• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips och fundering

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Jag köpte "dra på lakan" till bäddmadrassan i husbilen. Vi har bädd bak över "garaget" så det har varit lite knepigt att få på ett vanligt lakan. Sängen är 200 x 130 cm, bäddmadrassen 10 cm längre. Det var väldigt mycket enklare att först "klä" på madrassen och sedan bara lägga dit den. Detta är en typ av lakan med formsydda hörn, finns hos de flesta postordervaruhus.
:yes:
På tal om lakan så finns det någon vettig förklaring till detta?
Jag stoppar in lakan/örngott i tvättmaskin ett och ett och när jag ska plocka ut dom så har dom krupit in i ett enda påslakan och klumpat ihop sig där.
:confused:
Eva HBK 9

07101-468ells_0945060.jpg
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Tips och fundering

Eva, lakanen tycker väl om varandra där inne i tvättmaskinsvärmen......

Dom kramas bara lite.

Eller också så är det Murphys lag som gäller..... dvs kan något gå åt h-vete så gör det det.


DS
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Tips och fundering

Hej!

Har märkt att påslakanet gärna vänder sig ut och in också. Vi har ett stort lakan 220X220. Ofta ligger både örngotten och underlakanet inuti. Ibland lurar jag dom och vänder påslakanet ut och in från början. Då blir det ju rätt till slut. Har hört att man kan slå knut på påslakana så att inget kan komma in och gömma sig där. Har provat det ibland, när jag kommer ihåg det. Ska köpa ett "dra på lakan". Har inte tänkt på det förut.
Tack för tipset!

Anitha :present-2-icon:
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Tips och fundering

Jag använder också drapålakan på våran dubbelbädd det fungerar jättebra och underlättar väldigt. Birgitta
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Tips och fundering

Jag använder också dra på lakan som är toppen att använda på dubbelbädden, men tycker det är lite svårt med vilken storlek man ska inhandla:wub: tyvärr så är det en sk tårtbädd, lite breare upptill än nertill.

Har en Nordic 595:)
 
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Tips och fundering

Jag får också ofta vrängda påslakan...förr tvättade jag sockar och underkläder med lakanen...har slutat...orkade inte med att plocka ut alla småkläder ur påslakanen varje gång:confused:
 
F

F.d. 1539

Guest
Sv: Tips och fundering

Dessa "dra på lakan", var köper ni dem? När sängen inte är kvadratisk utan som någon skrev ,bredare upptill, vad köper ni för mått på lakanen då?

Camilla
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips och fundering

Vi köpte dylika lakan på IKEA. Fungerar mycket bra på vanlig rektangulär säng eller bäddmadrass. Har man sne´säng så kan det kanske bli lite knivigare att få till det. Jag förmodar att största måttet gäller.
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Tips och fundering

Hej, jag använder ochså "dra på lakan" i husbilen , dom ligger bäst kvar jag har dom även i "ungarnas" våningsäng i husbilen.:wub: Mvh
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Tips och fundering

Hej vi har en säng som smalnar av. Har köpt jag tror att det heter madrasskydd som är av stretchfrotte men fungerar jättebra som underlakan. Finns på dom flesta affärer bl.a coop. Billiga och håller hur länge som helst och skönt att ligga på tycker vi. Använder dom hemma oxå slipper stoppa fast lakanet varje dag.
Birgitta
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Tips och fundering

tjingeling..:spinny:

Ang Dra-på-lakan..så är det bästa man kan ha.har haft det i många år..helt suveränt :yes: :yes: ..även hemma. Spelar ingen roll om det är större på ena sidan..bara att vika in där det lutar inåt..toppenbra. Vi har även stretchfrotte på stora madrassen på dubbelsängen och alkoven..då håller dom sig fräscha o fina längre. Sen på bäddmadrasserna så använder vi dra-på-lakan--såååå mkt enklare.Ni som ej provat..GÖR DET..ni ångrar er inte.:yes: :)


Hälsn från ett ev snart snöande:twitcy: Dalarna Lotta & Stefan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3682

Guest
Sv: Tips och fundering

Det går också bra att ta ett vanligt lakan som du klipper till efter sängen och sedan syr en kanal runt. Sen trär du bara en vanlig resår i kanalen//Susanne H
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Tips och fundering

När jag var liten så änvände min mamma två par hängslen ett i huvudändan som hon knäppte fast i hörnet och sen på långsidorna och samma sak med andra hängslet vid fotändan.
Hade då aldrig problem med skrynkliga lakan..
//Lotta
 

magwil

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Växjö
HBK-Nr
2004
Medlemskap
2021
Sv: Tips och fundering

Jag gör så att ovanpå våran bubbelbädd lägger jag ett "tjockt" täcke instoppat i ett påslakan så behöver vi ingen bäddmadrass och det är lätt att bädda, vi har en tjock madrass och inget annat nu för tiden. Fungerar bra och är vändbart.
// Inga-lill
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Tips och fundering

Hej!
Har ni vägarna förbi Ullared så kan Jag tipsa om att de har billiga och bra drapålakan där!
Hälsningar Siv
 
F

F.d. 2522

Guest
Sv: Tips och fundering

Även ett helt vanligt påslakan runt bäddmadrassen fungerar bra om bara måtten stämmer. Då slipper man åla runt uppe i sängen och försöka sträcka och släta ut underlakanet.
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Tips och fundering

Även vi använder ett vanligt påslakan på bäddmadrassen. Mycket enkelt och bra
 
Toppen