas upp på 2 -3 händer istället för ett företag som gör en färdig bil från början till slut.
Men det är min privata åsikt....
 
Toppen