• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om AC livstiden Fiat husbilar AC kompressor

F

F.d. 3446

Guest
Jag hade 3st kunder förra året med Fiat husbilar som hade inget köldmedium kvar, de hade varit inne flera gånger i rad för påfyllning "hos andra verkstäder".

Här får du en liten tips om var problemet ligger och hur man kan ordna så det håller länge. För nu, kolla bilden här, det är bakstycken på en sån kompressor och du ser var oringarna sitter. Hålet i mitten är till monteringsbulten. Problemet är att oringarna sitter "för djupt" och blir aldrig klämd fast= blir kraftigt läckage när kompressorn blir varmt. Under ett läckagekontroll så finns det inget fel, problemet uppstår igen när AC systemet blir varmt igen och försvinner när den kyls ner.

Lösningen är att slipa ner lite (.50mm eller så) så oringarna sitter mer utåt och blir klämd när röret monteras fast. Har du fått problem på din Fiat husbil där den tappar köldmedium rätt ofta, då kan du berätta till AC servicekille under nästa besök. Eller om det inte finns köldmedium kvar då kan du fixa själv innan du lämna in bilen för service/påfyllning. Inget svårt om man vet. Nu vet du.:cool:

bayimg - image: 7v16 bak.jpg - free uncensored image hosting

Observera att AC kompressorn på bilden år den som sitter på flera bilar/husbilar fast den som jag visade är tagit från en VW Golf. Kompressorn på bilden har INTE felet som jag skrev om. Samma kompressor "SD7V16" som brukar sitta på Fiat husbilar har en annan bakstycke. Jag kommer inte ihåg vilken bokstäver finns på "problemmodellen". (på bilden står det VQR")

mvh, Henry Warden
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Tips om AC livstiden Fiat husbilar AC kompressor

Vilka årsmodeller är det som gäller?

Min -04 har tappat kylmediet och jag undrar om man ska kolla detta
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: Tips om AC livstiden Fiat husbilar AC kompressor

Jag kan tänka mig att det kan gälla ALLA med just den bakstycken. Tänkte inte då att det skulle vara bra att ta kort på det, eller skriva upp bokstavskoden på bakstycken.

En av husbilen i frågan var en Fiat DUCATO Flak/chassi 160 Multijet 3,0 D, Karosskod 250. FIAT DETHLEFFS A7871, årsmodellen 2009.

Du kan googla fram bilden på "SD7V16", så kan du kolla själv om det verkar som din husbil har den typ av kompressor. Det står även på dekalen på själva kompressorn, dekalen brukar vara silver och grön. På "problembilarna" var det längre AC rören på baksidan av kompressorn som är ganska fritt att vibrera dvs ingen "stöd" för att förhindra att dom kan skaka och vibrera. Det är säkert också en av orsaken att skarven kan läcka.

ACn på dom bilar bara läckt ut under drift, kolla om du ser oljerester under husbilen bakom AC kompressorn. En stillastående AC system kan läcka ut köldmedium, men systemoljan brukar sitta kvar. Under drift så finns det ett köldmedium/olja blandning överallt och därför läcks ut även olja. (och även UV spårmedel om den finns i)

Fix
It
Again
Tony:wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3446

Guest
Sv: Tips om AC livstiden Fiat husbilar AC kompressor

OOPS husbilen var en 2007, inte 2009.

Kompressorn i frågan är en Sanden SD7V16, modellnummret är 1178. Det finns en gröna foliedekal på sidan av kompressorn med modellnummret. Bakstycken på kompressorn är märkt "VUD" och jag kan tro att alla dessa VUD har problemet som jag skrev om.

Den exakt kompressormodellen finns på massor av Fiat Ducato från 04/2002-> samt Iveco Daily II från 04/2002-> och Iveco Daily III från 05/2006->

Det var kanske "gjutningsmästaren" på fabriken som gjorde misstag.

Här finns bild på bakstycken på just det kompressorn i husbilen som jag nämnde.

bayimg - image: SD7V16 VUD.jpg - free uncensored image hosting

mvh, Henry
 
Toppen