F
F.d. 3446
Guest
Jag hade 3st kunder förra året med Fiat husbilar som hade inget köldmedium kvar, de hade varit inne flera gånger i rad för påfyllning "hos andra verkstäder".
Här får du en liten tips om var problemet ligger och hur man kan ordna så det håller länge. För nu, kolla bilden här, det är bakstycken på en sån kompressor och du ser var oringarna sitter. Hålet i mitten är till monteringsbulten. Problemet är att oringarna sitter "för djupt" och blir aldrig klämd fast= blir kraftigt läckage när kompressorn blir varmt. Under ett läckagekontroll så finns det inget fel, problemet uppstår igen när AC systemet blir varmt igen och försvinner när den kyls ner.
Lösningen är att slipa ner lite (.50mm eller så) så oringarna sitter mer utåt och blir klämd när röret monteras fast. Har du fått problem på din Fiat husbil där den tappar köldmedium rätt ofta, då kan du berätta till AC servicekille under nästa besök. Eller om det inte finns köldmedium kvar då kan du fixa själv innan du lämna in bilen för service/påfyllning. Inget svårt om man vet. Nu vet du.
bayimg - image: 7v16 bak.jpg - free uncensored image hosting
Observera att AC kompressorn på bilden år den som sitter på flera bilar/husbilar fast den som jag visade är tagit från en VW Golf. Kompressorn på bilden har INTE felet som jag skrev om. Samma kompressor "SD7V16" som brukar sitta på Fiat husbilar har en annan bakstycke. Jag kommer inte ihåg vilken bokstäver finns på "problemmodellen". (på bilden står det VQR")
mvh, Henry Warden
Här får du en liten tips om var problemet ligger och hur man kan ordna så det håller länge. För nu, kolla bilden här, det är bakstycken på en sån kompressor och du ser var oringarna sitter. Hålet i mitten är till monteringsbulten. Problemet är att oringarna sitter "för djupt" och blir aldrig klämd fast= blir kraftigt läckage när kompressorn blir varmt. Under ett läckagekontroll så finns det inget fel, problemet uppstår igen när AC systemet blir varmt igen och försvinner när den kyls ner.
Lösningen är att slipa ner lite (.50mm eller så) så oringarna sitter mer utåt och blir klämd när röret monteras fast. Har du fått problem på din Fiat husbil där den tappar köldmedium rätt ofta, då kan du berätta till AC servicekille under nästa besök. Eller om det inte finns köldmedium kvar då kan du fixa själv innan du lämna in bilen för service/påfyllning. Inget svårt om man vet. Nu vet du.
bayimg - image: 7v16 bak.jpg - free uncensored image hosting
Observera att AC kompressorn på bilden år den som sitter på flera bilar/husbilar fast den som jag visade är tagit från en VW Golf. Kompressorn på bilden har INTE felet som jag skrev om. Samma kompressor "SD7V16" som brukar sitta på Fiat husbilar har en annan bakstycke. Jag kommer inte ihåg vilken bokstäver finns på "problemmodellen". (på bilden står det VQR")
mvh, Henry Warden